ضرغامی به نقل از موسسه گالوپ:

صدا و سیما منبع خبر 80 درصد مردم ایران است

رئیس رسانه ملی در نشست نقد سیاستهای صداوسیما در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: بر اساس اعلام موسسه آمریکایی گالوپ 80 درصد ایرانیان اخبار و اطلاعاتشان را از تلویزیون جمهوری اسلامی دریافت می کنند.
کد خبر: ۵۵۷۰۶۳
صدا و سیما منبع خبر 80 درصد مردم ایران است

به گزارش واحد مرکزی خبر ، عزت الله ضرغامی افزود : بر اساس نظرسنجی این موسسه که از پارسال در جامعه آماری دو هزار نفری انجام و نتیجه آن به تازگی در سایت ها منتشر شده است 80 درصد ایرانیان اخبار و اطلاعاتشان را از تلویزیون جمهوری اسلامی دریافت می کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت : در یکسال گذشته 17 بار شبکه های برون مرزی ما را بدون هیچ گونه منطق حقوقی قطع کردند که این سند رسوایی غرب است.

وی افزود: آنان علی رغم ادعای آزادی بیان نتوانستند شبکه هایی مانند پرس تی وی ، العالم و هیسپان تی وی و حتی شبکه ای مانند آی فیلم را که فقط فیلم و سریال پخش می کنند تحمل کنند.

آقای ضرغامی با اشاره به اقدام شخص اوباما در امضای سند تحریم این شبکه ها با درج نام رئیس رسانه ملی گفت : این اقدام غرب نشانه موفقیت این شبکه هاست زیرا اگر موفق نبودند لزومی به قطع آن نبود .

وی افزود: این شبکه ها در انقلاب های منطقه نقش کلیدی داشت همچنان که مصری ها بارها بر نقش موثر شبکه العالم به عنوان یکی از عوامل پیروزی انقلابشان اذعان کردند.

ضرغامی خطاب به برخی دانشجویان منتقد گفت : اگر درباره موفقیت برخی شبکه ها می خواهیم نگاه کارشناسی و علمی داشته باشیم خوب است اطلاعاتمان را افزایش دهیم و نگاهی نظام مند داشته باشیم تا برخورد ما درست باشد.

رئیس رسانه ملی همچنین با قدردانی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی ، این نشست را بسیار خوب ، قابل استفاده و زنده دانست و گفت : این مطابق با همان انتظاری است که از محیط دانشگاهی دارم، جلسه ای مفید و باصفا بود ، خصیصه ای که در اجتماعات دیگر دیده نمی شود.

ضرغامی افزود: جامعه نیز مانند انسان ، دو بعد زنده و مرده دارد ؛ جامعه ای که در مقابل حوادث از خود واکنش نشان می دهد، زنده است .

وی با بیان اینکه سخنان دانشجویان در قالب 50 تا 60 پرسش دسته بندی می شود خطاب به انان گفت: بخشی از دیدگاه های شما شامل مباحث اساسی ، نظری و زیربنایی است ومی خواهید از نگاه من در این باره مطلع شوید .

ضرغامی افزود: بر این اساس ، رویکرد رسانه اگر درست باشد ، اشتباهات ما نیز قابل اغماض است زیرا مگر کسی می تواند ادعا کنده نمره اش 20 است . پرسیدند نمره من چند است اما باید دانست در بررسی عملکرد رسانه طرح این پرسش اصلا درست است یا نه؟ اگر جایی اشتباهی روی داده ،  نمره من کم است اما اگر رویکرد رسانه غلط باشد باید اصلاح شود.

وی در پاسخ به انتقاد دانشجویی که اقبال بیشتر مردم به سریال تکراری را در مقایسه با سریال جدید ناشی از ضعف رسانه دانسته بود گفت : این که سریال های تکراری گاهی پربیننده تر می شود کاملا عادی است؛ طبق نظرسنجی ها میانگین مخاطبان فیلم های سینمایی زیر ده درصد بیننده دارد.

وی گفت : ممکن است آثار طنز تکراری در مقایسه با سریال های جدید مخاطبان بیشتری داشته باشد و مردم برای تفنن و شادی بخواهند آن را بیشتر ببینند پس بالاتر بودن آثار تکراری نشان دهنده اتفاق خاصی نیست.

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین در پاسخ به انتقاد از بی توجهی رسانه ملی به همه قشرهای اجتماعی گفت : ما در چارچوب نظام باید به همه قشرها پاسخ دهیم ، وقتی برنامه ای برای مخاطبان در سنین کودکان تولید می شود متناسب با ویژگی های این مخاطبان است همچنان که وقتی برنامه ای با محتوای طنز تولید و احساس می شود فانتزی است متناسب با نیاز عمومی است .

ضرغامی ، توجه به رعایت شاخص ها در تولیدات تلویزیونی را برای جذب مخاطب لازم دانست و افزود: اشکال کار این است که مخاطبان ، برنامه متناسب با خود را نمی بینند وبرنامه گروه دیگر را تماشا می کنند.

وی گفت : به عنوان نمونه ، زمانی که دو برنامه طنز با محتوای فاخر و سطحی ، به شکل همزمان، در دو شبکه سیما پخش می شد ، عده ای که طنز سطحی را دیده و لذت هم برده بودند انتقاد می کردند که چرا صدا و سیما طنز فاخر پخش نمی کند.

وی گفت : صداوسیما باید همه قشرها را راضی کند پس باید خط رضایت به نحوی ترسیم شود که به همه سلیقه ها نزدیک شویم ؛ باید به نحوی در نزدیک ترین خط به همه نقاط حرکت کنیم که بتوان به همه نقاط نزدیک شد.

ضرغامی همچنین در پاسخ به انتقاد نماینده بسیج دانشجویی مبنی بر بیهوده بودن پخش برنامه های منابر از شبکه های سیما گفت : اتفاقا این برنامه ها 20 درصد مخاطب دارد .

ضرغامی با اشاره به سانسور گسترده حقایق در شبکه های مختلف غربی گفت : به عنوان نمونه یکی از خانم های مستند ساز قصد پخش مستندی درباره بحرین از شبکه سی ان ان داشت که اجازه پخش آن را ندادند و نه فقط به اعتراضش توجه نکردند که حتی از آن شبکه اخراج شد.

رئیس صدا و سیما همچنین در پاسخ به انتقاد از انعکاس نیافتن وقایع جلسه علنی مجلس در استیضاح وزیر تعاون گفت: یکی از سیاست های ما برقراری آرامش در جامعه است زیرا ارامش برای پیشبرد اهداف کشور در عرصه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی بسیار اهمیت دارد .

وی گفت : رسانه ملی به علت جایگاهش و به درستی در بسیار جاها ، تریبون نظام است و رئیس آن مسائل نظام را تبیین و حق مطلب را ادا می کند.

وی گفت: فعالیت ها در صدا و سیما به عهده مدیریت این رسانه و متمرکز است این سیاست مربوط به زمان امام (ره) و به ویژه دوره مجلس ششم است که جریان اصلاحات بر آن حاکم بودند و چند بار در این باره بحث شد و از این سیاست دفاع کردند.

ضرغامی افزود: موسوی خوئینی ها ،‌عبدالله نوری و بسیاری اصلاح طلبان مطرح ، کسانی بودند که زمان بازنگری در قانون اساسی با استدلال از این تمرکز دفاع کردند که البته استدلال آنان درست است.

وی گفت: اکنون در جنگ رسانه ای میان جمهوری اسلامی ایران با جهان استکبار ، به حدی از اقتدار رسیده ایم که اذعان دارند هیچ مساله ای در جهان بدون ایفای نقش و مشارکت ایران ، قابل حل نیست.

ضرغامی افزود: این درحالی است که زمانی ما را تحقیر می کردند همچنان که در وقایع جنگ جهانی دوم ، سران استکبار در تهران با احضار شاه و ابلاغ خواسته هایشان ، او را از اتاق بیرون کردند.

وی گفت : ‌امروزه در آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا به نحوی حضور داریم که چندی قبل ، اوباما خواستار وضع قانونی برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی در این منطقه تا سه ماه آینده شد.

ضرغامی افزود: حسنین هیکل نویسنده و روزنامه نگار برجسته مصری چندی قبل گفت"ایرانیان  دو بار ، سواحل مدیترانه را فتح کردند یکبار در زمان خشایارشاه که با کشتی به این سواحل آمدند و بار دیگر اکنون که با ولایت فقیه آن را فتح کرده اند.

وی گفت : اگر امروز در دنیا دارای قدرتیم و چون رسانه ها با هم می جنگند باید حاکمیت رسانه ای دقیق ، درست و حرفه ای بر صدا و سیما حاکم باشد تا بتوان این جنگ را اداره کرد.

رئیس سازمان صدا و سیما در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به انتقاد از عملکرد صدا و سیما در انعکاس وقایع پس از انتخابات 88 گفت: فردای انتخابات 88 با آقایان موسوی و کروبی دیدار داشتم و با آنان مفصل صحبت کردم ؛ در این دیدار به آنان گفتم که طبق نظرسنجی ها و بازشماری آرا ، آرا همین است؛‌

ضرغامی افزود: دوره قبل نیز که آقای موسوی لاری وزیر کشور بود ، جریانات اصلاح طلب خیلی به او ایراد گرفتند و مدعی بودند او از یک جریان خاص اصلاح طلب حمایت کرده است اما او توجه نکرد و همه از او به عنوان وزیر کشور تبعیت کردند.

وی اضافه کرد: آقای موسوی لاری پس از برگزاری انتخابات در جلسه تنفیذ در حضور رهبر معظم انقلاب از رسانه ملی قدردانی و اعلام کرد " رسانه ملی فوق العاده خوب و بی طرفانه کار کرد و از آن راضی هستیم".

ضرغامی با نقل بخش دیگری از گفتگویش با میرحسین موسوی در روز پس از انتخابات 88 گفت: به او گفتم اصلا تقلب در این سطح ممکن نیست اما به فرض که چنین احساسی دارید، اکنون در نتیجه این ادعا به بسیج و نهادهای مختلف در خیابان ها حمله شده و عده ای از فضای آشوبی که ایجاد شده است سوء استفاده کرده اند و درحال ضربه زدن به نظام هستند.

وی افزود: با گذشت 20 سال از دوره نخست وزیری آقای موسوی کسی او را نمی شاخت گرچه گاهی در مکاتبه با مقام معظم رهبری از مغایر بودن برخی سیاست های اقتصادی با عدالت اشکال می گرفت و به عملکردها در آن دوره نقد می کرد.

ضرغامی گفت : به او گفتم در این برهه ، شناخته شدید به ویژه که 13 میلیون رای دارید که برای یک حزب و گروه ، رای بالایی است اگر عاقلانه عمل کنید و این آرا را حفظ کنید حضورتان در صحنه در دوره های آینده حتما متفاوت خواهد شد.

وی افزود:‌ موسوی در پاسخ ، مدعی پیروزی در انتخابات شد درحالی که این ادعا مربوط به پیش از آغاز شمارش آرا بود .

ضرغامی همچنین در پاسخ به انتقاد از اعلام زودهنگام نتیجه انتخابات 88 از رسانه ملی گفت:شبکه بی بی سی که دشمن مشترک همه ماست آن شب با تمدید و شبانه روزی کردن برنامه اش ساعت 12 شب، آقای موسوی را برنده انتخابات معرفی کرد.

وی افزود:‌در چنین شرایطی ، حتما باید همان میزان آرای شمارش شده تا آن مقطع را اعلام و اطلاع رسانی می کردیم زیرا اگر اعلام نمی کردیم نظام ضربه می خورد .

ضرغامی همچنین در پاسخ به برخی منتقدان که چرا صدا و سیما خیلی مواقع سریع اطلاع رسانی نمی کند گفت: گاهی رویدادی امنیتی رخ می دهد که شبکه های بیگانه و حتی سایت های داخلی به محض آگاهی از حداقل اطلاعات ، خبر آن را منتشر می کنند اما ما نمی توانیم مانند آنان عمل کنیم ؛ باید صبر کنیم تا نهادهای رسمی ، حداقل اطلاعات آن را تایید کنند .

وی افزود: به عنوان نمونه اگر رسانه ملی خبر مرگ صد نفر بر اثر وقوع حادثه ای را اعلام کند و بعد معلوم شود خبر درست نیست اعتماد مردم به نظام سلب می شود پس در رسانه ملی هم سرعت و هم صحت خبر ضروری است.

ضرغامی گفت : یک سایت اینترنتی می تواند از انتشار خبر اشتباهش عذرخواهی و آن را اصلاح کند اما ما نمی توانیم . خیلی مواقع در انتشار خبرها از شبکه های خارجی عقب می مانیم چون برای آنان اهمیتی ندارد حتی گاهی دروغ پردازی می کنند.

وی ، ضرورت هماهنگی صدا و سیما با مراجع ذیربط برای اعلام برخی خبرها را ضروری دانست و افزود: البته بنده به عنوان رسانه ملی ، همواره با مسئولان عالی رتبه کشور در این باره اختلاف نظر دارم چون گاهی تصور می کنند برخی خبرها را می توان به جای 2 ساعت با 12 ساعت تاخیر نیز اعلام کرد.

ضرغامی اضافه کرد: به آنان می گویم در یک ساعت هماهنگی کنند تا خبرها را اعلام کنیم زیرا به دیدگاه شما دانشجویان معتقدم .

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به بخش دیگری از دیدار و گفتگویش با میرحسین موسوی پس از انتخابات 88 گفت: به آقای موسوی گفتم می خواهی با مردم صحبت کنی اشکال ندارد اما اگر نقدی داری در برنامه ای دو طرفه باشد به نحوی که در مقابل ، مجری حضور داشته باشد اما وی مخالفت کرد و گفت می خواهد یک نفره به مردم بیانیه بدهد.

ضرغامی با اشاره به پیروزی خاتمی در انتخابات 76 افزود: در آن انتخابات ، آقای ناطق بلافاصله پیروزی آقای خاتمی را تبریک گفت و این گونه تکلیف روشن شد . اگر آقای ناطق می خواست در تلویزیون علیه آقای خاتمی بیانیه بخواند ممکن بود؟ چه کسی می پذیرفت؟

ضرغامی همچنین با اشاره به سابقه روابطش با کروبی گفت: محبت های آقای کروبی به صدا و سیما در دوره مدیریتش بر مجلس ششم هرگز در دوره های بعد تکرار نشد البته بدنه آن دوره مجلس خیلی با ما درگیر شد اما او خیلی با ما همراهی کرد.

وی افزود: در آن دوره که با تنگ نظری بسیاری تندروها مواجه بودیم آقای کروبی تا حد ممکن تلاش می کرد که صدا و سیما حقش را بگیرد درحالی که متاسفانه در دو دوره بعدی مجلس ، مانند آن دوره به ما لطف نکردند.

رئیس سازمان صدا و سیما بااشاره به تحصن نمایندگان مجلس ششم گفت : درحالی که طبق قانون اساسی ، ولی فقیه همه گونه بن بست را رفع کرده است نمایندگان مجلس ششم با تحصن

گفتند یا رهبری باید کوتاه بیاید و حرف هایشان را بپذیرد یا مجلس را تعطیل می کنند.

ضرغامی افزود: طبیعی است که چنین نمایندگانی دوره های بعد نتوانند نماینده شوند ؛ عیبی ندارد می توانند به عنوان شخصیت های سیاسی حرف بزنند اما با وجود بی اعتنایی به قانون اساسی که خون بهای شهیدان است نمی توانند باز هم نماینده مجلس شوند.

وی گفت : اکنون اصلاح طلبان هیچ مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند و به عنوان خبر اعلام می کنم که افزون بر اصلاح طلبانی که اکنون حضور دارند ، افراد دیگری نیز که با آنان جلسه داشتیم خواهند آمد و به آنان اضافه خواهند شد. نظر رهبر معظم انقلاب نیز اصلا این نیست که اصلاح طلبان حضور نیابند.

رئیس رسانه ملی همچنین در پاسخ به برخی انتقادها درباره رقابت خبری با شبکه های ماهواره های گفت: طبق نظرسنجی ما ، 82 درصد مردم ، اخبار را از صدا و سیما دریافت می کنند .  دانشجویی را که به این موضوع انتقاد داشت دعوت می کنم ادامه پروژه اش را با تحقیقات ما تطبیق دهد.

ضرغامی با اشاره به نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ به عنوان یکی از معتبرترین نهادهای نظرسنجی آمریکا افزود : بر اساس نظرسنجی این موسسه که از پارسال در جامعه آماری دو هزار نفری انجام و نتیجه آن به تازگی در سایت ها منتشر شده است 80 درصد ایرانیان اخبار و اطلاعاتشان را از تلویزیون جمهوری اسلامی دریافت می کنند.

ضرغامی همچنین در پاسخ به ادعای یکی از دانشجویان درباره همکاری صدا و سیما در ایجاد پارازیت و زیان های زیست محیطی آن گفت : صرف نظر از ایجاد پارازیت ها که به فرض وجود آن هیچ ربطی به صدا و سیما ندارد  از نظر علمی ، مشکلی ایجاد نمی کند.

ضرغامی گفت: چندی قبل، کارشناسان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ای که آنان را دعوت کرده بودیم ، تاثیرگذاری هر نوع سیگنال ارسالی و دریافتی بر سلامت افراد را تایید نکردند.

وی همچنین ، بینندگان برنامه های ماهواره ای را در کشور به طور میانگین 30 تا 40 درصد دانست و افزود: 15 درصد از این افراد ، شبکه های صدا و سیما را از طریق آنتن های ماهواره ای دریافت می کنند.

رئیس رسانه ملی همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان مبنی بر بی توجهی رسانه ملی به  قومیت ها گفت : اکثر مردم از مجموعه تلویزیونی پایتخت 2 راضی هستند به نحوی که طبق نظرسنجی ها بیش از 80 درصد مردم آن را تماشا کردند و بیش از 90 درصد آنان از این مجموعه راضی هستند.

ضرغامی افزود: با وجود این همه پیام در این سریال طنز با لهجه زیبای مازندرانی ، یکی از نمایندگان این استان در سخنرانی سنگین علیه بنده گفت آن قدر که در این سریال مازندرانی ها تحقیر شدند ، استکبار ، کشورهای آفریقایی را تحقیر نکرد.

وی گفت : فردی این مطلب را بیان کرد و رسانه های اصلاح طلب به جای آن که آن را نقد کنند همه سخنانش را پوشش دادند. این بد است که دانشجوی ارتباطات اگر آزادگی اش را حفظ کند می تواند این تصور را که لهجه مازندرانی تحقیر شده است رد کند و تولید و پخش این سریال را درست بداند.

ضرغامی تصریح کرد: اشکال ما این است که وقتی نگاهمان سیاسی و حزبی شد آن را به همه چیز تسری می دهیم.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد دانشجویی که مدعی شد برنامه های صدا و سیما بی کیفیت و برنامه های ماهواره ای با کیفیت و پربیننده است گفت :‌به عنوان کسی که همه شبکه های ماهواره ای را رصد می کنم می گویم گروه های تحقیق ما مدام آخرین آمار را درباره پربیننده ترین برنامه های سریال های ماهواره ای ارائه می کنند.

ضرغامی افزود: بر اساس آخرین نظرسنجی از ماهواره بین ها درباره این که کدام برنامه را بیشتر می بینند مشخص شد که دو فیلم از مبتذل ترین برنامه های ماهواره ای پرمخاطب ترین برنامه این شبکه هاست اگر حرف شما این است که علت جذب مخاطبان این شبکه ها ، پخش چنین برنامه هایی است ما هرگز این کار را نمی کنیم.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به انتقاد دیگری درباره دوگانگی در سیاست پخش تولیدات سینمایی در صدا و سیما و سینماها گفت: از صد فیلم تولیدی در سینماهای کشور ما بیش از ده فیلم را نمی توانیم پخش کنیم زیرا برنامه های ما در سراسر کشور پخش می شود و از نظر ضوابط اخلاقی ، پوششی و گفتاری باید حداقل ها را رعایت کنیم.

ضرغامی گفت:‌به عنوان نمونه در سینما که تلورانس بالاتری دارد اگر فیلم رسوایی اکران شود فیلم خوبی است اما اگر قرار باشد در تلویزیون آن را پخش کنیم حتما بخش هایی از آن پالایش می شود.

وی افزود: فیلم یک حبه قند اثر خوبی است اما ما در تلویزیون اگر موهای هنرپیشه ها بیرون باشد نمی توانیم نشان دهیم زیرا حجاب اسلامی باید رعایت شود.

رئیس صدا و سیما همچنین با اشاره به حذف بخشی از مجموعه مختار گفت : در این مجموعه، ده دقیقه مربوط به صحنه شهادت حضرت عباس (ع) که آقای میرباقری برای تولید آن زحمت بسیار کشیده بود پالایش کردیم.. صدا و سیما 1200 تله فیلم تولید کرده است که در سینما بهترین جوایز را به خود اختصاص داد همچنان که روزهای زندگی، پنج سیمرغ بلورین دریافت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا كالیفرنیا
United States
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
۰
۰
تا دوسال پیش صدا و سیما محبوب‌ترین شبكه‌های رادیو و تلویزیون برای من بود ولی‌ اخیرا به خاطر برنامه‌های خسته كننده و ضعیف و فیلم های هدفمند و گنگ و تعریف و چاپلوسی از افراد دولتی و استفاده از ادبیات فارسی بسیار ضعیف میل من به استفاده از این شبكه‌ها بسیار كم شده است.

رضا كالیفرنیا

نیازمندی ها