عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح شنبه

نگرانی‌های آیت الله

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح پنجشنبه

تصمیم خطرساز برای میراث فرهنگی

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون قیمت رایانه کاهش یافت،انهدام شبکه جاسوسی و خرابکاری پیچیده در استان فارس،جزییات سوالات کنکور 92 اعلام شد،تداوم حرکت خزنده نرخ تورم،الزامات همسان‌سازی پوشش دانش‌آموزان،احمد خرم:روحانی توان ایجاد «تغییر» دارد،بهشتی از حدود و اصول خود عدول نمی‌کرد،30 درصد سود در سه ماه و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۷۴۴۶۵
تصمیم خطرساز برای میراث فرهنگی

تهران امروز:تصمیم خطرساز برای میراث فرهنگی

به گفته نصرالله پژمانفر رئیس کارگروه گردشگری مجلس اینکه دولت در روزهای آخر خود تصمیم به واگذاری بخشی از میراث فرهنگی بگیرد، نگرانی‌ها را برانگیخته است و «آنچه ما نگران آن هستیم و ردپای آن را کاملا حس می‌کنیم، حضور جریان انحرافی در این موضوع است. آنها می‌خواهند امکانات یکی از بزرگ‌ترین مراکزی که وجود دارد را به تاراج ببرند.»

هیات دولت به‌رغم همه مخالفت‌ها با واگذاری امور تصدی سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی موافقت کرد. این تصمیم، نصرالله پژمانفر رئیس کارگروه گردشگری مجلس شورای اسلامی را با این نگرانی روبه رو کرده که بخشی از اختیارات دولتی به دست جریانی که او از آنها به «جریان انحرافی» یاد می‌کند، بیفتد: «به نظر می‌رسد با این واگذاری قرار است بخشی از اختیارات دولت به دست جریانی چون انحراف بیفتد که این مسئله خود جای نگرانی بسیار داشته و تبعات منفی و ناگواری به همراه دارد.» به گفته او اینکه دولت در روزهای آخر خود چنین تصمیمی بگیرد و در واقع هیچ اطلاعات شفافی از نحوه واگذاری وجود ندارد، موضوعی است که نگرانی‌ها را برانگیخته است: «آنچه ما نگران آن هستیم و رد پای آن را کاملا حس می‌کنیم، حضور جریان انحرافی در این موضوع است. آنها می‌خواهند امکانات یکی از بزرگ‌ترین مراکزی که وجود دارد را به تاراج ببرند.» پژمانفر همچنین تاکید می‌کند که باید اطلاعات شفاف و صحیحی در مورد این مسئله ارائه شود، تاکنون شفافیتی در سابقه کار این واگذاری و نحوه این واگذاری ارائه نشده است. پژمانفر پیش از این از محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم خواسته بود تا جلوی این اتفاق را بگیرد: «سازمان میراث فرهنگی در دوره آقای ملک‌زاده، نه تنها هیچ‌گونه رشدی نداشته بلکه به آن لطمه هم وارد شده است و باید گفت عملکرد ناصحیحی بوده است. لذا ما از رئیس‌جمهور درخواست داریم که جلوی این تصمیم را بگیرد وگرنه قطعا مجلس وارد عمل می‌شود و در برابر آن موضع‌گیری خواهد کرد.» به گفته پژمانفر، کمیسیون فرهنگی مجلس، پیش‌تر درباره این واگذاری به احمدی‌نژاد تذکر شفاهی داده و گفته بود که: «اگر این تذکر شفاهی بی‌نتیجه بود، بدون شک برای جلوگیری از این موضوع به رئیس‌جمهور تذکر کتبی خواهیم داد.» به نظر می‌رسد که باید منتظر تذکر کتبی بهارستان‌نشینان به محمود احمدی‌نژاد در آخرین روزهای دولت دهم بود.

واگذاری زودتر از موعد

چند روز پیش «محمدشریف ملک‌زاده» رئیس سازمان میراث فرهنگی از واگذاری کل امور تصدی‌گری سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد، هرچند گفته می‌شود به‌رغم وجود موانع قانونی، این امور زودتر از آنچه محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی وعده داده بود انجام شده بود.موضوع واگذاری امور تصدی سازمان میراث فرهنگی چندوقتی است که از سوی ملک‌زاده در جلسات مختلف اعلام می‌شود و اعتراض‌های بسیاری در پی داشته است اما آب پاکی را روی دست همگان ریخته و اعلام کرده بود که برای واگذاری این امور به هیچ مشورت و پیشنهاد وراهنمایی نیاز ندارد. بر اساس آنچه در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده، هیات وزیران بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و در اجرای ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری - مصوب1386 - تصویب کرد؛ مواردی همچون مجوز ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‏گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی و صدور جواز تاسیس و پروانه تولید کارگاه‌های هنرهای سنتی و بازارچه‌های صنایع‌دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از مصادیق امور تصدی شناخته می‌شود و سازمان مذکور می‏تواند انجام آنها را به تشکل‏‎‎های صنفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری واگذار کند.

بر اساس این خبر در صورت لزوم، دستورالعمل اجرایی این تصویب‌نامه ظرف 10 روز توسط سازمان یاد شده تدوین و ابلاغ می‌شود. این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.محمدشریف ملک‌زاده، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اظهاراتی گفته بود که تا 9 تیرماه تمامی اختیارات تصدی‏گری سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. او در اظهاراتش گفته بود که «باید از نگاه اداری خارج شویم و تمامی امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم. تمامی صنوف، اتحادیه‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی باید توان عملیات و اجرا داشته باشند.کار ما در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نظارت و سیاستگذاری است. ما می‏خواهیم تصدی‌گری دولت را به حداقل برسانیم.»

دولت درحالی رای به آنچه ملک‌زاده می‌خواست داده که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در تذکری از رئیس دولت دهم خواسته بود که مانع اقدام عجولانه رئیس سازمان میراث فرهنگی شود. مهدی جحت بنیانگذار این سازمان هم گفته بود که برای واگذاری یک سازمان دولتی به بخش خصوصی ضوابطی وجود دارد که مراحل قانونی آن باید از طریق مجلس شورای اسلامی طی شود. میراث فرهنگی ارث رئیس سازمان نیست که آن را واگذار کند، سازمان متعلق به مردم است و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره تصمیم می‌گیرند. اما دولت دهم که در انجام کارهای دور از انتظار، سابقه طولانی دارد با این موافقت نشان داد که هیچ نیازی به تایید مجلسی‌ها ندارد. نماینده مردم اصفهان در مجلس هم گفته بود که ملک‌زاده نباید، وقتی برای واگذاری امور تصدی‌گری سازمان مشخص می‌کرد اما واگذاری‌ها با موافقت دولت به زمانی که آقای رئیس وعده داده بود، نکشید و دولت خیلی زودتر از موعد با آن موافقت کرده بود. نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی که اعتقاد دارد جریان انحرافی پشت پرده واگذاری‌های سازمان میراث فرهنگی است هم می‌گوید:«از دیگر ابهاماتی که در این واگذاری مشخص است دامنه واگذاری‌هاست آیا واقعا حاکمیت حق دارد همه بخش‌های تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار نماید؛ بنده به عنوان مطلع عرض می‌کنم که در سازمان میراث فرهنگی هیچ‌گونه کار کارشناسی در این خصوص صورت نگرفته است.» سازمان میراث فرهنگی در حالی روی خصوصی سازی سازمان میراث فرهنگی در روزهای آخر عمر دولت دهم اصرار می‌ورزد که در 8 سال گذشته عملکرد آن نه تنها به نفع بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری نبود که حتی منجر به شرایط سختی برای این بخش شد و بسیاری را از ادامه کار دلسرد کرد. همین مسئله هم باعث تردید پژمان‌فر شده است. او می‌گوید: «معلوم نیست که دولت در واگذاری امور تصدی‌گری سازمان میراث فرهنگی به‌دنبال کدام بخش خصوصی است.»

آیا تذکر کتبی به داد میراث فرهنگی می‌رسد؟

جلیل گلشن کارشناسان کهنه کار میراث فرهنگی هم معتقد است، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طبق ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشور، جزو دستگاه‌های حاکمیتی به‌شمار می‌رود و به هیچ‌وجه قابل واگذاری نیست.این کارشناس ارشد و پیشکسوت میراث‌فرهنگی، اقدام رئیس سازمان میراث‌فرهنگی را در آخرین روزهای دولت شتاب‌زده می‌داند.به‌گفته گلشن، طبق این ماده، امور حاکمیتی آن دسته اموری محسوب می‌شود که منافع آن بدون محدودیت شامل تمام اقشار جامعه شده و بهره‌برداری از این نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران نمی‌شود و طبق این ماده سازمان میراث‌فرهنگی جزو دستگاه‌های حاکمیتی به‌شمار می‌رود.

استدلال‌های کارشناسان و نمایندگان مجلس برای پشیمان کردن رئیس مصمم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور افاقه نکرد و پیشنهاد او طی یک مصوبه به امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور رسید. حال باید ماند ودید که آیا کمیسیون فرهنگی می‌تواند با یک تذکر کتبی به این واگذاری‌ها که به نگرانی‌های بسیاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منجر شده است پایان بدهد یا ماجرا همچنان ادامه دارد.

جام جم

رهبر معظم انقلاب:قانون پذیری دیگر نامزدها برای همه درس باشد
قیمت رایانه کاهش یافت
پای پیشگیری در مبارهز با اعتیاد می‌لنگد
آیت الله علم الهدی:استقلال و حضور مدیران مؤمن و حزب اللهی از دلایل موفقیت رسانه ملی است

خراسان

بهشت را هنوز و تا همیشه به بها می دهند نه به بهانه
رهبر انقلاب:انتخابات نشان داد کسانی هم که طرفدار نظام نیستند به نظام و انتخابات آن اعتماد دارند
تامین هزینه های کمرشکن درمان با قرض ، فروش خانه و طلا
صالحی :روحانی یک گروه کارشناسی برای بررسی نحوه ادامه مذاکره با 1+5 تشکیل داده است

کیهان

رهبر انقلاب:اگر غرب لجبازی نکند حل مسئله هسته‌ای آسان است
حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی 700 هزار تومان شد
درگیری سنگین ارتش سوریه با تروریست‌ها در حومه دمشق
انهدام شبکه جاسوسی و خرابکاری پیچیده در استان فارس

جمهوری اسلامی

رهبر انقلاب: همه باید به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنند
مهار تورم و اشتغالزایی در صدر اولویت‌های اقتصادی دولت یازدهم
مراجع و علمای قم، خواستار مجازات عاملان کشتار شیعیان مصر شدند
رایزنی مجلس و قوه‌قضاییه برای رسیدگی جدی‌تر به تخلفات دولت

رسالت

رهبر معظم انقلاب:جبهه مخالف با لجبازی نمی خواهد مسئله هسته ای حل شود
عسکراولادی:روحانی باید مراقب جریان فتنه و انحراف باشد
علی لاریجانی:شهید بهشتی نظام سیاسی مردم سالار را صاحب الگو کرد
آیت الله مکارم:دولت مصر در محاکمه عاملان جنایت جیزه تعلل نورزد

سیاست روز

رهبر معظم انقلاب:اداره کشور کارسختی است همه باید رئیس‌جمهور برگزیده را یاری کنند
عسکراولادی:روحانی مراقب جریان فتنه‌ و حلقه انحراف باشد
اردوغان: بی‌بی‌سی، بخشی از توطئه جهانی غرب است
صالحی:۱+۵ باید اراده‌اش برای ادامه مذاکرات را ثابت کند

آفرینش

جزییات سوالات کنکور 92 اعلام شد
رهبر انقلاب:انتخابات نشان داد کسانی که طرفدار نظام هم نیستند به نظام اعتماد دارند  
علی لاریجانی:بدون تشکیلات حزبی و مردمسالاری، رفتار سیاسی دچار ناپختگی می‌شود
فاز جدید کاهش قیمت سکه

حمایت

رهبر معظم انقلاب:باید از تلاش‌های ارزنده دستگاه قضایی تشکر کرد
رییس‌کل دادگستری اصفهان مطرح کرد؛رسیدگی سریع به پرونده‌های فساد اقتصادی و قاچاق
الزامات همسان‌سازی پوشش دانش‌آموزان
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران:تمامی خدمات ثبتی را الکترونیکی کرده‌ایم
 
تهران امروز

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضائیه:انتخابات حقیقتا حماسه شد
تحرکات جدید برای مذاکره هسته‌ای
تصمیم خطرساز برای میراث فرهنگی
تداوم حرکت خزنده نرخ تورم

شرق

پرونده مشایی در نهادهای امنیتی
مقام‌معظم‌رهبری درباره انتخابات:کسانی که طرفدار نظام نیستند هم به نظام اعتماد دارند
احمد خرم:روحانی توان ایجاد «تغییر» دارد
احتمال ابطال آرای برخی حوزه‌ها

آرمان

همنشینی دوباره بعد از جدایی 10 ساله
تخلف یک میلیارد دلاری در واردات خودرو
پرونده هسته‌ای روی میز روحانی
پرونده شکایت از مشایی به وزارت اطلاعات رفت

مردم سالاری

رهبر انقلاب در دیدار رییس و مسئولان قوه قضائیه:همه رئیس‌جمهور برگزیده را یاری کنند
واشنگتن در تعقیب افشاگر
عیین گروهی برای مذاکرات هسته‌ای توسط روحانی
افراطیون راه به جایی نمی‌برند

بهار

بهشتی از حدود و اصول خود عدول نمی‌کرد
مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان قوه قضاییه:همه باید ‌به رییس‌جمهوری‌منتخب کمک کنیم
وزیر امور خارجه:پرونده هسته‌ای به «روحانی» واگذار شد
عارف: بازرگان و طالقانی از افتخارات کشور هستند

ابتکار

دولتی‌ها در محاصره شکایات
کمیته روحانی برای مذاکره با 1+5
رهبر انقلاب:انتخابات نشان داد مخالفان هم به نظام اعتماد دارند
دلار بالا رفت سکه پایین آمد

دنیای اقتصاد

راه‌حل آسان مساله هسته‌ای
زمین‌های بایر عرضه می‌شود؟
30 درصد سود در سه ماه
تصمیم روحانی برای دور بعدی مذاکرات هسته‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها