از تهران پیامک می‌زنم ( 09190000960)در حال حاضر هوا مانند برخی روزهای تابستان گرم، غبارآلود و آلوده نیست. اما گاهی حتی به دلیل مه‌آلود شدن هوا زمانی که هوا ابری است، هوا دم کرده و آلوده می‌شود. می‌خواستم بدانم در زمان آلودگی هوا، بهتر است چه خوراکی‌هایی مصرف کرده و چه خوراکی‌هایی را مصرف نکنیم؟ در زمان آلودگی هوا، احساس سنگینی و خفگی می‌تواند با نخوردن برخی غذاها کاهش پیدا کند؟
کد خبر: ۵۷۰۸۰۷

محمد مداح / متخصص تغذیه

وجود آلاینده‌ها و فلزات سنگین همانند سرب، کادمیوم و مونوکسید‌کربن در محیط می‌تواند عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن را مختل کند. همان‌گونه که آلاینده‌ها می‌توانند بر سیستم اعصاب تاثیرگذار باشند، مسلما بر اشتها نیز تاثیر منفی می‌گذارند. به این دلیل که آلاینده‌ها تمام سلول‌های بدن را درگیر و عملکرد آنها را مختل می‌کنند، بنابراین در زمان آلودگی هوا، بدن برای مقابله با آلودگی به مقاومت بیشتری نیاز دارد. بنابراین یکی از کارهای مهم، تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از الگوی غذایی مناسب در تغذیه است. گاهی افراد به دلایل مختلف از جمله کم خونی حتی اگر از نظر وزنی هم مشکلی نداشته باشند، بازهم دچار ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. بنابراین درزمان آلودگی هوا این نکته‌ها را باید مورد توجه قرار دهید.

آلودگی‌ها در کودکان، میانسالان، بیماران تنفسی و قلبی ‌ـ‌ عروقی بیشتر تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل باید در روزهایی که هوا آلوده است، کمتر در بیرون از منزل فعالیت داشته باشند.

اثرگذارترین مواد غذایی روی سلول‌ها و کمک به عملکرد بهتر آنها در زمان آلودگی هوا، لبنیات است که باید کمی بیش از حالت عادی از آنها مصرف کنیم.در واقع منابع خوب کلسیم می‌تواند تاثیر منفی آلاینده‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. بنابراین مصرف روزانه سه لیوان شیر، ماست یا دوغ می‌تواند مانع از ورود آلاینده‌ها به بدن شود.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها: خوراکی‌های حاوی برخی ویتامین‌ها مانند ویتامینC، ویتامین E، ویتامین K و A می‌تواند تاثیر منفی آلاینده‌ها روی بدن را به حداقل برساند. بیشتر از 4هزار ترکیب آنتی‌اکسیدانی در مواد غذایی وجود دارد، اما تاثیر برخی از آنها مانند ویتامین‌هایی که به آن اشاره شد، بیشتر است. بتاکارتن و مواد معدنی مانند سلنیم نیز جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. بیشتر افراد تصور می‌کنند منظور از دریافت آنتی‌اکسیدان بیشتر، مصرف مکمل‌هاست، اما باید بدانید فقط مکمل‌های خوراکی آنتی‌اکسیدان ندارند، بلکه میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری هستند.

برخی فلزات: مصرف مواد غذایی حاوی روی و آهن بویژه در خانم‌ها، برای کنترل تاثیر آلاینده‌ها بسیار مفید است. ضعف سیستم ایمنی بدن می‌تواند آسیب شدیدی به انسان وارد کند؛ حتی یکی از دلایل ابتلا به سرطان را ضعف سیستم ایمنی بدن می‌دانند.

5‌ـ دیگر خوراکی‌ها: مصرف مرکبات، خوراکی‌های فیبردار مانند انواع میوه و سبزی، گردو و بادام.

6 ـ غذاهای دریایی: این خوراکی‌ها سرشار از امگا3 و سلنیم هستند و مصرف آنها مانع از تاثیر آلاینده‌ها می‌شود.

7 ـ مصرف مایعات فراوان: نوشیدن انواع مایعات می‌تواند به دفع آلاینده‌ها از بدن کمک کند.

ممنوع‌ها

در شرایط آلودگی هوا بهتر است از مصرف غذاهای پرچرب، شیرین، شور و محرک مانند غذاهای ادویه‌دار پرهیز کرد. همچنین بهتر است میزان فعالیت بدنی به حداقل برسد.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها