برگی از تاریخ

تولد میشل پلاتینی

58 سال پیش در روز 21 ژوئن سال 1955 میلادی میشل پلاتینی مرد پا طلایی فوتبال فرانسه ، اروپا و جهان در شهر ژوف واقع در منطقه مورت و موزل فرانسه متولد شد.در آن زمان کسی تصور نمی کرد که این نوزاد روزی مبدل به یکی از بزرگترین فوتبالیست های تاریخ این ورزش پرطرفدار شود.
کد خبر: ۵۷۲۷۶۳
تولد میشل پلاتینی

به گزارش جام جم آنلاین، میشل کوچک از دوران کودکی توسط پدرش که کاپیتان یک تیم محلی بود با شادی های فوتبال آشنا شد.در سال 1966 میلادی در سن 11 سالگی میشل به تیم زادگاهش آ س ژوف پیوست و تا سال 1972 میلادی در این تیم عضو بود.

او در سال 1972 میلادی فوتبال حرفه ای را در باشگاه نانسی آغاز می کند و تا سال 1979 میلادی عضو این باشگاه بود و همراه این باشگاه در سال 1978 میلادی قهرمان جام باشگاه های فرانسه می شود.

سپس میشل به باشگاه سن اتین پیوست و در سال 1981 میلادی با سنت اتین بار دیگر جام باشگاه های فرانسه را تصاحب می کند.

میشل پلاتینی که در اوج شهرت قرار داشت در سال 1982 میلادی سن اتین را ترک کرده و عضو باشگاه یوونتوس ایتالیا می شود و تا سال 1987 میلادی با یوونتوس افتخارات زیادی را کسب می کند: دو بار در سال های 1984 و 1986 قهرمان جام باشگاه های ایتالیا می شود ، قهرمان جام حذفی ایتالیا در سال 1983 ، قهرمان جام در جام اروپا در سال 1984 ، قهرمان سوپرجام اروپا در سال 1984 ، قهرمان جام باشگاه های اروپا در سال 1985 و قهرمان جام بین قاره ای باشگاه ها در سال 1985 میلادی.

اما علاوه بر افتخارات باشگاهی میشل پلاتینی با تیم ملی فرانسه نیز به افتخارات معتبری دست یافت.  

او 72 بار برای تیم ملی فرانسه بازی کرد و در این مدت41 گل برای فرانسه به ثمر رساند که تنها تیه‌ری آنری در سال 2007 توانست رکورد تاریخی او را شکسته و عنوان بهترین گلزن تیم ملی فرانسه را از آن خود کند.

میشل به عنوان بهترین بازیکن اروپا سه بار توپ طلایی را درسال 1983 ، 1984 و 1985 دریافت کرده است.

میشل پلاتینی با تیم ملی فرانسه سه بار در جام جهانی فوتبال حاضر شد: آرژانتین 1978 ، اسپانیا 1982 و مکزیک 1986 میلادی که در دو جام جهانی آخر تیم ملی فرانسه به مرحله نیمه نهایی رسید و در هر دوبار به رغم بازی بسیارفوق العاده با بداقبالی به مکان های چهارم و سوم قناعت کرد.

میشل پلاتینی با تیم ملی فرانسه در سال 1984 میلادی قهرمان جام ملت های اروپا شد.

پلاتینی با پیراهن شماره 10 یک کاپیتان فوق العاده برای تیم ملی فرانسه محسوب می شد.او یک بازیگردان بی نظیر و یک گلزن هوشیار بود که پاس های عالی طلایی اش و گلهای زیبایش هرگز از خاطره دوستداران فوتبال محو نخواهد شد.

میشل پلاتینی در سال 1987 به عنوان یک بازیگر خود را بازنشسته کرد اما هرگز از فوتبال جدا نشد.او امروز رئیس یوفا است.

میشل پلاتینی با نبوغی که در فوتبال داشت به یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان تبدیل شد.

او در دوران بازیگریش در مجموع 353 گل به ثمر رساند که 41 گل آن در تیم ملی فرانسه و 103 گل در تیم یوونتوس به ثمر رسیدند.

میشل پلاتینی یک بازیگر خلاق بود که با فکر بازی می کرد و نکته بسیار مهم دیگر در این فوتبالیست برجسته حسن اخلاق ، جوانمردی در فوتبال ، احترام به حریفان بود که همراه با مهارت فوق العاده اش در فوتبال از او یک بازیکن مثال زدنی ساخت.بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
۰
۰
هیچ بازیكنی مثل مارادونا وپله نمیشه نخواهد شد مخصوصا مارادونا كه 11 نفر حریفش نبود بازی انگلیس و ارزانتین
فقط مارادونا اعجوبه بود

















فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها