موضوع گرانی در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس

250 هزار تومان یارانه تورم را افزایش می‌دهد؟

اکنون که قیمت‌ کالاها و اجناس اینگونه است اگر قرار بود که یارانه‌ها به 250 هراز توان برای هر نفر افزایش یابد آیا قدرت خرید مردم بالا می‌رفت یا این که در پی افزایش یارانه‌ها کالاها هم افزایش قیمت می‌یافت؟
کد خبر: ۵۵۶۶۶۹
250 هزار تومان یارانه تورم را افزایش می‌دهد؟

برخی اعتقاد دارند که افزایش یارانه‌ها آن هم مبلغ هر نفر 250 هزار تومان باعث افزایش توان خرید مردم خواهد شد.از سوی دیگر دولت معتقد است که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تورم ایجاد نکرده است اما کارشناسان اقتصادی چنین دیدگاهی ندارند و می‌گویند افزایش نقدینگی و حمایت نکردن از بخش تولید از عوامل بروز تورم و گرانی در کشور است.

اما رئیس جمهور در چند روز اخیر بارها بر افزایش پرداخت یارانه اشاره و تأکید کرده است و حتی گفته است که نمی‌گذارند به مردم پول بدهیم.

اشاره رئیس جمهور به مجلس است که با افزایش یارانه‌ها مخالفت کرده است.

اما هر چه است این مردم هستند که در آغاز سال که هنوز حقوق آنها افزایش نیافته باید بار سنگین گرانی را بر دوش بکشند.

بانک مرکزی که پیش از این تورم را حدود 30 درصد اعلام کرده بود اکنون با افزایش بی رویه و افسار گسیخته قیمت‌ها نرخ تورم اکنون را چند درصد اعلام خواهد کرد؟

قرار بر این بود که افزایش حقوق کارگران و کارمندان بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی باشد،اما چنینی اتفاقی هم نیفتاد و حقوق کارمندان و کارگران حدود 25 درصد افزایش یافت که البته هنوز اجرا نشده است با توجه به این که این افزایش 25 درصدی حقوق برای یکسال است اما افزایش قیمت‌ها و تورم روزانه اتفاق می‌افتد.

تازه این افزایش حقوقی هم که گفته شده و هنوز هم اجرا نشده است، با فرمول‌های خاصی که برای اعمال این افزایش به کار گرفته می‌شود سعی بر این خواهد بود که حداقل از 10 تا 25 درصد حقوق کارگران و کارمندان افزایش یابد .

در طرح تحول اقتصادی قرار بود که سهم هزینه درمان مردم 30 درصد شود و 70 درصد باقی مانده را بیمه‌ها پرداخت کنند اما چنین نشد که هیچ تعرفه‌های درمان افزایش هم یافت و عملا سهم مردم از هزینه‌های درمان افزایش هم پیدا کرد.

اتفاقات دیگری هم قرار بود بیفتد که به خاطر مسائلی چنین نشد اما افزایش تورم و گرانی‌ها نیازمند مقابله برای جلوگیری از افزایش لحظه به لحظه اجناس و کالاهای ضروری مردم است.

نمایندگان مجلس معتقدند دغدغه اصلی امروز مجلس گرانی‌ها و افزایش قیمت ها است و مردم خواستار ورود مجلس برای تعدیل قیمت ها و مقابله با گرانی ها هستند.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، گرانی ها امروز در جامعه به روشنی دیده می‌شود و اقلام و اجناس به خصوص از ابتدای سال جاری، شاهد افزایش قیمت چشمگیری بوده است و حتی نسبت به اسفند ماه نیز تغییر قیمت ها محسوس است.

بررسی مشکلات مردم در کمیسیون اقتصادی مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معقتد است دغدغه اصلی مردم کاهش قدرت خرید آنها است و باید هر چه سریعتر در این زمینه چاره اندیشی شود.

ارسلان فتحی پور گفت: کمیسیون اقتصادی و اعضای این کمیسیون و نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا راهکارهای لازم برای جلوگیری از افزایش و کاهش قیمت ها را به صورت یک طرح یا لایحه در مجلس بررسی کند.

وی افزود: مردم در حوزه های انتخابیه مرتب به نمایندگان مراجعه می کنند و از گرانی ها شکایت دارند وظیفه ما است تا در این زمینه ورود کنیم و جلوی افزایش قیمت ها را بگیریم.

تصمیم کمیسیون اقتصادی برای بررسی طرحها و لوایح برای مقابله با گرانی

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است نمایندگان باید به طور جدی به دنبال حل مشکل اقتصادی کشور باشند و به دغدغه اصلی مردم که همان مقابله با گرانی است توجه کنند.

ابراهیم نکو تصریح کرد: هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه داشت و در این جلسه درخصوص ضرورت مهار گرانی ها و مقابله با افزایش قیمت ها بحث و بررسی شد.

وی افزود: مقرر شد تا کمیسیون اقتصادی برای کاهش قیمت ها و جلوگیری از افزایش آن طرح ها و لوایحی را مورد بررسی قرار دهد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وظیفه قانونگذاری و نظارت بر قوانین توسط نمایندگان مجلس گفت: وظیقه قوه مجریه نیز مشخص است اما از آنجا که مردم راحتتر به نمایندگان دسترسی دارند مشکلات اقصادی و دغدغه های خود را به نمایندگان منتقل می کنند.

نکو تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مقرر کرد تا نمایندگان در قالب تذکراتی به مسئولین دولتی از آنها بخواهند تا در جهت کاهش قیمت ها اقدام کند.

کاهش قیمت ها باید در دستور کار دولت و مجلس باشد

نماینده بهشهر هم معتقد است اولویت مجلس و دولت در سال جدید باید مقابله با گرانی ها و جلوگیری از افزایش قیمت باشد.

احمدعلی مقیمی گفت: در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین در ابتدای سال جدید ما شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در بخش های مختلف به خصوص کالاها و مایحتاج اصلی و ضروری مردم بودیم اما متأسفانه هیچ راهکار مشخصی برای جلوگیری از افزایش این قیمت ها دیده نمی‌شود.

وی گفت: قوه مقننه و مجریه به عنوان دو نهاد مسئول باید به وظیفه خود در این راستا اقدام کرده و برای تعدیل قیمت ها برنامه ریزی کنند.

نماینده بهشهر با بیان اینکه مجلس باید در حوزه قانونگذاری و نظارت بر قوانین اقدام کند، گفت: دولت هم موظف است تا نسبت به تنظیم بازار، جلوگیری از افزایش قیمت ها، برخورد با متخلفین و رسیدگی به نیازهای مردم حرکت کند.

اجرای درست قوانین مانع از افزایش قیمت ها می شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است اگر دولت قوانین را به درستی اجرا کند افزایش قیمت ها رخ نخواهد داد.

علی اکبر آقایی با اشاره به مصوبه مجلس برای درآمد دولت ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 91 گفت: براساس مصوبه مجلس، دولت باید طوری قیمت های حامل های انرژی را افزایش می داد که 50 درصد از این درآمد بین مردم توزیع می شد، 30 درصد آن به بخش تولید و 20 درصد هم برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته می شد اما ما دیدیم که دولت 80 درصد از این درآمدها را بین مردم توزیع کرد و در واقع هیچ سهمی به تولید  اختصاص داده نشد.

آقایی به لایحه بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: دولت در لایحه سال جاری خواستار درآمد 120 هزار میلیارد تومانی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها شد که بر این اساس، ما باید شاهد افزایش چهار برابری قیمت در کشور می بودیم  اما مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت ها این رقم را به 50 هزار میلیارد تومان کاهش داد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: بنابراین در سال جاری دولت موظف شد که تنها در بخش نفت و گاز، بنزین و سی ان جی، افزایش قیمت داشته باشد و نباید کالاهای دیگر را افزایش قیمت دهد.

آقایی با بیان اینکه گرانی ها جامعه به عدم مدیریت صحیح برمی گردد، گفت: سوال ما این است که وزارت صنعت معدن و تجارت چه کاره است که وقتی یک کالایی بشدت در بازار افزایش قیمت می‌یابد واکنشی از سوی این وزارتخانه دیده نمی‌شود.

وی افزود: مسئولین مرتب تبلیغ می کردند که خودروها ملی است اما وقتی دلار افزایش قیمت یافت، روی قیمت خودرو بسیار تاثیر گذاشت. حال سوال ما از مسئولین این است که مگر خودروی داخلی تولید نمی‌شود و مگر خودرو ملی نبود؟ پس چرا افزایش قیمت دلار بر روی آن تاثیر گذاشت؟.

قیمت ها باید کنترل شود

نماینده تهران در مجلس گفت: گرانی ها مردم را آزار می دهد و قیمت ها باید کنترل شود.

علیرضا مرندی گفت: مجلس به وظیفه نظارتی خود برای مقابله با قیمت ها اقدام کرده و ضمن دادن تذکرات لازم به مسئولین، از وزرا هم برای حضور در مجلس دعوت شد و از آنها خواسته شد تا جلوی افزایش قیمت ها را بگیرند بنابراین این وظیفه دولت است که در این راستا اقدام کند.

یوسف اسدی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۱
دكتر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
وقتی گرونی میشه اروم اروم فحشا زیاد میشه اعتیاد و از هم پاشیده شدن خانواده ها زیاد میشه وقتی گرونی باشه تغذیه درست نیست باید زیاد كار كنی سلامتیت هم از نظر بدنی هم از نظر روانی به خطر می افته این اتفاقیه كه داره توكشور ما می افته و عواقب خیلی بدی در اینده برای همه ما داره من نمیدونم چرا این دولت اصرار داره یكباره پدر مردم رو در بیاره دكتر هم كه میری هر چهار دست و پاتا كه یكباره عمل نمیكنه كه این دولت میخواد یكباره جراحی اقتصادی كنه
عباس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
خسته شدیم از این همه حرافی ها!!
مهدی از بیرمنگام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
پس كی دیگه ؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
هشت سال است قیمت ها متداوم بالا می رود. نمایندگان آخر این دوره ریاست جمهوری یادشان افتاده كه باید جلوی قیمت ها را بگیرند!! بگیرید تا دیر نشده.....
ولی عظیم زاده
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
بگفته خودتان می گوئید دولت در اجرای قانون و مصوبات كوتاهی می كند حالا چرا اینقدر تلاش برای مصوبه جدید ؟؟!!
sss
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
سلام چرا سندهای كوی شهریار زنجان داده نمی شود
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
در سال جدید قیمت خیلی از اقلام مصرفی افزایش یافته و مجلس فقط حرف میزند
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
تا حمایت از مصرف كننده ، كارگر و قشر آسیب پذیر پیش می آید نمایندگان محترم تزریق پول را عامل تورم معرفی می كنند . قانون حمایتی تصویب كنید ، نرخ حامل های انرژی و اقلام ضروری را بالا نبرید در هنگام گرسنگی فكر ذخیره سازی دلار نباشید ، با دارندگان سرمایه و رانت با تصویب قانون درست برخورد كنید . جلوی اجرا نشدن و تاخیر در اجرای قانون در گلوگاه قضایی كشور را بگیرید . مشكل در لحاف ملا خلاصه نمی شود !
حق
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
توصیه می شود برای نمایندگان محترم مجلیس كلاس ریاضی ، آمار و اقتصاد خرد و كلان گذاشته شود . تحلیل ها كمكی آبكی است !
احمدقلی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
چه می شودكردبایدبه تماشا نشست هرچه خیراست انشااله پیش آید.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
كسی دلش به حال این آب و خاك نمی سوزه؛ضعف مدیریت داره از ریشه همه چیز را نابود می كنه
قلندر قلندری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
متاسفانه قانون گزاران خودشان مشكل گرانی را احساس نمی كنند. گرانی در استان بوشهر بیداد می كند بسیار خانواده هایی هستند كه توانایی خرید نان خالی راهم ندارند.اما كو گوش شنوا.
محسن
United States
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
نماینده های دلسوز این همه مدت كجا بودند ؟ پارسال كجا بودند كه موج گرونی ها شروع شده بود ؟ حالا كه انتخابات نزدیك شده با طرح این حرف ها چه هدفی دارند ؟ یه ماه مونده به انتخابات یادشون اومد مردم دارند له میشند زیر گرونی ها ؟ مثلا حقوق 25 درصد افزایش پیدا كرد ، چرا از اون طرف نمی گید كسورات چقدر افزایش پیدا كرد ؟ بله حقوق من 130 تومن زیاد شد ، اما دریافتی من فقط 90 تومن زیاد شد . یعنی كسورات من 40 هزار تومن زیاد شد ، البته رو این كسورات هنوز افزایش مالیاتی كه دائما ازش صحبت میشه كه بودجه 92 براساس درآمد مالیاتی هست اعمال نشده ، نماینده عزیزی كه 2700 حقوقش هست و كسوراتش فقط 6 هزار تومن درد من چی میدونی چیه ؟ چی میدونی من بابت وامی كه گرفتم از حكم 800 هزار تومنیم 160 تومن وام كم میشه و 170 تومن كسورات جاریه . چمیدونه من فقط 460 تومن دریافت می كنم ، چمیدونه من دارم تو دلم از این گرونی گریه می كنم ، بله دارم گریه می كنم شكستم ، با این گرونی ها نمی تونم ازدواج كنم نمی تونم برا آینده برنامه ریزی كنم اینارو به كی بگم ؟ كی میشنوه ؟ همه به فكر پست و مقام خودتون هستید دل هیچكدوم شما به حال مردم نمیسوزه اگه می سوخت همون اول جلوش می گرفتید نه الان كه دیگه كار از كار گذشته
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
كاش قانونی وجود داشت تانمایندگان ومسئولین فقط بمدت یكسال وباحقوق كارمندان معمولی درست مثل آنها زندگی می كردند آنوقت معنی گرانی- فقر- تورم- نبود امكانات -نبود حس مسئولیت پذیری خودشون را حس میكردند
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
چرا بابا این همه داد و فریاد میكنید كه گرونی هستش گرونی چیه( نه اقا نماینده ) چیه همش میگین شرمنده زن و بچه ام شدم نگید تو رو خدا حیف این دولت و مجلس نیست كه چنین بهشون میگین خدا بكوشه منو این مردم با شما هستند با شما كه همش به فكر سرمایه دارانید مردم كمی هم انصاف داشته باشید بانك مركزی تورم 200 درصدی رو 32 درصد اعلام میكنه كه شما ناراحت نشید دیدید دولت و خانه ملت به فكر شماست قیمت حاملان انرژی هم 38 درصد افزایش پیدا نمیكنه اشتباه لپیه بخدا ما مردم باید به فكر كمك به دولت و نمایندگان مجلس كه در خانه ما مهمون هستن باشیم و نصف یارانه دریافتی رو به اونها بدیم تا شام سر گرسنه زمین نزارند .. خدا منو بكوشه چی گفتم
مغازه دار با سابقه 35ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
به دولت می گویم سود گرانی جنس به جیب چه كسانی می رود، خودتان میدانید كه به جیب سرمایه دار وكسانی كه اجناس را احتكار می كنند، ویارانه به جیب چه كسانی می رود، دوباره آن هم به جیب سرمایه دار كه جنس را گران وارد بازار وبدست مردم می دهد، پس كاری كنید كه بازار ثبات اقتصادی داشته باشد، نه اینكه به بی ثباتی بازار كمك كنید ومردم را با بازی با كلمات سرگرم كنید،خداوند ناظر بر اعمال شمااست، بهترین دوران ثبات اقتصادی دوران ریاست جمهوری امام خامنه ای بوده است ،
7878
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
هیچ كس به فكر این مردم بدبخت نیست .نه دولت نه مجلس
یك معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
افزایش حقوق 25 درصدی كفاف تورم 200 درصدی را نمی دهد
یك فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
اگر اصحاب كهف می خوابیدند وبعداز یك روزازخواب بیدار میشدندو افزایش قیمت ما را می دیدند سكته می كردند خوش به حالشان پس از 300سال پول آنها ارزش داشت
یك فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
دولت ومجلس می گویند گرانی است از بقال سر كوچه ما بخواهند تورم را كنترل كند چون آنها فعلا برای قدرت می جنگند ووقت ندارند
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
۰
۰
از اینكه نمی توانم نیازهای زن و بچه ام را فراهم كنم احساس شرم میكنم چنان گرانی كمرم را شكسته....................

نیازمندی ها