«لاله»، «چ» و «آشغال‌های دوست داشتنی» روند پایانی تولید خود را همچنان ادامه می‌دهند

فیلم‌های جنجالی امسال دیده می‌شوند

سه فیلم سینمایی «چ» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «لاله» (اسدالله نیک‌نژاد) و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» (محسن امیریوسفی) از فیلم‌های پرحاشیه و جنجالی بود که سهم عمده‌ای از خبرهای سال گذشته را در رسانه‌ها به خود اختصاص داد. پیگیری‌های خبرنگار جام‌جم در سال جدید هم نشان می‌دهد این پروژه‌ها که همگی مورد حمایت مالی بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تعطیلات نوروز به کار خود ادامه داده‌اند.
کد خبر: ۵۵۲۳۴۰

به گزارش جام‌جم، فیلم سینمایی «چ»، تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا همچون اغلب ساخته‌های این کارگردان حاشیه‌ساز است و خبرهای مرتبط با آن برای بسیاری از مردم جذاب است تا آنجا که با نگاهی به تعداد کاربران سایت این فیلم سینمایی می‌توانید مدعی شوید حتی در روزهای تعطیل سال 92 هم دوستداران فیلم‌های حاتمی‌کیا پیگیر روند آماده‌سازی «چ» بوده‌اند.

«چ» که اول آبان 91 کلید خورد، با همه حاشیه‌هایی که به همراه داشت نهایتا بیستم آذر مرحله فیلمبرداری را پشت سر گذاشت؛ اما این ساخته حاتمی کیا به دلیل نیمه‌تمام بودن مراحل فنی از حضور در جشنواره سی و یکم فیلم فجر بازماند. «چ» که دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران را روایت می‌کند، از پایان جشنواره فیلم فجر تاکنون همچنان دارد و مراحل فنی را طی می‌کند.

فریبرز عرب‌نیا، سعید راد، مهدی سلطانی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان و اسماعیل سلطانیان بازیگران این فیلم هستند.

نامشخص بودن زمان پایان پروژه «چ»

حسن نجاریان، قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره وضع تولید این پروژه فاخر و بزرگ گفت: «چ» (ابراهیم حاتمی‌کیا) در مراحل فنی قرار دارد. کارهای فنی «چ» در حال انجام است و به دلیل حساسیت حاتمی‌کیا و سنگینی پروژه هنوز به اتمام نرسیده است.

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این‌که آیا «چ» برای شرکت در جشنواره فیلم فجر صبر می‌کند یا به اکران عمومی در خواهد آمد، گفت: ما منتظر هستیم تا این فیلم آماده نمایش شود، ولی روند حرفه‌ای سینما ایجاب می‌کند تا فیلم دیده شود و بعد نسبت به اکران یا حضور جشنواره‌ای آن تصمیم گرفته شود.

او ضمن گلایه به برخی رسانه که خبر حضور «چ» در جشنواره فیلم فجر را منتشر کرده‌اند، درباره زمان آماده نمایش شدن «چ» گفت: هنوز زمان‌بندی نداریم، چون به سرانجامی نرسیده است. فیلم در اواسط مراحل فنی است و معلوم نیست یک ماه یا دو ماه دیگر تمام می‌شود یا نه، اما باید بگویم دوستان با جدیت کار را دنبال می‌کنند و موسیقی، جلوه‌های ویژه بصری و مراحل فنی هر کدام برآورد زمانی خود را دارد.

هزینه‌های «چ» معقول است

این مقام مسئول در پاسخ به این‌که روند تولید «چ» نسبت به پروژه‌های دیگر سینمایی زمان بیشتری برده و قاعدتا هزینه‌های بالاتری هم صرف شده، گفت: تولید «چ» یک تولید مناسب و استاندارد است. زمان فیلمبرداری برای این فیلم خاص معقول بوده، ولی مرحله پس از تولید کمی طولانی شده است. این فیلم هزینه سنگینی ندارد و مناسب بوده است، در حالی که کمتر فیلمی را با چنین استانداردی می‌توانید با این بودجه بسازید.

او اعلام هزینه تولید «چ» را به زمان اتمام طرح موکول کرد و گفت: در نشست رسانه‌ای که با پخش فیلم صورت می‌گیرد، هزینه تولید آن همچون دیگر فیلم‌های بنیاد سینمایی فارابی اعلام خواهد شد.

خرداد؛ زمان پایان فیلمبرداری «لاله»

اما فیلم سینمایی «لاله» یکی از جنجال برانگیزترین فیلم‌های اخیر سینمای ایران است که حتی در مورد پیش‌تولید آن هم مردم و مدیران فرهنگی از وزارت ارشاد گرفته تا مجلس شورای اسلامی حساس شده بودند و از داستان و جزئیاتش خبر داشتند. فیلم درباره زندگی زن قهرمان رالی ایرانی با نام «لاله صدیق» است که به زبان انگلیسی ساخته می‌شود. ماجرای «لاله» به عنوان فیلمی که داستان تولید آن و هزینه هنگفتی که برای ساخت آن در نظر گرفته شده بود، انتقادهای بسیاری در پی داشت و به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم راه یافت، ولی در نهایت پیش از تعطیلات نوروزی کلید خورد.

در این فیلم قرار بود بهاره کیان‌افشار در نقش لاله صدیق بازی کند، ولی به دلیل مسلط نبودن این بازیگر به زبان انگلیسی، سارا امیری (نابازیگر) جلوی دوربین رفت، اما حاشیه‌های «لاله» همچنان ادامه دارد و در روزهای تعطیل عید نوروز خبرهایی مبنی بر حضور احتمالی رئیس‌جمهور در پشت صحنه این فیلم شنیده شد. این خبر در حالی انتشار یافت که محمود احمدی‌نژاد در تعطیلات نوروزی سرزده به پشت صحنه فیلم «جهانگیر الماسی» رفت، ولی حضور دوباره رئیس‌جمهور در پشت صحنه یک فیلم دیگر، آن هم «لاله» چندان جدی به نظر نمی‌رسد.

فیلمبرداری «لاله» ادامه دارد

پروانه پرتو، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاله» در گفت‌وگو با جام‌جم درباره روند تولید این فیلم جنجال‌برانگیز گفت: فیلمبرداری بی‌وقفه در حال انجام است و حتی در ایام عید هم تعطیلی نداشته‌ایم.

او درباره روند فیلمبرداری این فیلم که گویا تا خرداد ماه ادامه خواهد داشت، افزود: تاکنون چهار لوکیشن فیلم را فیلمبرداری کرده و در تعطیلات هم فضاهای شهری و خیابان را کار کرده‌ایم. اکنون هم در لوکیشن خانه «لاله» قرار داریم که برخلاف خبرهای منتشر شده منزل شخصی خانم لاله صدیق نیست و یک لوکیشن اجاره‌ای است.

به گفته پرتو، در این فیلم بازی «نیکی کریمی» به اتمام رسیده و آزیتا حاجیان در نقش مادر لاله، ایرج نوذری در نقش پدر لاله، لیلا اوتادی در نقش خواهر لاله و عرشیا طالبی در نقش برادر لاله به ایفای نقش می‌پردازند.

آشغال‌های دوست داشتنی

«آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته جدید محسن امیریوسفی، دیگر فیلم پرحاشیه سینماست که همچون فیلم‌های قبلی کارگردانش خالی از پچ‌پچ و حرف‌های درگوشی نبوده است.

در این فیلم هدیه تهرانی، حبیب رضایی، اکبر عبدی، صابر ابر، شهاب حسینی، نگار جواهریان و شیرین یزدان‌بخش به ایفای نقش پرداخته‌اند و در نهایت از میان گزینه‌هایی چون عزت‌الله انتظامی و داریوش مهرجویی، «اکبر عبدی» در روزهای آخر فیلمبرداری جلوی دوربین رفت.

فیلم درباره خانواده‌ای است که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند. این تنها اطلاعاتی است که در مورد قصه این فیلم رسانه‌ای شده ولی شایعاتی می‌گوید قصه فیلم در کوران انتخابات 88 می‌گذرد و نگاهی طنز به این دوران دارد.

نجاریان، قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی که سرمایه‌گذار این فیلم محسوب می‌شود، درباره شایعه غیرقابل اکران بودن «آشغال‌های دوست داشتنی» به جام‌جم گفت: این فیلم هنوز دیده نشده است. چطور برای فیلمی که دیده نشده است چنین شایعاتی پخش می‌شود؟ فیلم باید دیده شود و بعد شورای پروانه نمایش تصمیم بگیرند که قابل نمایش است یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها