هر چند که عرصه جهانی در حوزه سیاسی و نظامی همچنان کانون رقابت‌های گسترده میان روسیه و آمریکا است، اما در حوزه اقتصادی بازیگران جدیدی شکل گرفته‌اند که غرب و روسیه را در حاشیه قرار داده‌اند. چین و هند قدرت های نوظهوری هستند که رفتارهای اقتصادی آنها از عرصه منطقه‌ای خارج و صحنه جهانی را در برگرفته است، بگونه‌ای که حتی غربی ها تأکید دارند آینده اقتصادی جهان در دستان این کشورها است.
کد خبر: ۵۶۴۴۲۳
رویکرد قدرت‌های جدید

نکته قابل توجه در فرآیند رفتاری این کشورها رویکرد آنها به توسعه مناسبات بویژه حل اختلافات مرزی است. در هفته‌های اخیر تحولاتی مهم در مناسبات دو کشور روی داده است. از یک سو طرفین بر حل اختلافتات مرزی تأکید کرده‌اند و حتی نیروهای آنها در مناطق مورد مناقشه کاهش یافته است. آنها همچنین خواستار ایجاد خط تلفن قرمز میان طرفین شده‌اند تا از ایجاد چالشهای نظامی میان طرفین جلوگیری شود. در جدیدترین اقدام نخست وزیر چین راهی هند شده است.

مجموع این تحولات نشانگر آن است که هند و چین در عین آنکه بر رقابت‌های اقتصادی و توسعه نفوذ در منطقه تأکید دارند اما به دنبال برقراری ثبات در محیط پیرامونی خویش هستند. از مهمترین مولفه‌های توسعه و پیشرفت عدم تهدید خارجی  و ایجاد ثبات در حوزه پیرامونی می‌باشد. در مقطع کنونی هر دو کشور با چالشی به نام تشدید فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه و نیز دخالت‌های گسترده آمریکا برای نفوذ در منطقه مواجه هستند. هر چند که غربی‌ها در ظاهر بر توسعه روابط با این کشورها تاکید دارند اما در نهایت به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت منطقه طرح توسعه نظامی گری در منطقه را پیگیری می‌کنند. مجموع این فرآیندها به یک محور ختم می شود و آن تهدید امنیت ملی هند و چین است.

در چنین شرایطی این کشورها چند محور را در دستور کار قرار داده‌اند. تقویت توان نظامی ، توسعه همگرایی های منطقه‌ای و حل اختلافات قدیمی محور این اقدامات است. چین و هند اکنون تلاش دارند تا در کنار تقویت توان دفاعی خویش همگرایی بیشتر برای پایان دادن به تنشهای قدیمی و حرکت مشترک برای مقابله با تهدیدات مشترک را اجرایی سازند. اکنون برای هر دو کشور مبارزه با تروریسم و جدایی طلبان و مقابله با بهانه تراشی غرب برای ورود نظامی به منطقه در اولویت می‌باشد و طرفین با رویکرد به همگرایی منطقه‌ای و توسعه مناسبات دو جانبه به دنبال تحقق این مهم می باشند که تحولات اخیر در مناسبات سیاسی و نظامی و امنیتی دو کشور در این چارچوب می باشد.
 
قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها