رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

مدیریت 100 درصدی پسماندها در 10 کلانشهر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه جامع توانمندسازی مدیریت پسماند در کل کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۵۵۶۵۱
مدیریت 100 درصدی پسماندها در 10 کلانشهر

به گزارش روز شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست محمد جواد محمدی زاده در نشست خبری صبح امروز با اعلام برنامه‌های هفته زمین پاک در جمع خبرنگاران  افزود: برنامه جامع توانمندسازی مدیریت پسماند در کل کشور برای 31 استان کشور تهیه شده است.

وی ادامه داد: در 10 کلانشهر کشور از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، قزوین و کل استان گلستان مدیریت 100 درصدی پسماندهای این 10 کلانشهر را جشن می‌گیریم.

محمدی زاده خاطرنشان کرد: 40 درصد زباله‌های کشور که در 10 کلانشهر تولید می‌شود دفن غیربهداشتی دفن نمی‌شود و 100 درصد پسماندها مدیریت می‌شود یعنی تفکیک از مبداء می‌شود، مکانیزه جمع آوری می‌شوند در فرآیند از طریق تولید انرژی، بازیافت می‌شوند و به صورت بهداشتی دفن می‌شوند.

محمدی زاده تصریح کرد: این توفیق بزرگی است که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و تا پایان سال مراکز استانهای کشور به این مراکز وصل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم، کلیه زباله‌ها و پسماندها به مرحله بازیافت و مدیریت شده می‌رسند.

 وی ادامه داد:‌ ظرفیت مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک در کشور ایجاد شده است. به گفته محمدی زاده: حجم زباله‌های ویژه در سال، 25 هزار تن می‌باشد که در استان‌های اصفهان، قزوین، آذربایجان شرقی و خوزستان و برخی از نقاط دیگر، مدیریت پسماندهای ویژه صورت می‌گیرد.

تولید روزانه 400 تن زباله بیمارستانی

محمدی‌زاده با بیان این‌که در روز 400 تن زباله‌های بیمارستانی تولید می‌شود اظهار داشت: این زباله‌های بیمارستانی در دستگاههای بی خطر ساز (اتوکلاو) که در بیمارستان‌ها نصب شده است، رفع خطر می‌شود.

بهره‌برداری از 6 طرح بزرگ فاضلاب شهری

محمدی زاده در ادامه با اشاره به این‌که اصلاح سیستم فاضلاب شهری از جمله اقداماتی است که برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: با هماهنگی خوبی که با وزارت نیرو انجام شده است طرح جمع آوری صحیح فاضلاب در سطح کشور اجرایی می‌شود و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از بهره‌برداری 6 طرح بزرگ فاضلاب شهری در هفته زمین پاک خبر داد و افزود: طرح فاضلاب شوشتر در خوزستان، نمونه‌ای از این طرح است.

وی ادامه داد: این 6 طرح بیش از 6 میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب که 30 درصد ریزگردها در کل کشور کاهش یافته است،  اظهار داشت: 200 هزار هکتار تثبیت شنهای روان در خوزستان انجام شده است و بخش دیگری باید انجام شود.

تامین حقابه تالاب‌ها

حقابه تالاب‌ها در سطح کشور تأمین شده است و در 3 سال اخیر، حقابه تالاب شادگان تأمین شده که مرکزی برای جذب گردشگر می‌باشد.

محمدی زاده با بیان این که در تالاب هورالعظیم و هورالهویزه، بخشی از اقدامات نتیجه بخش نبوده است، افزود: با تمهیدات اختصاص یافته، حقابه این تالاب‌ها تأمین می‌شود.

اردن، سوریه، عربستان منشاء 90 درصد ریزگردهای کشور

محمدی زاده منشاء 90 درصد از ریزگردهای کشور را مربوط به کشورهای اردن، سوریه، عربستان سعودی و شمال آفریقا دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با کشور عراق قراردادی منعقد کرده که تالاب بین‌النهرین همانند تالاب شادگان پرآب شود.

وی همچنین از معرفی شرکت‌های ایرانی برای عملیات مالچ پاشی در حاشیه بغداد و بصره خبر داد و گفت:‌ بیش از یک میلیون و 800 هزار کانون بحرانی در عراق وجود دارد،که منابع مالی مقابله با کانون‌های بحرانی آن تامین شده است و از اول سال 2013 این اقدامات آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها