در روزهای اخیر بوضوح می‌توان تاثیرات «فیلم‌های مستند تبلیغاتی» را که در پربیننده‌ترین ساعات از سیما پخش می‌شود بر فضای انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده کرد؛ فیلم‌های مستند تبلیغاتی بخوبی نگاه نامزدها را به‌خود، گروه هدف مخاطب و مشکلات و معضلات جامعه نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۶۸۷۸۰

تاکنون فیلم‌های مستند رضایی، ولایتی، روحانی و جلیلی از شبکه اول سیما پخش شده است.

در فیلم دکتر سعید جلیلی، عملا همه چیز تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای بود، استفاده از تصاویر شهدای هسته‌ای و بیان این نکته برای نخستین بار از زبان دکتر جلیلی که شهید مجید شهریاری بدون دریافت یک ریال، کار عظیم طراحی، محاسبات و اجرای صفحه‌های سوخت هسته‌ای را انجام داد و به همین دلیل هم از سوی دشمنان به شهادت رسید، نکته بارز این فیلم بود.

جلیلی ترجیح داده بود ساخت اولین فیلم خود را به جوانان تازه‌کار بسپارد؛ فیلمی که برای یک گروه هدف مشخص(طیف حزب‌اللهی و مذهبی جامعه) طراحی شده بود و به نظر می‌رسید در این هدفگذاری موفق بود.

در فیلم ولایتی می‌توان تکیه فیلمساز بر نوستالژی سه دهه خاطرات تلخ و شیرین مردم با وقایعی که دکتر ولایتی در متن آن قرار داشت را دید؛ رویدادهایی جنگ تحمیلی، پیام تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف، مذاکرات قطعنامه 598، ارتحال امام(ره) و... اشک‌ها و لبخندهای دکتر ولایتی در سالن آمفی‌تئاتری که فیلم‌های خاطره‌انگیز در آن پخش می‌شد، شاید چیزی بود که مردم کمتر انتظار داشتند از آقای دیپلمات ببینند.

اما اولین فیلم انتخاباتی حسن روحانی کاملا معطوف به استفاده از ظرفیت هاشمی و خاتمی به نفع این نامزد انتخاباتی با رویکردی حرفه‌ای بود؛ حسین دهباشی، سازنده فیلم انتخاباتی روحانی دقیقا سعی کرده بود صرفا به گروه هدف «اصلاح‌طلبان» بپردازد.

فیلم محسن رضایی اما کاملا معطوف به مشکلات اقتصادی بود.محسن رضایی تاکنون تنها نامزدی است که در انتقاد به دولت مستقر، در قاب تلویزیون بیشترین صراحت را داشته است.

نتایج یک نظرسنجی درباره مناظره‌ها

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، اولین مناظره انتخاباتی هشت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که به مباحث اقتصادی اختصاص داشت، 60 درصد ببینده داشت و 56 درصد از مخاطبان این نظرسنجی هم معتقد بودند که این مناظره به خوبی امکان مقایسه نامزدها را برای آنها فراهم کرده است.

حداد:‌ از شکست اصولگرایان نگران نیستیم

دکتر غلامعلی حدادعادل برخلاف دو عضو دیگر ائتلاف 2+1 کمتر سفر استانی ـ انتخاباتی رفته و ترجیح داده صرفا یا در مساجد یا در جمع‌های دانشجویی سخن بگوید. رئیس مجلس هفتم روز گذشته یکی از مساجد شرق تهران را برای سخنرانی در آخرین روزهای تبلیغات انتخاب کرد.

حداد در پاسخ به نمازگزاری که پرسید آیا در نهایت، اعضای ائتلاف پیشرفت به نفع یک نفر از این ائتلاف کناره‌گیری خواهد کرد؟ پاسخ داد: از ابتدای شکل‌گیری این ائتلاف نیت ما این بود که برای شکسته نشدن رای اصولگرایان، هر سه وارد انتخابات نشویم، ولی با نزدیک شدن به انتخابات و بررسی وضع موجود و همچنین با مشورت‌هایی که در این زمینه با بزرگان انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که حضور هر سه نفر ما در صحنه به شکست اصولگرایان منتهی نخواهد شد و طبق نظرسنجی‌ها هیچ نگرانی نیز در این مورد وجود ندارد.

حدادعادل ادامه داد: اگر شرایط به گونه‌ دیگر تغییر کرد، ما به وظیفه خود در ائتلاف عمل خواهیم کرد. هدف ما جلوگیری از شکست اصولگرایان است که این نگرانی امروز حس نمی‌شود؛ چنانچه روزی این حس به ما دست بدهد، مطابق عهد و پیمانی که بسته‌ایم عمل خواهیم کرد.

به 5 استان کشور توجه ویژه‌ای می‌کنم

دکتر محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که این روزها فشرده‌ترین سفرهای استانی ـ انتخاباتی را در دستور کار دارد، در دیدار با مردم لرستان، گفت: پنج استان در کشور وجود دارند که باید به طور ویژه‌ای به آنها توجه شود و در اولویت قرار بگیرند.

شهردار تهران با بیان این ‌که از برنامه سوم تاکنون از نظر زیرساختی، در لرستان نسبت به دیگر استان‌ها اتفاقی نیفتاده است، یادآور شد: در زمان مسئولیتم در نیروی انتظامی، در جریان کارهای لرستان قرار داشتم و به فشارهایی که بر مردم این استان تحمیل می‌شد، آشنا بودم.

قالیباف با بیان این ‌که به باندهای ثروت و قدرت وابستگی ندارد، گفت: من هیچ عقبه سیاسی و قدرت مادی نداشتم، اما این ظرفیت را انقلاب برایم فراهم کرده است و مدیر نشسته در دفتر نیستم و با برنامه‌ای که تنظیم کردم، اگر توفیق خدمت یافتم، تعهد من به شما این است که حماسه اقتصادی را با توکل به خدا و کمک جوانان رقم بزنم.

مخالفت جلیلی با شعار «تنش‌زدایی»

دکتر سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری رویکردی متفاوت از سایر نامزدها در پیش گرفته است. او که کمتر وعده می‌دهد، سعی می‌کند با جذابیت‌های گفتمانی و انقلابی، مخاطبانش را جذب کند.

بخش عمده سخنان جلیلی بر سیاست خارجی انقلابی و اسلامی معطوف است.

جلیلی در برنامه ویژه شبکه خبر گفت: شعار برخی درباره تنش‌زدایی در سیاست خارجی را درست نمی‌دانم، در چنین شرایطی آنان(دشمنان) ابزار تنش را در اختیار می‌گیرند و طمع می‌کنند که با تنش پیگیر اهداف خود باشند. تهدید نظامی می‌کنند، تهدید به تحریم می‌کنند و... این یک خطر بزرگ است که ما بگوییم اصل این است که تنش‌زدایی کنیم. دشمن ابزار تنش را دست می‌گیرد و جلو می‌آید. شعار تنش‌زدایی باعث خواهد شد تنش بیشتری متوجه کشور بشود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد:‌ مساله هسته‌ای یکی از نمونه‌های بارز دشمنی‌هایی است که با ملت ایران می‌کنند. شما ملاحظه می‌کنید در سطح جهانی منطق جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای بسیار قابل دفاع و روشن است.

در سخت‌ترین گردنه مسیر کشور به سر می‌بریم

دکتر محسن رضایی روز گذشته در اولین نشست انتخاباتی خود با هنرمندان، ورزشکاران و اهالی فرهنگ ابراز امیدواری کرد که در صورت تشکیل دولت بتواند به اقتصاد و فرهنگ سامان دهد.

رضایی از شرایط فعلی کشور به عنوان سخت‌ترین گردنه ملت در سال‌های اخیر یاد کرد و گفت:‌ دشمنان فکر می‌کنند که ما از این سخت‌ترین گردنه اقتصاد و فرهنگ عبور نخواهیم کرد، اما خواهند دید که ملت قهرمان ایران از این عرصه هم گذر خواهد کرد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به حماسه حضور جوانان در جبهه‌های جنگ یادآور شد:‌ آن روز اگر حماسه از لوله تفنگ بیرون می‌آمد، امروز از قلم‌ها بیرون می‌آید.

وی در ادامه اظهار کرد: شرایطی که موجب شده است برخی هنرمندان به یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور مراجعه و از او مبالغی را دریافت کنند تا بعد از آن، اسم آن هنرمند در روزنامه‌ها برده شود و آبروی او ریخته شود، درست نیست. اینها اهانت به هنرمندان است. سامان دادن رابطه دولت با هنر، فرهنگ و ورزش می‌تواند با ایجاد شورای راهبردی اتفاق بیفتد.

رضایی همچنین با اشاره به حماسه کربلا گفت: هر فرمانده‌ای ترجیح می‌دهد که قوی‌ترین سردارانش را در کنار خود داشته باشد، اما این که امام سیدالشهدا(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) را برای حفاظت از خیمه‌ها و آوردن آب فرستاندند، نشان می‌دهد که زندگی هم مانند وجه نظامی در حماسه کربلا مهم بوده و از همین جهت است که من شعار خود را سلام بر زندگی انتخاب کرده‌ام.

عارف: من اصلاح‌طلبم!

در حالی که اخباری منتشر شده است که روز شنبه، تکلیف اجماع اصلاح‌طلبان روشن می‌شود و از میان روحانی و عارف فقط یک نفر به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در صحنه حضور خواهد یافت، روز گذشته، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات مهمان اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود.

عارف با تاکید بر این ‌که همواره خود را اصلاح‌طلب می‌داند، گفت: با گفتمان اصلاح‌طلبی نیز وارد عرصه انتخابات شدم و معتقدم راه برون‌رفت از مشکلات خردجمعی است.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آسیب‌های کنونی که به کشور وارد شده، محصول عملکرد اصولگرایان طی هشت سال گذشته است.

عارف در این دیدار همچنین به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداخت و گفت: به تمامی وعده‌هایی که دادم عمل خواهم کرد و بارها هم اعلام کردم که پیگیر مسائل مختلف کشور و اصلاح رویه‌های نادرست خواهم بود.

عارف همچنین به نقش و جایگاه سیدمحمد خاتمی در جریان اصلاحات پرداخت و ادامه داد: همواره به نقش کلیدی و راهبردی آقای خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات اعتقاد داشتم.

جمهوریت یعنی واگذاری کارها به مردم

سیدمحمد غرضی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه رویکردها و برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در شبکه چهار، با بیان این مطلب، افزود: توسعه جمهوریت و توسعه اسلامیت جزو شعارهایی است که آن را در دولتم به منصه ظهور خواهم رساند.

وی افزود: توسعه جمهوریت یعنی واگذار کردن تصمیم‌گیری به مردم و توسعه اسلامیت یعنی قطع دست دولت از جیب مردم.

غرضی مجددا بر ایده دولت ضدتورم تاکید کرد و گفت: تورم دلار و سکه به پای تورم بخش مسکن نمی‌رسد، طی 40 سال گذشته قیمت سکه هزار برابر رشد کرده، ولی قیمت مسکن 5000 برابر افزایش یافته است.

وی افزود: قیمت مسکن طی دو دولت فعلی بشدت افزایش یافت، چون شرایط اشتغال بدتر شد، در حالی که در دولت قبل وضع اشتغال بهتر بود، از این‌رو شرایط مسکن نیز بهتر بود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با غیرقابل‌قبول دانستن رشد شاخص‌های بورس، اظهار کرد: ‌وقتی دلار هزار تومان بود شاخص بورس 18 هزار بود، وقتی دلار 3000 تومان شد، این شاخص به 25 و 35 هزار واحد رسید. دلیل این اتفاق توسعه تولید نبوده است بلکه افزایش قیمت تجهیزات و دارایی‌های شرکت‌ها موجب اصلاح شاخص‌های بورس شد، در حالی که این افزایش قیمت دارایی‌های شرکت‌ها خود عامل تشدید تورم شد.

بخش تولید نیازمند تنفس و بخشودگی مالیاتی

دکتر علی‌اکبر ولایتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز چهارشنبه در جمع مردم شهرری به بیان دیدگاه‌های انتخاباتی خود پرداخت.

ولایتی با تبیین برنامه‌هایی که برای دادن تنفس و بخشودگی‌های مالیاتی به کارخانجات و صنایع دارد، افزود: نباید صنعت را در دو خودروساز مطرح کشور خلاصه کرد و همه بخش‌های صنعتی در مقیاس‌های مختلف، در برنامه ما جانمایی شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت توجه به کشاورزان و عرصه کشاورزی گفت: چرا بخشی از گندم تولید داخل خوراک دام می‌شود و از سوی دیگر با هزینه چند برابر، گندم وارد می‌کنیم و این موضوع در حالی است که رهبر انقلاب تاکید ویژه بر خودکفایی در محصولات مهم دارند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از ثبات نداشتن بازار ارز و مصائب مختلف که تجار در عرصه واردات و صادرات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: باید کاری کرد دستورات و بخشنامه‌های متناقض در عرصه اقتصادی صادر نشود تا اعتماد مردم و فعالان عرصه اقتصادی به دولت احیا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها