عناوین روزنامه‌های صبح شنبه

مقصد نامعلوم گندم‌های تولید داخل

عناوین روزنامه‌های صبح دوشنبه

پلیس، قربانی گشت ارشاد

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون ورود افراط گرایان به تنش‌های سیاسی مصر،دور باطل در جمع‌آوری گداهای خیابانی،مرسی: تا آخرین قطره خون خواهم ایستاد،نقدی بر گزارش اقتصادی رئیس جمهور،ریگ گرانی، زیر دندان مردم،خزان اقتصاد در بهار عربی و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۷۷۵۰۷
پلیس، قربانی گشت ارشاد

قانون:پلیس، قربانی «گشت ارشاد»

  گروه جامعه، ساره ریحانی پور- گشت‌ارشاد واژه ای آشنا برای مردم است که در سال‌های اخیر، همزمان با گرم شدن هوای شهرها، بسیار از ان دیده و شنیده اند. دیده و شنیده ای که البته با نقدهایی در چگونگی اجرا و میزان اثر گذاری همراه است اما به هر روی، به عنوان راهکاری از سوی پلیس برای ایجاد امنیت اخلاقی دنبال می شود. اما اجرایی شدن گشت‌ارشاد در دولت احمدی نژاد و نزدیک شدن به روزهای پایانی این دولت، سوال هایی درباره چگونگی اجرای این طرح، لزوم تداوم آن و ضعف و قوت های آن ایجاد کرده و «قانون» در گفت وگو با کارشناسان اجتماعی به بررسی چگونگی اجرای این طرح پرداخته است. امان‌ا... قرایی مقدم، جامعه شناس با بیان اینکه حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها در دومین سال فعالیت دولت نهم بوده است، می‌گوید: به نظر من در سال های اخیر پلیس قربانی شده است، یعنی قوانین و مقررات و الگوهای نادرست تنفر ایجاد کرده اند. قوانین و مقررات حقوقی پلیس را قربانی کرده‌اند، به طریقی که چون پلیس در معرض دید مردم قرار دارد، مردم فکر می‌کنند مقصر است ولی این تنها قانون و مقرراتی است که آن‌ها ملزم به اجرای آن هستند. این جامعه شناس درباره اینکه پلیس در هیچ یک از این قوانین مسئول نیست و دخالت ندارد، ادامه می‌دهد: نیروی انتظامی در لایحه ها و طرح‌هایی که از طرف مجلس مطرح می شود، دخالت ندارد و در واقع یک قانونگذار است که می‌گویند انجام بده و پلیس نیز انجام می دهد.

  طرح امنیت اخلاقی پلیس را قربانی کرده است
این استاد دانشگاه اضافه می کند: بنده معتقدم طرح امنیت اخلاقی یا همان طرح هدایت ارشاد، پلیس را قربانی کرده است و پلیس در جهت اجرای قوانین به این کار دست می زند. در حال حاضر جامعه به این سمت می‌رود که نمی خواهد این را بپذیرد و این امر خود را در انتخابات نشان داد و جوانان گفتند که از محدودیت هایی که برای ما درست کردید، دست بردارید. «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» برنامه اجرایی نیروی انتظامی بود که در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان«طرح جامع عفاف» اجرا شد و پس از تصویب «طرح جامع عفاف» و تایید رهبری و تایید محمود احمدی نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به نیروی انتظامی ابلاغ شد. از تابستان سال 86 و در ابتدای این طرح بیشتر بر پوشش زنان و در مراحل بعدی جمع آوری معتادان و اراذل و اوباش، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و.. نیز به آن اضافه شد.

  جامعه، نشان‌دهنده اسلامی بودن ماست
وی با بیان اینکه ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم، تصریح می کند: در یک جامعه اسلامی که ما به عنوان مسلمانان آن محسوب می‌شویم و در لحظه تولد در گوش ما اذان می‌گویند، این جامعه نشان دهنده اسلامی بودن ماست و خودمان می دانیم و آگاه هستیم که چگونه رفتار کنیم. ما به عنوان یک انسان در جامعه هم تاثیر می‌پذیریم و هم تاثیرگذاریم. در دانشگاه درس خوانده ایم و می دانیم که برای زندگی در یک جامعه باید چگونه رفتار کرد و باید چه کار کنیم.قرایی مقدم می افزاید: جامعه می گوید برای ما دستوری عمل نکنید و قوانین و گشت ارشاد نگذارید. این در حالی است  که با وجود نتیجه حضور طرح امنیت اخلاقی در چند سال گذشته آن ها نتوانستند جلوی افراد را بگیرند. وی انتخابات را نقطه عطفی برای زنده شدن دوباره جامعه خواند و در این باره خاطر نشان می کند: وقتی در انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور 37 میلیون نفر بودیم یعنی 72 درصد افراد در انتخابات شرکت کردند و  می توان نتیجه گرفت که 18 میلیون نفر به حجت‌السلام روحانی رای دادند.

  احمدی مقدم: برپایی جشن پیروزی و نشاط آن حق مردم است و ما باید آن را امن کنیم
احتمال حذف گشت ارشاد در دولت یازدهم کم نیست و حال اینکه فرمانده ناجا هم طرح امنیت اخلاقی را مطلوب پلیس نمی داند. این در حالی است که احمدی‌مقدم در پاسخ به تشکر روحانی از سعه‌صدر ماموران ناجا در پی جشن‌های پیروزی، به ایسنا می گوید: "از حسن ظن آقای روحانی تشکر می‌کنم، البته ناجا در این سال‌های اخیر تلاش داشته تا رویکرد اجتماعی را امنیتی نکند و برپایی جشن پیروزی و نشاط آن حق مردم است و ما باید آن را امن کنیم.

احمدی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت، تغییری در روند طرح امنیت‌اخلاقی ایجاد می‌شود، گفت: برخی تصور می‌کردند که با آمدن دولت، نوع پاسخ به برخی سوال‌ها متفاوت می‌شود، اما تصمیم‌گیری‌های ملی، مقطعی نیست. وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های اخذ شده در شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و ... گفت: این شورا و نهادها تصمیم‌گیرنده هستند و تصمیم‌گیری‌های ملی، مقطعی نیست اما طبیعی است که رئیس‌جمهور سلیقه بهتری داشته باشد و ما از این نگاه استقبال می‌کنیم."

  آینده ای برای حضور گشت ارشاد در جامعه نمی بینم
قرایی مقدم در ادامه درباره اینکه آینده‌ای برای گشت ارشاد نمی بیند، اضافه می کند: بر همین اساس تاکنون گشت ارشاد موثر نبوده است، چرا که نتوانستیم در طول 34 سال گذشته دختران و پسرانمان را درک کنیم و از این پس با قهر و زور هم نمی توانیم. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جوانان خود می دانند که در جامعه اسلامی قوانینی وجود دارد، ادامه می دهد: آن ها می دانند که ارزش ها و هنجارهایی وجود دارد که باید به آن پایبند باشند و  آداب و رسومی که باید رعایت شود، ولی در حال حاضر جو و فضای جامعه به سمت و سویی می رود که  قوانین و مقررات در کاغذ نوشته شده،  ولی به اجرا در نمی آید.

  نباید با جوانان با شیوه زور رفتار کرد
وی می افزاید: برای این موضوع می توان به مثالی رجوع کرد: لومین در دهه 40 روی 3 گروهی که به شیوه های مختلفی اداره می شدند، آزمایش کرد. او افراد را به گروه های دموکراسی، هرج و مرجی و شیوه استبدادی تقسیم کرده و در نهایت معلوم شد که گروهی که به شیوه استبدادی اداره می شد، خشونت و پرخاشگری با مسئول در آن ها 30 برابر بود و گروهی که استبدادی بود به راحتی انتقادها را می پذیرفت و تقصیرها را بر گردن گروه دیگری می انداخت. دقیقا مثل همان چیزی که در ایران می بینیم. وی با بیان اینکه نباید با جوانان با شیوه دستور رفتار کرد، می گوید: دستوری رفتار کردن با جوانان به هیچ عنوان صحیح نیست و بد رفتاری، تهدید و سرزنش آن ها نتیجه معکوس به همراه خواهد داشت. همان طور که رئیس جمهور منتخب گفته‌اند با جوانان باید با مهربانی، عطوفت، محبت و نرم  رفتار کرد. گشت ارشاد باعث عناد و بدرفتاری در جهت گیری های منفی در جامعه می شود و نتایج بدی نیز به همراه خواهد داشت. حال در شرایطی که کمتر از یکماه دیگر به آغاز دولت جدید مانده، باید منتظر ماند و سرنوشت گشت ارشاد را  دید و اینکه آیا تغییراتی در اجرای این طرح اعمال شده؛ طرح متوقف شده یا همچنان به سبک و سیاق گذشته ادامه می‌یابد؟

جام جم

خیز والیبال ایران برای خلق شگفتی دیگر
ورود افراط گرایان به تنش‌های سیاسی مصر
جزئیات انتخاب رشته کنکوری‌ها
رئیس رسانه ملی:استکبار ستیزی و عدالتخواهی احمدی نژاد در خاطره‌ها می‌ماند

خراسان

اظهارات احمدی نژاد درباره عملکرد دولت، نامه به بوش و هولوکاست
مصردرآستانه جنگ داخلی
فرصت ها و چالش های بازگشت سازمان مدیریت و برنامه ریزی
کوبا هم دربرابرایران زانو زد

کیهان

تجلیل از 8 سال خدمات کم‌نظیر دولت خدمتگزار
تونل 500 متری تروریست‌ها برای انتقال اسلحه به دست ارتش سوریه افتاد
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:حذف ارز مرجع نباید قیمت کالاهای اساسی را افزایش دهد
دور باطل در جمع‌آوری گداهای خیابانی     

جمهوری اسلامی

رئیس جمهور منتخب در دیدار اعضای اتاق بازرگانی:دولت یازدهم از اقتصاد دستوری دست برمی‌دارد
هم‌پیمانی اخوان المسلمین و سلفی‌ها برای مبارزه با دولت انتقالی
گروه‌های تکفیری حمله به شیعیان شمال سوریه را آغاز کردند
داروی بیماران هموفیلی نایاب شد

رسالت

مرسی: تا آخرین قطره خون خواهم ایستاد
احمدی نژاد:باید از موضع اقتدار مذاکره کنیم نه انفعال
مهندس نبوی:پایبندی به قانون تعریف اصلی اعتدال است
رئیس جمهور منتخب:دولت بنگاه دار خوبی نیست

سیاست روز

رئیس جمهور:باید هر اقدامی در کشور انجام می‌دهیم آثار و نتایج آن را در زندگی مردم ببینیم
برای آنها که این روزها نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد را نمی‌بینند
بلور کشف نشده سیاست های جمعیتی
نقدی بر گزارش اقتصادی رئیس جمهور

حمایت

عراقچی با انتقاد از دمکراسی خیابانی:تحولات مصر شکست بیداری اسلامی نیست
درمراسمی‌باحضوررییس‌سازمان‌ثبت‌اسنادواملاک‌کشورصورت‌گرفت؛الحاق ایران به معاهده بین‌المللی ثبت اختراعات
گام به گام تا تشکیل شرکت تضامنی
احمدی‌نژاد:تخریب نباید وارد ادبیات سیاسی ما شود

تهران امروز

هشدار پوتین درباره جنگ داخلی در مصر
سه پیشنهاد برای بن‌بست شکنی اقتصاد
مراحل پایانی ساخت پل طبقاتی صدر
تصمیم عجیب برای پرداخت یارانه دارو

وطن امروز

رئیس‌جمهور در مراسم تقدیر از زحمات 8 ساله وی در صدا و سیما: در همه انتخابات‌ها امانتدار بودیم
روز گذشته در قاهره صورت گرفت؛بازگشایی سفارت سوریه در قاهره

تابناک

دفاع احمدی‌نژاد از عملکرد هشت ساله
ریگ گرانی، زیر دندان مردم
معجزه‌ خولیو در‌هاوانا
بازگشت خانه سینما به نقطه صفر

قانون

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز کرد؛نگرانی از بازداشت شخصیت‌ها در مصر
پلیس، قربانی «گشت ارشاد»
دستور احمدی‌نژاد برای بازگشایی خانه سینما
اخوان المسلمین فرصتی تاریخی را از دست داد

شرق

شکایت سازمان بازرسی و احمد توکلی به ثمر نشست؛توقف اجرای مصوبه 74هزارمیلیاردی دولت
پنج امتیاز شیرین در سرزمین شکر
خجسته: ردصلاحیت در شورا مانع شهردارشدن نیست
گام‌های تعالی در خطوط شکسته!

آرمان

خواست نمایندگان حمل مادام‌العمر سلاح
از یارانه تا اعتدال
توقف حذف بدهی میلیاردی دولت
ناگفته‌های احمدی‌نژاد از حضور در پاستور

مردم سالاری

از سوی دیوان عدالت اداری صورت گرفت:توقف مصوبه 74 هزار میلیارد تومانی دولت
فرود مرگبار هواپیمای سئول در سان فرانسیسکو
واکنش به اقدام غیر دیپلماتیک اماراتی ها
تـوافق جدیـد برقـی تهـران- بغـداد

دنیای اقتصاد

حیف و میل آپارتمان در شهر تهران
پایه پولی تغییر می‌کند؟
وعده عبور از اقتصاد دستوری
خزان اقتصاد در بهار عربی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
خواننده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
۰
۰
بعد از عمری نظر یك جامعه شناس رو هم پرسیدند اون هم جامعه شناس بی طرف كه بتونه واقعا حرفشو بزنه .ممنون
موری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
۰
۰
دم شماگرم حرف حسابه

نیازمندی ها