بالاخره پس از یک هفته کش و قوس‌های سیاسی، محمود عباس، رئیس دولت فلسطینی استعفای سلام فیاض نخست‌وزیرش را پذیرفت و به این ترتیب باید بزودی فرد دیگری جانشین او شود. با این حال محمود عباس از سلام فیاض خواسته است تا زمان تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه دهد.
کد خبر: ۵۵۳۹۷۴

اختلافات میان محمود عباس و سلام فیاض دلیل اصلی این استعفا عنوان شده است. این اختلافات بخصوص پس از کناره‌گیری وزیر دارایی دولت فلسطین و تفاوت دیدگاه‌های این دو در مورد سیاست‌های اقتصادی بیش از پیش خود را نشان داد. سلام فیاض با کناره‌گیری نبیل قسیس، وزیر دارایی موافق بود، اما محمود عباس از وی خواسته بود استعفای قسیس را نپذیرد.

فیاض، چهره‌ای کلیدی در مذاکرات صلح به شمار می‌رفت و عباس باید تلاش کند تا فردی را که مانند سلام فیاض از اعتباری بین‌المللی برخوردار باشد، برای جایگزینی وی بیابد. سلام فیاض(شصت و یک ساله) یک اقتصاددان تحصیلکرده آمریکا بود که به دنبال جدایی غزه از کرانه باختری در سال ۲۰۰۷ به‌جای اسماعیل هنیه نخست‌وزیر قانونی دولت فلسطین معرفی شد. وی از نظر گرایش‌های سیاسی، مستقل بود و به هیچ‌یک از جناح‌های سیاسی فلسطین تعلق نداشت.

کاتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در سخنانی سلام فیاض را شریکی قدرتمند برای جامعه جهانی توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: سلام فیاض باعث رشد اقتصادی فلسطین، بازسازی نهادهای دولت و تضمین امنیت شهروندان فلسطینی شد. سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس استعفای سلام فیاض را ناشی از وجود دودستگی در داخل فتح دانست و گفت: فیاض پس از آن دولت را ترک کرد که مردم ما را زیر بار بدهی‌های سنگین برد و فتح باید مسئولیت آن را به‌عهده گیرد چرا که وی را از همان اول بر مردم ما تحمیل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها