ماهرخ. ‌‌ش هستم و از تهران تماس می‌گیرم (02100000972). دختر 17 ساله‌ای دارم که دچار مشکل تخمدان «پلی کیستیک» است. یک دوره درمانی پنج ماهه با داروهای ضدبارداری برای تنظیم عادت ماهانه و رفع موهای زائد داشته و همزمان با آن هم هفت بار لیزر انجام داده است. البته بهتر شده اما کاملا درمان نشده است.
کد خبر: ۵۶۰۸۶۷

 تا زمانی که دارو مصرف می‌کند، موها کمتر می‌شود اما با اتمام دوره مصرف، موها به حالت قبل برمی‌گردد. برای درمان باید داروها را تغییر دهد؟ برای رفع دائمی ‌موها و تنظیم عادت ماهانه باید چه کار کرد؟ علاوه بر این‌که می‌خواهم بدانم دقیقا مکان‌های رویش موهای زائد چه نقاطی است که برای درمان، همه نقاط به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. دختر من به دلیل کمبود ویتامینB12 از مکمل این ویتامین استفاده می‌کند. آیا این مساله نیز می‌تواند باعث رویش موهای زائد یا ایجاد آکنه شود؟ دختر من دچار مشکل آکنه نیز هست.

دکتر داریوش دائر‌/‌ متخصص پوست، مو و زیبایی

برخی داروها از قبیل داروهای کورتونی (کورتیکواستروئیدها) چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی، ویتامین B12، داروهای ضد بارداری و داروهای حاوی ید و برم، ضایعات آکنه‌ای را ایجاد یا تشدید می‌کنند. بهتر است بیماران آکنه‌ای در مورد مصرف هر نوع دارو ابتدا نظر پزشک متخصص پوست خود را جویا شوند و از خود‌درمانی یا استفاده بی‌رویه از داروهای موضعی یا خوراکی اجتناب کنند.

دکتر کتایون برجیس‌/‌ متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی

شایع‌ترین نواحی که ممکن است موهای زائد در آن دیده شود، ناحیه فوقانی لب و چانه است. در این ناحیه‌ها به دلیل حساس بودن ریشه‌های مو به هورمون‌های مردانه، موها زبر، خشن و سیاه‌تر از معمول رشد می‌کنند. از نظر آزمایشگاهی میزان هورمون‌های مردانه در این بیماری می‌تواند افزایش پیدا نکند، اما علامت هیرسوتیسم یا پرمویی وجود داشته باشد. علامت پرمویی در 70 درصد کسانی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند، دیده می‌شود. از دیگر نشانه‌های این بیماری، چاقی و آکنه یعنی جوش‌های صورت در سن بلوغ و هیرسوتیسم یا پرمویی بویژه در سنین شروع عادت ماهانه است. اغلب این نشانه‌ها با پریودهای دیر ‌به ‌دیر همراه است. هرچند همان‌طور که گفته شد این سندرم می‌تواند بدون تاخیر پریود هم رخ دهد. در صورتی که دختر شما دچار اضافه وزن است کاهش وزن از طریق ورزش و رعایت رژیم غذایی می‌تواند برای کاهش موهای زائد دخترتان موثر باشد.

دکتر اکبر سلطانی ‌/‌ متخصص داخلی ـ غدد

گرچه بروز مشکل موهای زائد می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد، اما این به این معنی نیست که در همه افراد این مشکل با زمینه ارثی بروز کند. ممکن است در فرد شرایطی ایجاد شود که دچار مشکل رویش موهای زائد یا «هیرسوتیسم» شود. برای پاسخ بیشتر و کامل‌تر به درمان، طبق نظر متخصص معالج می‌توان به دارویی که به آن اشاره کردید، مصرف داروهای دیگری نیز اضافه کرد. مدت درمان معمولا بیش از چهار ماه است و به‌طور معمول زمان درمان را از شش ماه تا بیشتر در نظر می‌گیرند. با توجه به این‌که مشکل زمینه‌ای و عامل ایجاد مشکل معمولا با دارو برطرف نشده و فقط کنترل می‌شود بنابراین با قطع دارو، مشکل دوباره بتدریج عود می‌کند. برای جلوگیری از عود مجدد بیماری، باید علت مشکل، مانند ارتباط رویش موهای زائد با مشکلات غده فوق کلیه، هیپوفیز یا چاقی‌شناسایی شده و در صورت وجود این مشکلات، درمان قطعی و ریشه‌ای انجام شود. رویش موهای زائد معمولا مانند فشار خون و دیابت تا زمانی که بیمار دارو مصرف می‌کند، کنترل می‌شود و با قطع دارو کم‌کم مشکل بازمی‌گردد بنابراین برای تنظیم عادت ماهانه معمولا نیاز به ادامه مصرف دارو است.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها