یک جلد قرآن مجید، یک آینه کوچک به اندازه کف دست، یک شاخه گل محمدی و یک فرش که حدود 20‌نفر روی آن نشسته‌اند. اینجا خبری از تجملات آنچنانی نیست. عروس و دامادها قرار است در نهایت سادگی اولین لحظات زندگی مشترکشان را جشن بگیرند.
کد خبر: ۵۷۱۱۴۰
با اجازه آقا امام هشتم بعله!

اهالی مشهد به این مراسم که در شبستان «دار الحجه» حرم حضرت امام رضا(ع) برگزار می‌شود، می‌گویند «عقد بالای سر حضرت».

عروس و داماد همچون نگین انگشتر در وسط جمعیت می‌درخشند. عروس‌خانم چادر رنگی به سر کرده و دارد زیر لب ذکر می‌گوید. آقای داماد هم از صفحه قرآنی که به دست گرفته چشم برنمی‌دارد.

همه منتظر عاقد هستند که بیاید و دست دختر و پسر جوان را در دست هم بگذارد. فضای شبستان دارالحجه پر است از زوج‌های جوانی که دارند در چند قدمی پنجره‌های ضریح برای خوشبختی‌شان دعا می‌کنند.

عروس و داماد‌ها را خیلی راحت می‌شود از بقیه تشخیص داد. بین افرادی که دسته دسته روی زمین نشسته‌اند عروس و داماد همان دو نفری هستند که مدام به یکدیگر لبخند می‌زنند؛ همان دو نفری که از ته دل دعا می‌خوانند و آرزوهای رنگین در سر می‌پرورانند.

دو روحانی جوان از دور به سمت جمعیت قدم برمی‌دارند و بزرگ‌تر‌ها به استقبالشان می‌روند. هرکدام روی برگه‌ای کوچک جزئیات مهریه را نوشته‌اند تا هنگام جاری کردن خطبه عقد از روی آن بخوانند.

یکی از عاقدها وکالت داماد را به‌عهده می‌گیرد و آن یکی نماینده عروس می‌شود. روحانی‌ها از آینه شمعدانی می‌گویند که قرار است روشنی و صفای زندگی دو جوان در آن منعکس شود و قرآنی که بناست سرلوحه زندگی‌شان قرار بگیرد.

هنگام خواندن خطبه عقد چشم اطرافیان خیس و دست‌های دعا به آسمان بلند می‌شود. روحانی دعا می‌کند که الفت خدیجه(س) و پیامبر(ص) و محبت علی(ع) و فاطمه(س) بین این دو برقرار شود.

عروس و داماد دوست دارند که دقیقه‌ها کش بیایند. می‌ترسند که آرزویی را جا بیندازند؛‌ رویاهایشان را همچون تار و پود فرشی که رویش نشسته‌اند به هم گره می‌زنند، دعا می‌کنند که سال‌های سال طعم شیرین با هم بودن را بچشند و دست در دست هم از فرش به عرش برسند.

عروس و داماد «بله» را که می‌گویند شادی به ارتفاع پرواز کبوترهای حرم اوج می‌گیرد. صدای صلوات بزرگ‌ترها با نوای نقاره‌ها در هم می‌آمیزد.

بزرگ‌ترها همدیگر را در آغوش می‌گیرند و رو به ضریح از امام مهربانی‌ها می‌خواهند که سایه‌اش را از سر این دو نوگل شکفته کوتاه نکند. کام مهمان‌ها با جعبه شیرینی که از قبل تدارک دیده شده، شیرین می‌شود.

خادمان زن به مهمان‌ها یادآور می‌شوند که گرفتن عکس و فیلم در فضای حرم مجاز نیست. یکی از آنها تبصره‌ای می‌گذارد و می‌گوید: «فقط می‌توانید از عروس و داماد چند عکس بگیرید.»

طبقه پایین صحن انقلاب حرم رضوی یک دانشگاه عمومی است برای کسانی که می‌خواهند ساده زیستن و ساده شاد بودن را یاد بگیرند. این روزها در آستانه اعیاد ماه شعبان شبستان «دار الحجه» آکنده از شادی و شور است.

احسان رحیم‌زاده‌ - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
برچسب ها: مهریه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها