خانه عکاسان جوان برگزار می کند

نمایشگاه عکس «فرم و محتوا»

نمایشگاه عکس‌ دفاع مقدس در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شد.
کد خبر: ۵۶۵۳۱۸
نمایشگاه عکس‌ دفاع مقدس افتتاح شد

مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در مراسم گشایش نمایشگاه عکس دفاع مقدس که عصر چهارشنبه (اول خرداد) برگزار شد، گفت: عکس‌های این مجموعه را نمی‌توان عکس جنگ خطاب کرد، زیرا درعکس‌های جنگ ابزارهای جنگی بسیار مشهود است، اما دراین آثار بیش‌تر ارتباطات وعواطف انسانی دیده می‌شود؛ به همین سبب ما ازاین عکس‌ها با عنوان دفاع مقدس یاد خواهیم کرد.

محمدحسین حیدری تصریح کرد: با شروع دفاع مقدس نوع جدیدی ازعکس‌های مستند اجتماعی ظهور پیدا کرد و عکاسی در ایران سرعت بیش‌تری گرفت و آثار موجود با تمام عکس‌های موجود در جنگ متفاوت است که بیننده از دیدن آن‌ها لذت می‌برد. با دیدن عکس جنگ احساس نفرت در مخاطب ایجاد می‌شود، اما در این آثار جز خوبی، زیبایی و خدا هیچ چیز دیگری نمی‌توان دید.

او بیان کرد : متأسفانه آثار بسیاری در این زمینه وجود دارد که به علت نبود وجود مدیریت جامع در حال نابودی است، این‌ها گنجینه‌های تصویری ما هستند و انجمن تلاش می‌کند تا این آثار را شناسایی و جمع‌آوری و به یک فرمت ماندگارتبدیل کند.

در ادامه افتتاحیه این نمایشگاه، معاون فرهنگی - هنری سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: به نظر من عکاسان فعال‌ترین و پیش‌روترین افراد و اقشار در دفاع مقدس بودند. اگر به دیگرعرصه‌های فرهنگ و هنر نگاه کنیم، بیش‌ترین نماد را عکس مطرح می‌کند.

سردار نیکخواه اظهارکرد: در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بیش از هزار فریم عکس که بسیاری از آن‌ها منتشر نشده، وجود دارد که به دلیل نبود توجه و حمایت نهادها و ارگان‌های هنری، عکاسان آن‌ها آثارشان را منتشر نکرده‌اند و این میراث ارزشمند دفاع مقدس را در آرشیو شخصی خود نگه‌داری می‌کنند؛ از این هنرمندان خواهشمندم تا آثارشان را برای انتشار در اختیار ما قرار دهند.

همچنین سعید حاجی‌خانی، عکاس این آثار، در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا، وجود کتابخانه، نمایش فیلم، اقامه نماز اول وقت و آثار معنوی رزمندگان در خط مقدم را از ویژگی‌های موجود درعکس‌هایش ‌دانست که پیش از این کم‌تر در قالب عکس دیده شده است.

او معتقد است که نباید بگذاریم فرهنگ دفاع مقدس خاک بخورد و همان‌طور که با دیدن آیات الهی چشمان‌مان را نورانی می‌کنیم، با نگاه به این عکس‌ها و چهره رزمندگان نیز حس زیبایی را دریافت ‌کنیم .

حاجی‌خانی ادامه داد: سعی کرده‌ام این حس خوب را به بیننده نیز انتقال دهم و او‌ را متوجه چگونگی دفاع از مرز و بوم و رشادت‌ها وایستادگی‌ها‌ی صورت‌گرفته در برابر کفر جهانی کنم.

او در ادامه از چاپ کتابی با عنوان عکس دفاع مقدس در سطح استان زنجان خبر داد و گفت: تعدادی از عکاسان جنگ از جمله خودم درصدد انتشار کتابی از آثار خود در قالب عکس‌های جنگ هستیم.

از نکات قابل توجه این نمایشگاه، دعوت از هم‌رزمانی بود که در عکس‌ها حضور داشتند. حاجی‌خانی هدف از دعوت آن‌ها را تجدید خاطرات آن زمان دانست تا خودشان را در قاب عکس ‌ببینند و تأثیری که با دیدن این عکس‌ها در روحیه آن‌ها و خودش به‌وجود می‌آید.

این نمایشگاه به مدت 30 روز با 40 اثر از سعید حاجی‌خانی در موزه هنرهای معاصر فلسطین دایر است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها