آن‌گونه که از شواهد پیداست، تحریم‌کنندگان برای افزایش فشار بر اقتصاد ایران، خواب‌های جدیدی دیده‌اند و برآنند که با گذشت زمان به قول خودشان پیچ تحریم‌ها را سفت‌تر کنند.
کد خبر: ۵۷۰۴۲۳
ارزهای نجات بخش را دریابید

باوجود کم اثری این تحریم‌ها براقتصاد ایران که با تلاش‌های مشترک قوا و تحمل خردمندانه مردم صورت گرفته، این یک واقعیت است که افزایش تحریم‌ها، کشور را از نظر درآمد ارزی در مضیقه قرار داده و ممکن است، این مضیقه در ماه‌های پیش‌رو بیشتر هم بشود.

حال پرسش این است که راه حل افزایش درآمد ارزی در این شرایط چیست و چگونه می‌توان راه جایگزین برای جبران کاهش ارزهای نفتی یافت؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید نیم نگاهی به وضع اقتصاد کشور در سال گذشته بیندازیم.

سال گذشته که تحریم‌ها شدت گرفت و مدیران اقتصادی کشور نیز آمادگی کاملی برای مقابله با آن نداشتند آنچه ارزهای غیرقابل پیش‌بینی را به بازار سرازیر کرد، ارزهای صادراتی بود؛ ارزهایی که در گذشته به‌طور خاموش به کشور وارد و در بازار فروخته می‌شد.

به عبارت دیگر، این ارزها ظرفیتی قابل توجه بود که که در گذشته به دلایل مختلف مورد استفاده و توجه قرار نگرفته بود؛ اما تحریم‌ها، استفاده از این ظرفیت مغفول را در کانون توجه قرار داد و سهم آن در ترکیب درآمدهای ارزی کشور افزایش یافت. تاسیس مرکز مبادلات ارزی نیز به نقش‌آفرینی بیشتر این موضوع کمک شایانی کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد امسال نیز ارزهای صادراتی بتواند منجی درآمدهای ارزی کشور بشود؛ چرا که راه کسب این ارزها نزد بخش خصوصی است و آنقدر گسترده، خرد و متنوع است که تحریم‌کنندگان را یارای ردیابی و نشان کردن آن نیست؛ بنابراین باید به جد به مدیران اقتصادی کشور هشدار داد که از هر حرکتی که باعث دلسردی یا کاهش صادرات غیرنفتی کشور شد، بپرهیزند و با نقش دادن ویژه به سازمان‌های حاکمیتی مربوط به صادرکنندگان و باز گذاشتن دست آنها برای ارائه بیشتر مشوق‌ها،‌ درهای اقتصادی کشور را روی ارزهای استراتژیک صادراتی هر چه بیشتر بگشاید.

روشن است که ارزهای صادراتی در شرایط کنونی با کمترین هزینه و آسان‌ترین روش وصول شده و ضمنا هرقدر میزان آن افزایش یابد، اشتغال نیز افزایش یافته و چرخه تولید و صنعت رونق و گردش بیشتری می‌یابد؛ چراکه هر صادراتی تولیدی می‌خواهد که پشت سر آن قرار دارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری به هر میزان روی رفع موانع صادرات بازی دوسربرد برای اقتصاد کشور خواهد بود.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها