برای ارتقای ظرفیت در برابر تحریم‌ها

ایران چهار ابرنفتکش جدید را تحویل گرفت

ایران 3 کشتی نفتکش خریداری می‌کند

با موافقت وزارت نفت و صدور مجوزی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی 3 کشتی جدید نفتکش 35 هزار تنی به صورت نو و یا دست دوم از سایر شرکت‌های کشتیرانی خریداری خواهد کرد.
کد خبر: ۵۷۷۱۹۸
ایران 3 کشتی نفتکش خریداری می‌کند

در حال حاضر ایران به منظور توسعه ناوگان دریایی حمل فرآورده‌های نفتی، 11 فروند کشتی نفتکش متوسط، کوچک و لندینگ کرافت به صورت استیجاری در اختیار دارد.

بر این اساس اخیرا با موافقت وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به منظور خرید سه فروند کشتی جدید نفتکش 35 هزارتنی را در دستور کار قرار داده است تا در کنار کشتی‌های استیجاری، نفتکش‌های ملکی هم در اختیار بگیرد.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم با تائید اخذ موافقت وزارت نفت برای خرید سه فروند کشتی نفتکش 35 هزار تنی، تصریح کرد: در کنار خرید کشتی، یکهزار دستگاه نفتکش جاده‌پیما هم به ناوگان حمل سوخت جاده ای کشور وارد خواهد شد.

هم اکنون ظرفیت حمل دریایی فرآورده های نفتی کشور با فعالیت همزمان 11 کشتی نفتکش کوچک و متوسط و شناور شامل 6 کشتی 35 هزار تنی، دو نفتکش 11 و 30 هزار تنی، یک کشتی گازبر 6500 تنی و سه دستگاه لندینگ کرافت حدود 250 هزار تن است.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که قرار است به زودی مذاکراتی با شرکت ملی نفتکش و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای خرید خارجی و یا ساخت داخلی این تعداد کشتی نفتکش انجام شود.

هزینه سرمایه گذاری خرید این سه کشتی نفتکش 35 هزار تنی حدود 60 میلیون دلار برآورد شده است که قرار است توسط مجموعه وزارت نفت تامین شود.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که شرکت ملی پخش فرآورده نفتی این سه دستگاه کشتی نفتکش را از سایر شرکت‌های کشتیرانی در قالب کشتی‌های دسته دوم خریداری و به ناوگان حمل و نقل دریایی خود وارد کند.

هم اکنون بنادر و پایانه‌های نفتی ماهشهر، جزیره لاوان، خارک، آبادان، بندرعباس، بندر امام از مهمترین مبادی بارگیری و جزایر دهگانه خلیج فارس  شامل کیش، قشم، هرمز، هنگام، لاوان، سیری، خارک، تنب بزرگ، ابوموسی، لارک از مهمترین مبادی مصرف فرآورده‌های نفتی در خلیج فارس هستند.

از سوی دیگر هم اکنون ایران در بندرعباس، بوشهر و جزیره لاوان دو اسکله، چابهر یک اسکله، جزیره خارگ سه اسکله، ماهشهر 6 اسکله در بندر امام خمینی یک اسکله تخصصی بریا تخلیه و بارگیری فرآورده هخای نفتی در اختیار دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها