روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به احتمال درخواست پناهندگی ادوارد اسنودن افشاگر برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین، نوشت: آمادگی این کشورها برای اعطای پناهندگی به اسنودن نشان می دهد که دوره نفوذ واشنگتن در این منطقه به سر آمده است.
کد خبر: ۵۷۴۲۸۴
پایان دوره نفوذ واشنگتن در آمریکای لاتین

گاردین نوشت: آمریکای لاتین مقصد نهایی افشاگر جنجالی آمریکایی است و گزارش های خبری نشان می دهد که وی اکنون در مسکو به سر می برد و به زودی به کوبا، ونزوئلا یا اکوادور منتقل می شود.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، یکی از مطالب گذاشته شده روی فیسبوک، نشان می دهد که بولیوی نیز به اسنودن پناهندگی داده است و هر چند نیکاراگوآ، پرو، برزیل یا آرژانتین تاکنون اظهار نظری نکرده اند، اما هیچ بعید نیست تعدادی یا شاید همه این کشورها هم از وی استقبال کنند.

گاردین افزوده است: هر کشوری که به اسنودن پناهندگی دهد با خطر مقابله به مثل آمریکا از جمله انزوای دیپلماتیک و تحریم های تجاری سنگین مواجه خواهد بود. اما ظاهرا کسی گوشش بدهکار نیست،این واقعیت که آمریکای لاتین به پناهگاهی مطمئن برای شهروندان آمریکایی متهم به خیانت و جاسوسی تبدیل شده، یادآور این است که این قاره به طور کامل از زیر سایه نفوذ واشنگتن خارج شده است.

این گزارش در ادامه به نقل از ریچارد نیکسون رییس جمهوری سابق آمریکا خطاب به مشاورانش در تاکید بر اجرای عملیات مخفی که به سقوط دولت شیلی در سال ۱۹۷۳ منجر شد، نوشت: آمریکای لاتین هنوز از دست نرفته و ما خواستار حفظ آن هستیم.

به نوشته این روزنامه، ۱۰ سال بعد دولت رونالد ریگان درگیر جنگ های نیابتی در نیکاراگوآ، السالوادور و گوآتمالا شد. در دهه ۸۰ میلادی ارتش آمریکا با هدف سرنگونی دولت های متمرد در مقابل واشنگتن به دو کشور گرانادا و پاناما در منطقه کارائیب حمله کرد.

بر اساس این گزارش، در دهه ۹۰ میلادی آمریکا تلاش کرد تا سیاست های موسوم به اجماع واشنگتن را به دولت های آمریکای لاتین تحمیل کند. این سیاست ها شامل اصولی بود که در کشورهای آمریکای لاتین به آن ها نو لیبرال گفته می شود و دربرگیرنده کاهش بودجه، خصوصی سازی، تغییر قوانین تجارت و اعطای مشوق به شرکت های خارجی بود که این کمپین مقاومت شدید را به همراه داشت و سرانجام شکست خورد.

گاردین در ادامه نوشت: به رغم این گونه حملات نظامی، سیاسی، اقتصادی و شاید در نتیجه همین اقدامات، بسیاری از ساکنان این کشورها از سیاست های آمریکا گریزان و سرخورده شدند. برخی از محبوب ترین رهبران این منطقه در نتیجه رد جامع واشنگتن به قدرت رسیدند و وعده دادند که کشورهاشان را از مدار آمریکا خارج می کنند.

این روزنامه انگلیسی افزود: از آن جا که هوگو چاوز رییس جمهوری فقید ونزوئلا در تمرد و سرپیچی از آمریکا سرآمد همه رهبران این منطقه بود، برخی ناظران خارجی انتظار داشتند با درگذشت وی، منطقه بار دیگر به وضعیت قبلی و تسلیم در مقابل آمریکا بازگردد. در واقع، نه تنها عده ای از مردم بلکه جمعیت کثیری در آمریکای لاتین تصمیم گرفته اند خود را از زیر یوغ واشنگتن خارج و استقلال را تجربه کنند و این برای اسنودن بسیار مهم است، زیرا باعث می شود احتمال هر گونه تغییر ناگهانی در دولت که به منزله استرداد وی به آمریکا است، کاهش یابد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها