قائم مقام سازمان محیط زیست:

کاهش 30درصدی ریزگردها در کشور

طی یک هفته گذشته آنچنان آسمان قم در حلقه تنگ محاصره ریزگردها گرفتار شده که حتی میزان آلودگی این شهر تا 10 برابر حد استاندارد نیز گزارش شد.
کد خبر: ۵۷۲۹۷۵
ریزگردها به آسمان قم رسید

از شنبه گذشته تا کنون گرد و غبار پدیده غالب بر آسمان قم است و ریزگردها همچنان بر آسمان این شهر حکمرانی می‌کنند به طوری که طی روزهایی که گذشت آبی آسمان در شهر قم به کلی رنگ باخت.

از روز اول هفته ای که گذشت غلظت ذرات معلق ناشی از گرد و غبار درآسمان قم بالا و بالاتر رفت به طوری که از 300 میکروگرم در هر مترمکعب در روز شنبه و  2 برابر حد استاندارد به 450 میکروگرم بر هر متر مکعب در روز یکشنبه و 3 برابر حد استاندارد رسید.

روند افزایش میزان این ذرات مزاحم تا حدی رسید که در روز دوشنبه غلظت ذرات معلق به هزار و 440 میکروگرم بر هر مترمکعب رسید و آلودگی هوای قم بیش از 10 برابر حد مجاز اعلام شد تا این که بالاخره پای کمیته تخصصی مدیریت بحران استان نیز به میان آمد و مسوولان اداره کل هواشناسی، سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت قم در خصوص ورود پدیده گرد و غبار شدید به استان به اجماع رسیدند که حاصل آن ساعات کاری ادارات و دستگاه های اجرایی استان در روز سه شنبه کاهش یافت و مدت آن از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر اعلام شد.

شرایط نامناسب و میزان بالای آلودگی هوای قم به حدی بود که مرکز بهداشت استان نیز از روز ابتدایی هفته با صدور اطلاعیه ای از شهروندان به ویژه سالمندان، مادران باردار، کودکان و بیماران قلبی، عروقی و ریوی خواست تا از ترددهای غیرضروری به خصوص در مرکز شهر خودداری کنند.

در این خصوص مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به منشا این ریزگردها و علت غبارآلودگی آسمان قم گفت: منشا این ریزگردها خارجی و کشورهای همسایه بوده و چند استان دیگر را نیز درگیر کرده است.

محمود علی رکنی با بیان این که البته با وجود وزش باد منشاهای داخلی نیز در بروز این وضعیت بی تاثیر نبوده است، اظهار کرد: بر اثر وزش باد، خشک شدن تالاب‌ها و پدیده بیابانزایی، فرایند خارجی ایجاد آلودگی هوا تشدید می شود.

وی با تاکید بر همکاری کشورهای منطقه در کاهش منشاهای خارجی گرد و غبار کشور، تصریح کرد: به منظور رفع منشا داخلی آلودگی نیز باید به مسائلی از جمله تامین حقابه های زیست محیطی، جلوگیری از بیابان زایی، احیا اراضی سبز و احداث فضای سبز شهری مبادرت کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم یادآور شد: همچنین لازم است به منظور کاهش آلودگی هوا، تا حد امکان از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

رکنی در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست باید در متن برنامه‌ها قرار گیرد، افزود: باید اقدامات لازم را در حوزه محیط زیست انجام دهیم تا موجب توسعه و حفاظت محیط زیست شود.

در این خصوص یحیی زارع مدیر کل هواشناسی استان قم نیز بخشی از آلودگی چند روز گذشته هوای قم را محلی و بخش عمده آن را از روز سه شنبه به دلیل وارد شدن سیستم گرد و غباری که از سمت کشور عراق وارد خاک ایران شده می داند که این سیستم آسمان قم را نیز متاثر از خود کرده است که به علت ریزبودن ذرات گرد و غبار، این ذرات ماندگاری بیشتری دارد (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها