موجودات عجیب‌الخلقه جلوه تازه‌ای از قدرت حیات را به نمایش می‌گذارند

حیوانات 2 سر

اغلب موتاسیون‌های(جهش‌های) فیزیکی نظیر داشتن چند سر در حیوانات کاملا تصادفی هستند. جانوران دو سر معمولا از طریق فرآیندی که به آن انشعاب محوری گفته می‌شود، به وجود می‌آیند. در این فرآیند جنین مرحله تقسیم دوتایی را کامل طی نمی‌کند. این شرایط در شماری از حیوانات و حتی انسان‌ها نیز دیده شده است.
کد خبر: ۵۷۰۷۶۷
حیوانات 2 سر

از جمله سوالات مهمی که درباره این موجودات مطرح می‌شود، این است که چگونه جنین‌های غیرمتعارف در بدن مادر رشد می‌کنند؟ و مهم‌تر این‌که این رشدهای نامتعارف حاصل چه عواملی هستند یا این‌که حتی چه عوارضی را به دنبال دارند؟ بدیهی است که حیات، پروسه‌ای بسیار پیچیده است، لذا شاید چندان هم عجیب نباشد که گاهی مسائل آن‌طوری که باید، پیش نروند.

برخی از محققان باور دارند که آلودگی‌های زیست‌محیطی در این رابطه تاثیرگذار هستند، اما واقعیت این است که خیلی سخت می‌توان یک ناهنجاری را به یک فاکتور یا یک پدیده زیست‌محیطی نسبت داد.

تاثیر عوامل زیست‌محیطی و بخصوص آلودگی‌ها بر بسیاری از ناهنجاری‌ها غیرقابل انکار است لیکن هرگز نمی‌توان انگشت اتهام را به طور مشخص به سمت یک عامل برد مگر آن‌که قطعیتی در کار باشد. برخی اوقات هرچقدر هم شرایط مهیا باشد، باز هم احتمال دارد یک جای کار مشکل داشته باشد.

لاک پشت برکه​ای

لاک‌پشت برکه‌ای با نام علمی Trachemysscriptascripta گونه‌ بومی منطقه جنوب‌شرقی آمریکا بخصوص ایالت‌های فلوریدا و ویرجینیاست.

از مشخصات ظاهری و کلی این نوع لاک‌پشت می‌توان به رنگ زرد لاک قسمت تحتانی بدن و نقاط سیاهرنگی که در امتداد آن وجود دارد، اشاره کرد.

رنگ پوست آن سبز زیتونی است و در قسمت زیر گردن و پاها نیز نوارهای زرد رنگی به صورت غالب مشاهده می‌شود.

لاک بخش فوقانی قهوه‌ای و سیاه است که اغلب هم نوارهای زرد رنگی روی آن نقش بسته. طول نرهای بالغ معمولا بین 13 تا 23 سانتی‌متر و ماده‌ها بین 20 تا 33 سانتی‌متر است.

در باغ‌ وحش ریوربنکز کلمبیا واقع در ایالت کارولینای جنوبی نوعی از این لاک‌پشت وجود دارد که دو سر دارد! واقعیت این است که چنین حیواناتی خیلی بندرت در حیات‌ وحش زنده می‌مانند و علت آن هم به دلیل وضع خاص‌شان است که در مجموع یافتن غذا و مواجهه با شکارچیان را برای آنها غیرممکن می‌سازد.

نمونه‌های معدودی از این حیوانات عجیب یافت می‌شوند که هم از نظر علمی و هم از نظر منحصربه فرد بودنشان، جالب توجه هستند.

کوسه گاوی‌ 2 سر

کوسه گاوی دوسر با نام علمی Carcharhinusleucas نخستین نمونه دوسری است که از این گونه گزارش شده است.

کوسه‌های گاوی را که معمولا در آب‌های گرم و کم‌عمق زندگی می‌کنند می‌توان در سواحل و رودخانه‌ها جستجو کرد.

پراکندگی این‌گونه در آب‌های اقیانوس آتلانتیک از ماساچوست تا جنوب تا آنگولا و در اقیانوس هند از آفریقا تا کنیا، هند، ویتنام و استرالیاست.

کوسه‌های گاوی حتی در اقیانوس آرام، خلیج‌فارس و دریای عمان نیز حضور دارند. گونه دوسر این کوسه توسط یک ماهیگیر در خلیج مکزیک و در نزدیکی فلوریدا صید شد.

دکتر میکائیل واگنر، استادیار دانشگاه ایالتی میشیگان یکی از محققانی است که درباره این نمونه خاص تحقیق کرده است. مشاهدات خارجی، رادیوگرافی و عکسبرداری داخلی نشان داد که این مورد یک کوسه دوسر تک کروموزومی است.

اسکلت مرکزی و ارگان‌های داخلی این موجود به صورت متناظر تقسیم شده است. دکتر واگنر می‌گوید که این حیوان در مجموع تنها مشاهده غیرمتعارف در طبیعت است که به‌تنهایی نمی‌تواند در زمینه سلامت آب اقیانوس‌های جهان یا جمعیت کوسه‌های گاوی اطلاعاتی ارائه دهد.

مار 2 سر

مار شیری هندوراس با نام علمی Lampropeltistriangulun نمونه دیگری است که نوع دو سر آن در طبیعت مشاهده شده است.

این موجود که فلس‌های سفید، سرخ و نارنجی دارد؛ آلبینو بوده و چشم‌هایش نیز سرخ است. مارهای آلبینو دانه‌های رنگی سیاه در روی بدنشان ندارند.



بیولوژیست‌ها معتقدند که این مار دوسر می‌تواند در اسارت نزدیک به 20 سال عمر کند، اما بدیهی است که این موجود با دو مغزی که دستورات متفاوتی به یک بدن می‌دهند، نمی‌تواند در طبیعت برای مدت طولانی دوام بیاورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها