همزمان با گفت وگوهای روسای جمهور چین و کره جنوبی برای فراهم آوردن شرایط گفت وگو در شبه جزیره کره ، واشنگتن شماری از شرکت ها و مسوولان کره شمالی را تحریم کرد.
کد خبر: ۵۷۴۵۶۳
مانع جدید آمریکا برای جلوگیری ازتنش زدایی در شبه جزیره کره

رسانه های جمعی در منطقه شرق آسیا روز جمعه ضمن انعکاس دیدار روسای جمهور چین و کره جنوبی، به این مهم نیز توجه کرده اند که وزارت خزانه داری آمریکا چند بانک و شماری از اشخاصی را که در نقل و انتقالات مالی کره شمالی مداخله داشته اند، تحریم کرده است.

از جمله می توان به «سون مون سان» رییس شعبه امور خارجی اداره کل انرژی اتمی کره شمالی اشاره کرد که به دلیل فعالیت های تحقیقاتی تحریم شده است.

بانک «کردیت دائه دونگ» نیز جزو مراکز مالی کره شمالی می باشد که تحریم بر آن اعمال شده است.

این تحریم های جدید در حالی اتخاذ می شود که کره شمالی در ماه جاری میلادی صادقانه خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا و کره جنوبی شد.

پیونگ یانگ تاکید کرد که بدون پذیرفتن هرگونه قید و شرطی مذاکره خواهد کرد.

آمریکا مدعی است کره شمالی در حل و فصل مساله تسلیحات هسته ای گام عملی برنداشته است.

این در حالیست که خانم «پارک گیون هیه» رییس جمهور کره که از دیروز (پنجشنبه) در راس هیاتی وارد پکن شده و با «شی جین پینگ» همتای چینی خود در مورد مساله هسته ای شبه جزیره کره و راه های برون رفت از تنش به گفت و گو نشسته است.

وزارت خارجه چین هم با انتشار بیانیه از سرگیری فوری مذاکرات شش جانبه هسته ای را خواستار شده است.

دولت کره شمالی دو هفته قبل به آمریکا پیشنهاد کرد برای از بین بردن تنش ها و تحقق صلح در شبه جزیره کره با یکدیگر و در سطح بالا مذاکره کنند.

سخنگوی کمیسیون دفاع ملی کره شمالی اعلام کرد ما به عنوان یک کشور هسته ای، بدون توجه به اینکه دیگران به رسمیت می شناسند یا نه، مذاکرات سطح بالا میان دولت کره شمالی و آمریکا را پیشنهاد می کنیم.

این سخنگو هدف از پیشنهاد مذاکره را اهمیت ثبات و صلح در شبه جزیره کره دانست.

وی تاکید کرد: اگر ایالات متحده به طور واقعی علاقه مند به کاهش تنش در شبه جزیره کره است، موضوع خلع سلاح هسته ای را باید در طول مذاکرات و نه به صورت پیش شرط مطرح کند.

سخنگوی کره شمالی با اشاره به اینکه دولت آمریکا می تواند در مورد تاریخ و محل گفت وگوها تصمیم بگیرد، افزود: همه تحولات از جمله بدتر شدن اوضاع شبه جزیره کره به انتخاب ایالات متحده بستگی دارد.

پیونگ یانگ حدود یک ماه قبل نیز پیشنهاد مشابهی به کره جنوبی داد و یک هفته بعد دو طرف در منطقه مرزی پانمونجوم در سطح کارشناسی به مدت ۱۷ ساعت مذاکره کردند اما ادامه این مذاکرات که قرار بود در سطح وزیر در شهر سئول انجام شود پس از آنکه دولت کره جنوبی سطح مقام خود را به معاون وزیر کاهش داد، لغو شد.

دولت کره جنوبی قبل از لغو این رویداد جلسه مهمی به ریاست رییس جمهور این کشور برای بررسی آخرین تحولات مربوط به شبه جزیره کره برگزار کرد و پس از سئول اعلام کرد که باید از مواضع آمریکا آگاهی پیدا کند.

ناظران سیاسی می گویند بیشترین نگرانی در زمان حاضر آن است که آمریکا با اقدامات تحریک آمیز مانند چند ماه قبل بر سر اقداماتی که برای کاهش تنش ها آغاز شده مانع ایجاد کند.

شبه جزیره کره در ژانویه امسال و پس از آنکه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی طی نطقی بی سابقه به مناسبت آغاز سال نو میلادی خواستار بهبود روابط با همسایه خود شد و خانم پارک رییس جمهور جدید کره جنوبی به آن پاسخ مثبت داد، شاهد اقدام های تنش زا و مداخله جویانه آمریکا بود.

آمریکا طی ماه های اخیر با برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی و آوردن تسلیحات پیشرفته به منطقه باعث واکنش های عملی پیونگ یانگ شد و شبه جزیره کره را تا سرحد شرایط جنگی پیش برد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها