آن‌گونه که شواهد امر نشان می‌دهد، مذاکرات شش ساعته و سه ساعته روسای جمهور آمریکا و چین در روزهای جمعه و شنبه تا حدود زیادی مثبت و کارساز بوده است.
کد خبر: ۵۶۹۸۱۳
توافق چین و آمریکا بر سر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی

این موضوعی است که نمایندگان دو کشور نیز در کنفرانس‌های خبری جداگانه بر آن تاکید کردند. به نظر می‌رسد موضوعاتی همچون خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و امنیت سایبری از جمله مواردی بود که دو کشور بر سر آنها به نقاط مثبت و مشترکی رسیدند. در همین حال خبر می‌رسد نمایندگان پیونگ‌یانگ و سئول از روز گذشته مذاکرات خود را بعد از مدت‌ها آغاز کردند.

از حملات سایبری تا کره شمالی

آن‌طور که رسانه‌های خبری گزارش می‌دهند، حملات سایبری، موضوع هسته‌ای کره شمالی و اقتصاد داخلی چین از جمله موضوعاتی بود که در مذاکرات باراک اوباما و شی جین‌پینگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش الجزیره، تام دانیلون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانسی خبری اعلام کرد رهبران دو کشور بر سر خلع‌سلاح هسته‌ای کره شمالی به توافق رسیده‌اند.

وی در این زمینه اظهار کرد: آمریکا و چین به هیچ وجه کره شمالی هسته‌ای را نمی‌پذیرند و برای خلع‌سلاح هرچه سریع‌تر پیونگ‌یانگ به همکاری نزدیک و جدی خود ادامه می‌دهند. هنوز جزئیات این توافق منتشر نشده است.

چین در حالی درباره این موضوع با آمریکا به توافق رسیده که مدت‌هاست به عنوان هم‌پیمان نزدیک کره شمالی به حساب می‌آید؛ اما آزمایش چند ماه پیش کره شمالی و به دنبال آن موافقت چین بر اعمال تحریم‌‌های بیشتر علیه این کشور، روابط بین پکن و پیونگ یانگ را تا حدودی تیره و تار ساخت.

یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی سه روزه رهبران دو کشور آمریکا و چین، حملات سایبری بود. اوباما در این زمینه به شی جین‌پینگ هشدار داد که جرایم سایبری می‌تواند مانعی در مقابل روابط واشنگتن و پکن باشد.

گفته می‌شود اوباما نمونه‌هایی را برای رئیس‌جمهور چین مطرح کرد که نشان می‌داد واشنگتن تردید ندارد جاسوسی سایبری از داخل چین صورت گرفته است. مقام‌های آمریکایی بتازگی اعلام کردند حملات سایبری متعددی از سوی چین انجام گرفته است به طوری که چندی پیش روزنامه‌ آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش کرد چین به اطلاعاتی از تقریباً 40 برنامه تسلیحاتی پنتاگون دسترسی پیدا کرده است.

در همین زمینه، تام دانیلون درباره هشدار سایبری اوباما به شی گفت: پیام اوباما به شی حامل یک هشدار بود که اگر به آن توجهی نشود و اگر چین همچنان به دزدی مستقیم از اموال آمریکا ادامه دهد، مشکل بزرگی در مسیر روابط اقتصادی چین و آمریکا به وجود می‌آید.

یانگ جیچی، مشاور ارشد سیاست خارجی رئیس‌جمهور چین نیز به خبرنگاران گفت کشورش قصد دارد درباره امنیت سایبری با آمریکا همکاری کند و اصطکاکی در میان نباشد. اوباما در مذاکرات روز جمعه خود با شی جین‌پینگ نیز عرصه امنیت سایبری را همچون سرزمین‌های ناشناخته معرفی و از نبود مقرراتی در این زمینه شبیه مقررات مسائل نظامی و تسلیحاتی انتقاد کرد.

در کنار بحث در مورد امنیت سایبری و کره شمالی، آمریکا از جمهوری خلق چین خواست به سوی اقتصاد مصرف‌گراتر حرکت کرده و کسری موازنه تجاری بین دو کشور را کاهش دهد. همچنین کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دو کشور برای اولین بار جهت همکاری در زمینه کاهش هیدرو فلرو کربن که یک گاز خطرناک گلخانه‌ای است، توافق کرده‌اند.

آغاز مذاکرات دو کره

در بحبوحه بحث درباره کره شمالی میان رهبران آمریکا و چین، مقام‌های سئول و پیونگ‌یانگ بعد از ماه‌ها تنش و بعد از دو سال وقفه، روز گذشته مذاکرات خود را بار دیگر آغاز کردند.

به گزارش منابع خبری، این مذاکرات از صبح دیروز در روستای مرزی پان مون‌جان و در سطح وزیران برگزار شد. روستای پان‌مون‌جان، همان‌جایی است که دو طرف در سال 1953 بعد از جنگ میان دو کره به معاهده آتش‌بس دست یافتند.

در همین زمینه، وزارت اتحاد دو کره در کره‌جنوبی اعلام کرد: در نشست صبحگاهی دو طرف به تبادل نظر در خصوص پروتکل، محل و دستورکار پرداختند که قرار است در نشست برنامه‌ریزی شده برای روز چهارشنبه در سطح وزیران در شهر سئول حاضر باشند.

کیم هیونگ‌سوک، سخنگوی این وزارتخانه نیز گفت مذاکرات به شیوه‌ای آرام و بدون بروز مسائل اختلاف‌برانگیز خاصی انجام شد.

این مقام همچنین تاکید کرد: کره‌شمالی و جنوبی در حال بررسی مسائل مطرح شده از سوی طرف مقابل بوده و به برنامه‌ریزی تماس‌های بیشتر برای شفاف‌سازی جزئیات خواهد پرداخت.

کره شمالی روز پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود، آماده است درباره بازگشایی مجتمع صنعتی کائه‌سونگ با همسایه جنوبی خود مذاکره کند. این مجتمع در شمال منطقه مشترک غیرنظامی بین دو کره واقع شده است. وزارت اتحاد کره جنوبی نیز در پاسخ به این تصمیم کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با نگاه مثبت مذاکره را می‌پذیرد.

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها