ایران دو میلیون عضو کتابخانه دارد

معرفی متفاوت‌ترین رمان سال

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در سال 92 هم بودجه ما نسبت به سال قبل به میزان 15 درصد در بخش بودجه جاری و به میزان 23 درصد در بخش بودجه تملک و دارایی کاهش داشته است.
کد خبر: ۵۵۴۵۳۷
بودجه جاری کتابخانه ملی 15 درصد کاهش یافت

نهمین کنفرانس خبری اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از زمان پذیرش مسئولیتش در این سازمان، صبح امروز سه‌شنبه 27 فروردین در این سازمان برگزار شد.

صلاحی ابتدا از راه‌اندازی سامانه‌ای آنلاین برای ارائه انتقاد و طرح شکایت از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سوی هر شخصیت حقیقی و حقوقی خبر داد و گفت: ما موظفیم این موارد را به بازرسی کل کشور منعکس کنیم و پاسخ‌ها هم به صورت آنلاین در سیستم اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در ادامه بخشی از زمان نخستین کنفرانس خبری‌اش را در سال تازه به ارائه آمارهایی از فعالیت‌های این سازمان و خروجی آن در سال گذشته اختصاص داد که این آمارها تیتروار به این شرح است: برگزاری 80 همایش تخصصی، سازمانی، ملی و بین‌المللی، افزایش 50 درصدی نرخ رشد بازدیدکنندگان نسبت به سال 90 (در سال گذشته 10 هزار و 500 نفر از کتابخانه ملی بازدید کرده‌اند که 1500 نفر را بازدیدکنندگان خارجی تشکیل داده‌اند)، انعقاد هفت تفاهمنامه خارجی، میزبانی از 10 نشست تخصصی با حضور مهمانان خارجی در کتابخانه ملی و برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی قرآنی در ماه رمضان.

رئیس کتابخانه ملی ایران با اشاره به حضور این سازمان در تشکل‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند ایفلا، ایکا، حافظه جهانی و سواربیکا گفت: همه حق عضویت‌های سازمان در این مجامع یا پرداخت شده، یا بخشیده شده یا به گونه‌ای تسویه شده است.

به گفته وی، در حال حاضر 30  اثر از نقاط مختلف کشور در کمیته ملی حافظه جهانی و پنج اثر هم در برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

صلاحی در ادامه از تبدیل وضعیت همکاری تعدادی از نیروهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مجوز هیات امنا آن که ریاستش را رئیس جمهور بر عهده دارد، خبر داد و تاکید کرد: بر این اساس 248 نفر از نیروهای شرکتی سازمان به قراردادی و 45 نفر از نیروهای طرحی که دارای مدرک فوق لیسانس به بالاتر بودند به کار معین تبدیل وضعیت شدند.

به گفته رئیس کتابخانه ملی ایران، به زودی نیز 260 نفر از نیروهای کار معین که داری چند سال سابقه کار هستند، به پیمانی و 72 نفر از نیروهای پیمانی به رسمی تبدیل وضعیت می‌شوند. با این کار هرم نیروی انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بهبود می‌یابد.

وی همچنین از پرداخت عائله‌مندی به 102 نفر از نیروهای زنِ بدون سرپرست خبر داد و سازمان متبوعش را جزء سازمانهای نادری که این مورد را رعایت می‌کند، برشمرد.

رئیس کتابخانه ملی سپس به تغییرات بودجه این سازمان در دو سال اخیر اشاره کرد و یادآور شد: بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال گذشته 62.5 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت که البته در مرحله واگذاری ما هم مشمول همان تعدیلی که در بسیاری دیگر از سازمان‌های دولتی به وجود آمد، شدیم و حداکثر 72 درصد کل بودجه مصوب خود را در سال 91 دریافت کردیم.

صلاحی افزود: در سال 92 هم بودجه ما نسبت به سال قبل به میزان 15 درصد در بخش بودجه جاری و به میزان 23 درصد در بخش بودجه تملک و دارایی کاهش داشته است البته ما مجوزهای خوبی را از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی گرفته‌ایم که یکی از آنها راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرهنگ و تمدن بوده که مقدمات این برنامه در ساختمان 30 تیر کتابخانه ملی در حال انجام است. این شورا همچنین وزارت ارشاد را مکلف کرده که آخرین نسخه ویرایش شده لوح فشرده از محتوای کتابی را که در کمیته فرهنگ و تمدن آن در همین زمینه در حال تدوین است، تحویل سازمان ما بدهد. همچنین این شورا همه سازمان‌های عضوش را موظف کرده که یک نسخه از هر گونه منبع کتابی و غیرکتابی را که در اختیار دارند، تحویل کتابخانه ملی بدهد. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد و حوزه‌های علمیه ابلاغ کرده که یک نسخه از پایان‌نامه‌هایی را که در هر مرکز وابسته به آنها دفاع می‌شود، برای آرشیو تحویل کتابخانه ملی بدهد.

رئیس کتابخانه ملی اظهارداشت: تاکنون 87 هزار پایان‌نامه در قالب این مصوبه جمع‌آوری شده و در آخرین نشست با شورای عالی انقلاب فرهنگی که در روزهای ابتدایی سال جاری برگزار شده، مقرر شده است 200 هزار پایان نامه از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) تحویل کتابخانه ملی شود. این شورا همچنین تمام کتابخانه‌های دولتی را مکلف کرده که نسخه اسکن شده (فاکسیمیله) نسخی را که در اختیار دارند، تحویل کتابخانه ملی دهند.

صلاحی در ادامه از مصوبه یونسکو در مورد دادن ریاست مرکز نسخ خطی منطقه به ایران خبر داد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه ریاست این مرکز را در ایران به کتابخانه ملی داده است.

رئیس کتابخانه ملی همچنین با اعلام تصویب سند استراتژی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سوی هیئت امنای آن، از انتشار نخستین شماره نشریه «آماد» در بهار جاری و نخستین شماره نشریه «تاریخ شفاهی» در تابستان امسال خبر داد.

وی با اذعان به سرعت پائین اینترنت در کتابخانه ملی، افزود: روزی که من در سال 1390 کتابخانه ملی را تحویل گرفتم، ظرفیت اینترنت ما 15 ترابایت بود که امسال به 50 ترابایت می‌رسد.

صلاحی تاکید کرد: تاکنون به میزان 110 ترابایت از منابع موجود در کتابخانه ملی ذخیره‌سازی شده و امیدوارم به زودی یک «بک آپ» کامل از تمام محتوای موجودمان بگیریم تا اگر خدای نخواسته اتفاقی افتاد، حافظه این ملت که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، آسیبی نبیند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه به ارائه آماری از فعالیت بخش‌های مختلف این سازمان در سال‌های اخیر پرداخت که به شرح زیر است:

*از سال 85 تا 90 بیش از 25 میلیون برگ سند به این سازمان منتقل شده است. در سال 90 حدود 8 میلیون و در سال 91 حدود 15 میلیون و 400 هزار برگ سند به کتابخانه ملی منتقل شده است.

*تا قبل از سال 91 تعداد کل اسناد اهدایی به این سازمان 5514 برگ بوده است؛ در حالی که تنها در سال 91، 14 هزار و 14 برگ سند به کتابخانه ملی اهدا شده است.

* بزرگترین اهدای سند، کتاب و نسخه خطی در سال 91 اتفاق افتاده است؛ با اهدای 10 هزار برگ سند اهدایی بنیاد ژاله اصفهانی، اهدای 55 هزار جلد کتاب از مجموعه بنیاد پرواز و اهدای 787 نسخه خطی از یک خانواده.

* تا قبل از سال 90، 26 هزار و 300 برگ سند خریداری شده؛ در حالی که تنها در سال 91، 31 هزار و 240 برگ سند خریداری شده است.

* از 237 میلیون برگ سند موجود در کتابخانه ملی 90 میلیون برگ فهرست نویسی شده که 27 میلیون آن آرشیو هم شده است.

* 60 ساعت تاریخ شفاهی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ثبت و ضبط شده است.

* تا سال 90، 4377 ناشر برای گرفتن فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار) عضو کتابخانه ملی شده‌اند، در حالی که در سال 90، 2280 ناشر و در سال 91، 1396 ناشر عضو شدند و هم‌اکنون تعداد ناشران عضو کتابخانه ملی 3676 ناشر است. در سال 91 هم 51 هزار و 670 مورد فیپا به کتاب‌های ناشران داده شده است.

* در سال 91 به 595 عنوان نشریه «شابکا» (issn) داده شده است.

* تا سال 90، 78 مورد «شابکا» به کتابخانه‌ها داده شده است. در سال 9، 978 مورد و در سال 91، 1128 مورد شابکا به کتابخانه‌ها داده شده است.

* در سال گذشته 18 هزار نفر عضو جدید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه شد و با احتساب اعضایی که عضویتشان تمدید شده تعداد اعضا اکنون به 23 هزار نفر رسیده است.

* 500 هزار منبع جدید که در مخازن کتابخانه ملی بودند و نامشان برای اعضا دیده می‌شود، اما امکان امانت گرفتنشان فراهم نبود، اطلاع‌رسانی شد.

* تا سال 85 از 19 هزار نسخه خطی، 8000 نسخه اطلاع‌رسانی شد، ولی الان کل 36 هزار نسخه خطی اسکن شده و کار اطلاع‌رسانی آنها به پایان رسیده است.

* در سال 91، 44 هزار و 126 منبع را دیجیتال‌سازی کردیم که این شامل 11 میلیون و 181 هزار صفحه اطلاعات است.

اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه از سفر خود به ازبکستان برای حضور در اجلاس منطقه‌ای کتابخانه‌های ملی در هفته آینده، حضور رئیس کتابخانه ملی فیلیپین در تاریخ هفتم تا 9 اردیبهشت در ایران و برنامه سازمان متبوعش برای برگزاری همایشی با حضور روسای کتابخانه‌های ملی، آرشیوهای ملی و مراکز ملی نسخ خطی 57 کشور مسلمان در سال جاری خبر داد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها