در حالی که تبلیغات انتخاباتی نامزدها ادامه دارد، بیشترین موضوع مورد توجه مردم برنامه‌محوری نامزدهاست. مردم اظهارات منتشر شده از سوی نامزدها را دنبال کرده و انتظارات خود را با آن مقایسه و نامزد مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۷۹۷۸
مردم از چالش استقبال نمی‌کنند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است که حوزه اقتصادی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که در محور توجه نامزدها قرار دارد.

به گفته عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مردم شعارهای نامزدها را با عملکرد‌ آنان مقایسه می‌کنند.

اهمیت انتخابات آینده را در چه بخش‌هایی می‌دانید؟

انتخابات آتی در سه حوزه، بسیار مهم است؛ اولین حوزه‌ای که در این انتخابات مورد توجه قرار دارد حوزه اقتصاد در تمام ابعاد آن است. همچنین حل مشکلات اقتصادی و تورم و تثبیت قیمت‌ها مورد توجه مردم در این انتخابات قرار دارد. مردم به دنبال دولت کارآمدی هستند که مشکلات اقتصادی را حل کند و امنیت ذهنی را به جامعه برگرداند. حوزه دومی که در این انتخابات مهم است حوزه سیاست خارجی است. مردم انتظار دارند در سیاست خارجی تعامل سازنده‌ای پی گرفته شود تا علاوه بر حفظ اصول کشور، دولت از همین موضع با کشورهای دیگر تعامل داشته باشد، تنش‌زدایی کند و دشمنی‌های مصنوعی و کاذب را که علیه ایران افزایش یافته، از بین ببرد. همچنین توقع سوم مردم ایجاد آرامش ذهنی جامعه در حوزه مدیریتی است. مردم انتظار دارند رئیس‌جمهور آینده به این جنگ نخبگانی که در دل کشور وجود دارد، پایان دهد. مردم اختلافات را از صدر فرماندهان قوا تا ذیل در ادارات کوچک‌تر می‌بینند و این ناشی از سامان نبخشیدن به حوزه سیاسی در کشور است. مردم خواهان این هستند که کسی بیاید و این شرایط را سامان بخشد.

تا چه حد برنامه‌محوری در این دوره از انتخابات در دستور کار نامزدها قرار دارد؟

نامزدها سعی کرده‌‌اند برنامه‌های خود را مطرح کنند، ولی به نظر من آن چیزی که برای مردم اهمیت دارد، تطبیق این برنامه‌ها با سابقه و پیشینه هر نامزد است. نامزدها باید کارهایی را که در گذشته انجام دادند درنظر داشته باشند و ببینند آیا شعارهایشان را از تجربیاتشان گرفته‌اند و می‌توانند آن را عملی کنند یا خیر. در چنین زمانی است که اگر شعار‌ها را از تجربیاتشان گرفته و عملکرد موفقی داشته باشند، می‌توانند رای بیشتری را جذب کنند؛ اما اگر نامزدها مردم را منتظر بگذارند و براساس برنامه‌های بی‌پشتوانه تنها شعار بدهند، مردم دیگر آزمون و خطا نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد در این دوره فضای تبلیغات انتخاباتی اخلاقی‌تر از دوره گذشته است. این موضوع را حاصل چه عواملی می‌دانید؟

من معتقدم فضای انتخابات یک فضای تعدیل‌شده‌ای است و در شرایط کنونی مردم از تجربه گذشته استفاده کرده و از فضای چالشی استقبال نمی‌کنند. باید گفت در فضای چالشی مردم دوطرف را مقصر می‌دانند و همین استقبال نکردن از فضای چالشی باعث می‌شود نامزدها کمتر به آن ورود پیدا کنند و رقابت‌ها خارج از این فضا صورت گیرد.

حضور پرشور مردم در انتخابات تا چه حد در حل مشکلات داخلی و خارجی موثر است؟

در نهایت هرکس که رئیس‌جمهور شود، علاوه بر آرایی که دارد، کلیت آرای کشور نیز جذب او می‌شود که این موضوع به عنوان پشتوانه سیاست او به حساب می‌آید. این امر کمک می‌کند تا رئیس‌جمهور آینده بتواند طرح فراگیری برای توسعه کشور طراحی کند که حداقل اختلافات در مورد آن وجود داشته باشد؛ ضمن این ‌که تلاش کند در عرصه سیاست خارجی این ظرفیت سیاسی را بسیج کند و آن را در جهت پیشبرد سیاست‌های کلی کشور به کار برد. هم‌اکنون رسانه‌های غربی سعی می‌کنند عکس این مساله را در افکار عمومی مطرح کنند. دنیا منتظر مشارکت مردم و نتیجه انتخابات در ایران است و این مشارکت بر نتیجه انتخابات و کلیت سیاست خارجی کشور اثر می‌گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها