گزارش

درگیری در ترکیه از میدان تقسیم تا پارلمان

با اعلام حکم دادگاه ترکیه مبنی بر متوقف کردن حکم تخریب و نوسازی پارک قزی در میدان تقسیم استانبول، بسیاری تصور می‌کردند آشوب و ناآرامی دیگر در این شهر اتفاق نخواهد افتاد، اما تصمیم روز شنبه معترضان ترک برای ورود به پارک قزی بار دیگر زمینه‌ساز تشنج و ناآرامی در این کشور شد؛ ناآرامی‌ای که حتی تا پارلمان ترکیه نیز کشیده شد.
کد خبر: ۵۷۷۳۶۲

به گزارش ایسنا، روز شنبه جنبشی تحت عنوان «جنبش همبستگی تقسیم» متشکل از چند گروه سیاسی فراخوان تظاهرات به منظور ورود به پارک بسته شده قزی را داد. در بیانیه این جنبش آمده بود: ما قصد داریم به پارک خودمان برویم تا درهای آن را روی مالکان حقیقی آن باز کنیم، ما اینجا هستیم و اینجا خواهیم ماند. ما از مطالبات خود دست برنداشته‌ایم. بنا به اعلام منابع خبری، با نزدیک شدن معترضان به پارک، پلیس ضدشورش ترکیه با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش سعی در متفرق کردن آنها کرد. آنها همچنین معترضان را در خیابان‌های مجاور میدان تقسیم تعقیب کردند.

معترضان در شهر استانبول شعار می‌دادند: «همه با هم علیه فاشیسم» و «مقاومت همه جا هست». بنابه گفته شاهدان، پلیس ترکیه ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کرد، اما با فرا رسیدن شب بسیاری از معترضان همچنان در خیابان‌های اطراف منطقه تقسیم حضور داشتند که از جمله آنها جوانان و زنان بودند و برخی نیز ماسک ضدگاز به صورت داشتند.

آسیم ایلچی، یکی از این معترضان تصریح کرد: ما امروز اینجا هستیم تا پارک خود را پس بگیریم. آنها ما را اشغالگر می‌خوانند، اما این پارک چند هفته است که توسط دولت اشغال شده است.

البته این درگیری‌ها فقط مختص خیابان‌های استانبول نبود. به گزارش ایرنا، نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت رجب طیب اردوغان روز گذشته در مجلس ترکیه از حمله افرادی با لباس شخصی با ساتور، قمه و باتوم به معترضان در میدان تقسیم سخن گفتند و خواستار توضیح مقامات دولت اردوغان در این باره شدند.

مطرح شدن این موضوع موجب درگیری لفظی بین نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب مخالف جمهوریخواه خلق و سپس درگیری فیزیکی میان شماری از نمایندگان شد.

گفته می‌شود نماینده استان شیرناک در مجلس ترکیه که از ناحیه پیشانی مجروح شده بود به بیمارستان انتقال یافت.

در همین حال، معمر گولر، وزیر کشور ترکیه در پی این درگیری در مجلس ترکیه گفت:‌ نیروهای پلیس دو نفر از افرادی را که با ساتور و باتوم به معترضان حمله کرده بودند، دستگیر کرده‌اند و اقدامات قانونی درباره دستگیرشدگان صورت خواهد گرفت.در خبر دیگری از اوضاع داخلی ترکیه، پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد خبر منتشر شده در یکی از روزنامه‌های ترکیه مبنی بر این‌که عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه مقدمات تاسیس یک حزب سیاسی جدید را آماده کرده، ‌کاملا بی‌اساس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها