شنبه شب بار دیگر ده‌ها هزار معترض به سیاست‌های ریاضتی در چند کشور اروپایی به خیابان‌ها آمدند تا خشم و نارضایتی خود را نسبت به اقدامات اقتصادی دولت‌هایشان نشان دهند. آنها می‌گویند این اقدامات باعث کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و در نتیجه وخیم‌تر شدن اوضاع مالی شده است.
کد خبر: ۵۶۸۱۸۹

به گزارش ایرنا، شنبه شب هزاران نفر از تظاهرکنندگان در اسپانیا به سوی مرکز شهر مادرید و پارلمان این کشور حرکت کردند و خواستار استعفای دولت شدند. در پرتغال نیز حدود ۱۵ هزار نفر در مقابل دفتر صندوق بین‌المللی پول در شهر لیسبون تجمع کردند و خواستار تعطیلی دفاتر این نهاد در کشورشان شدند.

بسیاری از معترضان پارچه نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها شعار‌هایی علیه کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول نوشته شده بود. این سه نهاد به یونان، ایرلند، پرتغال و قبرس به منظور خروج از بحران اقتصادی وام داده‌اند.

در این میان، دولت‌های محلی و مرکزی اسپانیا، اجرای کاهش هزینه‌ها برای کمک به کاهش کسری بودجه را امری ضروری می‌دانند. پرتغال نیز در نظر دارد برای جبران وام ۷۸ میلیارد یورویی خود که دو سال قبل دریافت کرد، هزینه‌ها را کاهش دهد، اما در این میان افزایش مالیات‌ها و کاهش دستمزدها به رکود شرایط اقتصادی دامن زده است. پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال جاری میلادی سومین سال رکود خود را تجربه کند. نرخ بیکاری در این کشور به ۱۸ درصد رسیده است و انتظار می‌رود سیر صعودی آن ادامه یابد. همچنین تظاهرات مشابهی روز شنبه در شهرهای بارسلون، بروکسل و والنسیا برگزار شد. از آلمان نیز خبر می‌رسد، هزاران نفر در شهر فرانکفورت نزدیک مقر بانک مرکزی اروپا به سیاست‌های ریاضت اقتصادی در اروپا اعتراض کردند. این اعتراض‌ها به درخواست جنبش ضد سرمایه‌داری «تسخیر» آغاز شده است. گفته می‌شود شمار زیادی از اعضای اتحادیه‌های کارگری و احزاب چپگرا، جنبش تسخیر را در این راهپیمایی همراهی می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها