برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد تشریح شد

وعده افتتاح سازمان سینمایی دفاع مقدس

در شرایطی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سال گذشته به دلیل مشکلات مالی نتوانست بسیاری از برنامه‌های مرسوم خود از جمله کتاب سال دفاع مقدس را برگزار کند، رئیس این بنیاد روز گذشته از افتتاح سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۵۶۴۱۷۸

به گزارش جام‌جم، سردار بهمن کارگر دیروز به بهانه تشریح برنامه‌های بزرگداشت آزادسازی خرمشهر (سوم خرداد) به جمع خبرنگاران آمد و به برگزاری 75 برنامه اصلی در کشور با محوریت مردم به این مناسبت اشاره کرد.

افتتاح خبرگزاری دفاع‌مقدس در روز دوم خرداد‌، رونمایی از 33 عنوان کتاب‌، برگزاری مراسم شکرگزاری در حرم مطهر امام خمینی(ره)‌، گلباران‌، عطرافشانی‌ و غبارروبی گلزارهای شهدا،‌ دیدار با خانواده‌های شهدای عملیات الی بیت‌المقدس، افتتاح چند طرح صنعتی در وزارت دفاع، برگزاری جشنواره جوان سرباز‌، تجلیل از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس در سراسر کشور‌، پخش مستندهای مختلف از صدا و سیما از جمله شب دهم، خرمشهر به روایت گروه چهل شاهد، ‌سه روایت از خرمشهر، چاپ جلد سوم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس و رونمایی از آلبوم موسیقی «صدای دلتنگی» از جمله برنامه‌هایی بود که رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره آنها سخن گفت.

او همچنین به چاپ یک جلد از «دایره‌المعارف دفاع مقدس» اشاره کرد و گفت: جلد دوم این دایره‌المعارف در راه است و در خبرگزاری دفاع مقدس به بحث دایره‌المعارف و همچنین کتاب‌های دفاع مقدس توجه ویژه‌ای خواهد شد.

گلایه از بی‌توجهی به سینمای دفاع مقدس

اما خبر افتتاح سازمان سینمایی دفاع مقدس که البته با هیچ جزئیاتی از سازوکار اجرایی آن همراه نبود، بی‌شک مهم‌ترین نکته‌ای که بود که از طرف سردار کارگر دیروز مطرح شد، آن هم در شرایطی که بسیاری از سینماگران از بی‌توجهی و مهجور ماندن سینمای دفاع مقدس گلایه دارند.

چندی پیش بود که پرویز پرستویی با اشاره به تعلق خاطر مردم به قهرمانان جنگ، بی‌توجهی مدیران سینمایی و مسئولان به تولید و اکران فیلم‌های دفاع مقدس را عامل کم شدن تولید فیلم‌های باارزش در این زمینه دانست، که جدیدترین نمونه آن را می‌توان در اکران نابرابر و نابهنگام فیلم «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر مشاهده کرد.

ضرورت پاسخگویی به مطالبات جامعه سینمایی

حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه‌کننده سینما هم در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن بیان این‌که متاسفانه برخی مدیران فرهنگی ما نگاه رفع تکلیفی به سینمای دفاع مقدس دارند، گفت: آنچه این روزها به نظر می‌رسد مظلومیت سینمای دفاع مقدس است. تلاش سینماگران هم در عرصه تولید تا وقتی نگاه مدیران و مسئولان درست نشود، بی‌ثمر است.

او با بیان این‌که اگر سینمای دفاع مقدس استاندارد و نزدیک به باور مردم باشد و بتواند واقعیت جنگ و جامعه را به تصویر بکشد، مخاطب هم خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد اگر نهاد یا سازمانی با این رویکرد افتتاح می‌شود، بتواند پاسخگوی مطالبات جامعه سینمایی باشد و تنها به یک ساختمان و چند اتاق، میز و صندلی محدود نشود.

دفاع مقدس دور از سیاسی کاری است

پرویز شیخ‌طادی، کارگردان شناخته کشورمان هم با بیان این‌که سینماگران و بویژه فیلمنامه‌نویسان این گونه نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی هستند، گفت:‌ باید در فضایی به دوراز سیاسی‌کاری به تولید اندیشه و خلق اثر فاخر پرداخت.

به گفته شیخ‌طادی، اگر سینمای دفاع مقدس به توفیقاتی دست یافته و ادعا می‌کنیم که رشد کیفی داشته به دلیل دلسوزی عده‌ای از سینماگرانی است که خود را مدیون این سینما می‌دانند و پرداختن به سینمای جنگ را جزو دغدغه‌ها و وظایف هنری خود می‌دانند و قطعا این تلاش‌ها فردی بوده و ما جایی نداریم که به خلاقیت ایده وگردهم آوردن فیلمنامه‌نویسان برای رسیدن به افق مطلوب سینمای دفاع مقدس بپردازد که امیدوارم سازمان سینمایی که قرار است با این نام تشکیل شود، چنین شرح وظیفه‌ای را برای خود در نظر بگیرد.

توجه به فیلمسازان جوان

ناصر باکیده از مدیران سینمای کشورمان که خود دست به دوربین است و تجربه مستندسازی در حوزه دفاع مقدس را هم در کارنامه دارد، معتقد است: طیف قابل توجهی مستندساز و فیلمسازان جوان هستند که افکار نو و خلاقانه دارند و فقط باید بسترهای لازم برای آشنایی با موضوع دفاع مقدس برای آنها ایجاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها