مناظره نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

نامزدها به آموزش و پرورش چگونه می‌نگرند

رادیو گفت وگو در هفتمین مناظره از سلسله مناظره های ده گانه با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به بررسی راهبردهای فراروی نظام آموزش و پرورش کشور در دولت یازدهم پرداخت.
کد خبر: ۵۷۰۱۶۸
نامزدها به آموزش و پرورش چگونه می‌نگرند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفت وگو، در این برنامه، جایگاه پرورش در سیاست های آموزشی، راه های تربیت کادر آموزشی متناسب با اهداف آموزش و سیاست های آموزشی متناسب با پیشرفت، مورد بررسی قرار گرفت.

میهمانان حاضر در این مناظره، دکتر مجید قدمی نماینده دکتر محمد باقر قالیباف، حجت الاسلام دکتر علی ذو علم نماینده دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر عبدالحسین روح الامینی نماینده دکتر محسن رضایی، دکتر احمد اشرف اسلامی نماینده مهندس سید محمد غرضی، دکتر علی اصغر احمدی نماینده دکتر علی اکبر ولایتی بودند و غائبین این مناظره نیز نمایندگان دکتر عارف، دکتر جلیلی و دکتر روحانی بودند که علیرغم دعوت قبلی در این مناظره حاضر نشدند.

تربیت اولویت اول آموزش و پرورش باشد

نماینده دکتر قالیباف در ابتدای این مناظره رادیویی با اشاره به اینکه در طول سالهای گذشته با زحمات بسیار کارشناسان، اسنادی تهیه شده است که از جمله آن، سند تحول آموزش و پرورش است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند.

وی با استناد به اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش گفت: تربیت انسانی موحد، مومن و معتقد به معاد و آشنا به وظایف خود و دیگران، آگاه، ظلم ستیز، وطن دوست و ولایت مدار و آماده برای تحقق حکومت جهانی اسلام از جمله مصادیق بعد پرورش در نظام آموزش و پرورش کشور است.

نماینده دکتر قالیباف گفت: تربیت از اولویت اول برخوردار است و باید رویکرد اول آموزش و پرورش تربیتی باشد.

اتاق فکر راهبردهای آموزش و پرورش را تشکیل می دهیم

نماینده دکتر حداد عادل در ابتدای این برنامه رادیویی با اشاره به اینکه نوعی اجماع عمومی در میان همگان برای آینده نظام آموزش و پرورش ما وجود دارد، گفت: اولین قدمی که باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد تشکیل یک اتاق فکر برای تعیین راهبردهای اجرای شدن امور است.

نماینده حداد عادل افزود: دیدگاههای ما آرمانگرایانه و واقع بینانه است و امروز راهبردهای متعددی هست اما هر کدام باید بر  اساس یک نقشه زمان بندی شده مسیر حرکت آموزش و پرورش را ترسیم کند.

نماینده دکتر حداد عادل ادامه داد: ما به استفاده جامع از همه اندیشه ها و در این اتاق فکرها نیاز داریم که کمتر از این فرصت استفاده شده است.

هزینه کردن برای آموزش و پرورش سرمایه گذاری است

نماینده دکتر محسن رضایی، به تبیین راهبردهای پیش رو برای آموزش و پرورش پرداخت و گفت: به عقیده ما هزینه کردن برای آموزش و پرورش سرمایه گذاری است.

وی افزود: مکتب اسلام قادر به احیای یک نظام آموزشی ارزشمند است. اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصادی نیز تاکیدی دیگر به ضرورت احیای نظام آموزش و پرورش ماست.

نماینده دکتر رضایی تصریح کرد: چگونگی تجهیز منابع و نیز تامین منابعی که در اختیار نداریم، از جمله راهبردهای پیش روی ماست که بتوانیم انضباط قانونی و حرفه ای را در نظام آموزش و پرورش برقرار کنیم.

تلاش ما بر تحقق اصل 39 قانون اساسی است

نماینده مهندس سید محمد غرضی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه قانون اساسی برگرفته از قرآن کریم است، تصریح کرد: تلاش مهندس غرضی، تحقق اصل 39  قانون اساسی است.
وی افزود: با تقسیم بودجه آموزش و پرورش بین افراد لازم التعلیم، فضای بهینه ای برای توسعه آموزش و پرورش ایجاد می شود.

وی گفت: معتقدیم که عقل سالم در بدن سالم است. با ایجاد فضای رقابت بین معلمان مدارس، می توان فضای شاد و رو به رشدی را برای معلمان مدارس ترسیم کرد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد نهادهای متولی امر اظهار کرد: کانون پرورش فکری نباید تولید انبوه کند. بلکه بر اساس نیاز فرهنگی جامعه باید اقدام به تولید و توزیع اقلام فرهنگی نماید.

اسناد بالادستی پایه فعالیت ما در حوزه آموزش و پرورش است

نماینده دکتر علی اکبر ولایتی نیز در ادامه این برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه کشور در مرحله تجهیز به یک اسناد بالادستی بسیار قوی است، تصریح کرد: این اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مورد تایید مقام معظم رهبری است.

نماینده دکتر ولایتی گفت: این اسناد بالادستی پایه های فعالیت ما در حوزه آموزش و پرورش است و بر اساس این اسناد می کوشیم تا از یک نهاد آموزشی به یک نهاد فرهنگی تربیتی نزدیک شویم. در درجه اول با استناد به مصوبات موجود، نظام ملی تربیت معلم را از دو طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی فراهم می کنیم.

در بخش مناظره رو در روی نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری، نماینده دکتر قالیباف ابتدا بر اجرایی کردن اسناد بالادستی تأکید کرد و گفت: ما در اجرای این سند، محور امر را معلمان قرار می دهیم.

وی گفت: ما همه اهرمها را به کار می بندیم تا مدرسه پویا شود و نیز برای استقرار نظام ارزشیابی مستمر در آموزش و پرورش تدابیری را اندیشیده‌ایم. بحث توجه به مخاطبان نیز بنابر استعدادها و توانمندی‌های آنان از جمله محورهای مورد تأکید دکتر قالیباف است.

نماینده دکتر قالیباف گفت: ما می کوشیم تا کسانی که به هر طریق از آموزش محروم بوده‌اند امکانات درخور شأن داشته باشند که از امتیاز آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی ایران بهره مند شوند.

نماینده دکتر غلامعلی حداد عادل نیز در پاسخ به اظهارات نماینده قبلی با اشاره به اینکه دولت آینده باید بتواند آرمانهای تعلیم و تربیت را تحقق بخشد، گفت: ما نمی توانیم با یک نسخه راه حلی را برای تمام نقاط کشور ارائه کنیم و باید شرایطی منطبق با اوضاع بومی مناطق تدوین کنیم. ما در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان را به تقوا و تربیت خواهیم رساند.

نماینده دکتر حداد عادل همچنین بر ضورت توجه به استانهای محروم کشور و شیوه تدریس در این مناطق تاکید کرد و تلاش خستگی ناپذیر معلمان این مناطق را ستود.

نماینده دکتر رضایی نیز با اشاره به اینکه سه نظام آموزشی، تربیتی و هویتی باید در کشور فعال کنیم، گفت: ضمن برخی دستاوردها، جایگاه تاسف آوری در میان کشورهای منطقه داریم.

وی افزود: ارتقای سطح منزلت معلمان و مربیان را در دستور کار داریم و می کوشیم تا در این مسیر جهت گیری همگانی بسوی توسعه آموزش و پرورش را حفظ کنیم.

وی گفت: حفظ مزیت های نسبی کشور درحوزه آموزش و پرورش و نیز قانونمداری و انضباط حرفه ای، از برنامه های دکتر رضایی در حوزه آموزش و پرورش است.

نماینده مهندس غرضی نیز اجرای اصل 30 قانون اساسی و نیز تامین تسهیلات رفاهی برای معلمان را از محورهای عملکرد مهندس غرضی دانست و گفت: ما باید مثل امام راحل به مردم اعتماد کرده و به آنها تکیه کنیم. مردم ما زمینه های اعتقادی شایسته ای دارند و باید به آنها قدرت نظارت بدهیم.

وی ادامه داد: ما از شوراهای استان و شهر و روستا خواهیم خواست تا با نظارت بر آموزش و پرورش، بین این نظام آموزشی و مسائل جامعه همخوانی مناسبی را برقرار سازیم.

نماینده دکتر ولایتی با اشاره به تاکید دکتر ولایتی بر قانونمداری اظهار کرد: اسناد بسیاری وجود دارد که پایه توسعه آموزش و پرورش است و استفاده از مشارکتهای مردمی و نیز بهره بردن از روح حاکم بر این قوانین و نیز تحقیق محورکردن برنامه ها، از اهم برنامه های دولت یازدهم مورد نظر ماست.

وی افزود: ما تاکید داریم که در انتهای دوره ریاست جمهوری آموزش و پرورش از تاکید بر آموزش به تاکید بر فرهنگ چرخش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها