اگر آدم تنبلی نباشید و هنگام راه رفتن وقتکشی نکنید، پیمودن طول کشتی روی خط مستقیم حدود 12دقیقه طول خواهد کشید.
با گردش به راست و 350 متر پیادهروی اضافه یعنی به اندازه دو برابر محیط یک زمین فوتبال، میتوانید عرض این کشتی را بپیمایید. ارتفاع این کشتی 25 طبقه به حدود 106 متر میرسد. حالا به نظرم میتوانید عظمت کشتی فریدوم را درک و بزرگی آن را در ذهنتان مجسم کنید:
کشتی فریدوم آنقدر بزرگ است که میتواند 50 هزار نفر را به عنوان ساکن دائمی در خود جای دهد. به این تعداد 15 هزار نفر به عنوان خدمه و 20 هزار نفر مهمان را که به صورت روزانه در کشتی پذیرایی خواهند شد، اضافه کنید.
با این همه باید گفت میزان فضای موجود برای هر نفر در کشتی فریدوم چهار برابر فضای موجود در دیگر کشتیهای فوقمدرن امروزی است. این خصوصیات را نیکسون یکی از طراحان این شهر آبی عظیم در جریان بازدید کارشناسان از برنامه بلندپروازانه و در حال پیشرفت خود ارائه کرده است.
ارتفاع این کشتی از بسیاری از ساختمانهای بلند در شهرهای بزرگ جهان بیشتر است و مجهز به باندی برای فرود و بلند شدن جتهای مسافربری است. شاید روزی کشتی فریدوم تبدیل به مکانی دیدنی با 17 هزار خانوار و 4000 شغل مختلف برای جهانگردان در سرتاسر دنیا شود.
ابعاد این کشتی آنقدر بزرگ و عظیم است که باید آن را در دریا مونتاژ کرد. پس از اتمام مراحل ساخت، کشتی فریدوم قادر است هر دو سال یک بار دور زمین بچرخد و به دنبال آب و هوای همیشه بهار در بندرهای کوچک و بزرگ جهان پهلو بگیرد.
شهروندان ثروتمند این شهر شناور صاحب یک آپارتمان هزار مترمربعی خواهند بود که از هر طرف چشماندازی زیبا به اقیانوس دارد و آنها میتوانند برای تفریح و گشت زدن در اطراف، از قایق تفریحی یا جت شخصی خود استفاده کنند.
در همین حال 15 هزار خدمه همواره آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان، مهمانان هتلها و افرادی هستند که مالک مشترک آپارتمانهای اجارهای داخل کشتی بوده و در روزهای تعطیل در مراکز خرید و بازارهای زیبای فریدوم مشغول رفت و آمدند.
زندگی روی این شهر شناور بیشتر از آنچه شبیه به یک سفر دریایی تفریحی باشد، شبیه به زندگی در شهری شلوغ و پرهیاهو است.
به دلیل اندازه منحصربهفرد و بسیار بزرگ، این کشتی مسیر حرکتی مخصوص به خود را دارد. در اطراف عرشه کشتی، یک پارک بزرگ و مناطق تفریحی احداث میشود.
نیکسون پیشبینی کرده که بسیاری از ساکنان کشتی باید شغل محلی داشته باشند. یعنی روی خود کشتی به کسب و کار مشغول شوند.
طول 1320 متری فریدوم پنج برابر طولانیتر از بزرگترین کشتی عملیاتی جهان یعنی کشتی 275 متری دستینی (سرنوشت) است.
در میان معماران و طراحان وسایل و سازههای دریایی هنگامی که صحبت از مقایسه بین دو کشتی به میان میآید، به جای مقایسه طول بیشتر در مورد ظرفیت حمل بار کشتی صحبت میشود. خب اگر از آن نظر هم بخواهیم فریدوم را با دستینی مقایسه کنیم، نتایج از هم فاصله بسیاری دارند.
کشتی دستینی قادر به جابهجایی صد هزار تن محموله است. بزرگترین کشتی شناور جهان یعنی سوپرتانکر وایکینگ میتواند حدود 570 هزارتن بار را جابهجا کند. با این اطلاعات و آگاهی از اینکه کشتی فریدوم برای جابهجا کردن سه میلیون تن بار طراحی شده است، بیش از پیش به عظمت این غول اقیانوسپیما پی خواهیم برد.
نیکسون میگوید: در فرآیند ساخت این کشتی آنقدرها هم دنبال نوگرایی و استفاده از فناوریهای نوین نبودهایم. ما فناوریهای مختلفی را که قبلا در طرحهای دیگر استفاده شده بود، جمع کرده و در این طرح از آنها دوباره استفاده کردیم. او ادامه داد: در طول جنگ جهانی دوم نیروی دریایی ایالات متحده از شناورهایی استفاده میکرده که طول آنها از کشتی فریدوم به مراتب بیشتر بوده است.
بتازگی هم شرکت نروژی کوارنر (سازنده سکوهای نفتی و کشتیهای بزرگ) به وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد ساخت یک فرودگاه شناور به نام پایگاه دریایی به طول 1600 متر را داده که قادر به جابهجایی دههزار سرباز است.
طراحان این کشتی وعده دادهاند که کشتی فریدوم با تمامکشتیهای اقیانوسپیمای امروزی متفاوت باشد. معمولا شروع پروژه کشتیهای بزرگ و تجاری با ساخت تیر حمال آغاز میشود. اما فریدوم فاقد چنین ستون فقراتی است چرا که به جای آن از 520 سلول فولادی عظیم و غیرقابل نفوذ استفاده شده که هر کدام از آنها حدود 25 متر بلندی دارند. بسته به محل قرار گرفتنشان هر یک از این سلولها بین 15 تا 30 متر عرض و 15 تا 36 متر طول دارند.
مونتاژ این سلولها در ساحل و روی ریل انجام میشود. این سلولها به یکدیگر پیچ شده تا یونیتهای اصلی که هر کدام حدود 120 متر هستند را شکل دهد. حدود 10 ماه پس از شروع ساخت اولین سلول فولادی،کارگران قادر به مونتاژ سه واحد اصلی در دریا هستند.در این زمان سرعت ساختوساز افزایش خواهد یافت.
در همین حال چهار خط مونتاژ برای ساخت سلولهای فولادی و پیچ و مهره کردن آنها به هم در ساحل راهاندازی میشود.
پس از 17 ماه کار مداوم آخرین یونیت اصلی هم در جای خود وصل شده و مرحله بیست و پنجم کار تکمیل میشود.
دو سال پس از شروع ساخت و ساز حدود چهار هزار بخش از 21 هزار بخش طراحی شده برای ساخت کشتی تقریبا به اتمام خواهد رسید.
در کشتی فریدوم از دیگهای بخار مرسوم در سایر کشتیها خبری نیست. کشتی فریدوم توسط یکصد موتور که هر کدام قدرتی معادل 3700 اسب بخار تولید میکنند، به جلو رانده میشود.
هر یک از این واحدهای تامین نیرو با قیمتی معادل350 میلیارد تومان در میان گرانقیمتترین نیروگاههای دریایی جهان قرار دارند. کاپیتان کشتی با استفاده از جی.پی.اس (سامانه ناوبری ماهوارهای) بسادگی میتواند مسیر حرکت کشتی را روی یک صفحه نمایش لمسی ترسیم کند تا این کشتی 20 هزار میلیارد تومانی مسیری را در میان امواج خروشان دریا طی کند.
منبع: qualityjunkyard
مترجم: آتنا حسنآبادی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد