بیشترین تعداد تاجیکان و آریایینژادان آسیای مرکزی پس از تاجیکستان در این کشور زندگی میکنند؛ به همین دلیل این کشور با داشتن دهها شهر و بخش و منطقه باستانی، پیوند بسیار عمیقی با فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارد. اگر قرار باشد فهرستی از شهرها و نویسندگان، شاعران، عارفان و دانشمندان برخاسته از این مناطق را ـ که در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و زبان فارسی نقشآفرینی کردهاند ـ تهیه کنیم؛ بیتردید «مثنوی هفتاد من کاغذ شود».
زبان فارسی در دورۀ استیلای کمونیسم بر این منطقه طی سالهای 1924ـ1991م نسبت به روزگار پیشین رو به افول نهاد و آنچه از آن باقی ماند، کاملا در خدمت اهداف حزب حاکم بود؛ بنابراین بیشتر رنگ و بوی شعارزدگی به خود گرفت تا آنکه هنری متعالی باشد.
با فروپاشی اتحاد شوروی سابق و بازیابی استقلال، موج جدیدی از هویتیابی در میان تاجیکان این منطقه به وجود آمد که نتیجه آن، رویکرد دوباره فرهیختگان این مناطق به ریشه های خودی بود: پیوند با زبان فارسی و هویت ملی.
اگر نسل نخست شاعران و ادبیات فارس تاجیک ماورءالنهر در ابتدای قرن بیست، در شهرهای سمرقند و بخارا متمرکز بودند؛ اگر در سالهای میانی قرن بیست، دوشنبه و خجند به مرکز ثقل تحولات ادبی آریایینژادان ماورءالنهر تبدیل شد و سمرقند و بخارا از شخصیتهای اصیل فرهنگی خود تهی گشت؛ در دهه 80 و 90 این قرن،؛ نسل جدید در سمرقند و ترمذ، در فرغانه و تاشکند، با استفاده از شرایط دوران آزادی و استقلال قد برافراشت و خود را برای رساندن به قلّههای افتخار پیشینیان آماده کرد. بیشک، این راه بیبازگشت است و تمام کسانی که گام در آن گذاشتهاند، به سامان خوشی در قرن بیستویک میاندیشند.
هم اینک شاعران و ادبیات فارس تاجیک زبان معاصر ماورءالنهر جمهوری ازبکستان، در پنج محیط ادبی قابل مطالعه هستند؛ ضمن آنکه روزنامههای تاجیک زبان «آواز تاجیک» (تاسیس 1924م) «صدای سوخ (تاسیس1951م)، «آواز سمرقند» (تاسیس 1990م)، «سمرقند» (تاسیس1991م)، «صدای سرخان» (تاسیس 1991م)، « بخاری شریف» (تاسیس 1992م) در ایجاد محیطهای ادبی دارای اهمیت فراوانی هستند:
1. محیط ادبی تاشکند با شاعران مشهور آن از جمله عبدالله سبحان (تولد 1995م) و پیمان (تولد 1955م)
2. محیط ادبی سمرقند با نمایندگان مشهور خود، خیانت نعمت سمرقندی (تولد 1949م)، ادش استد
(تولد 1926م) اکبر پیروزی (تولد 1947م)، حضرت صباحی (تولد 1948م) و محبوبه نعمتزاده ( تولد 1949م)
3. محیط ادبی سرخاندریا با شاعران و ادیبان نمایان خود، روشن احسان (تولد 1945م)، شادی کریم (تولد 1953م)، عبدالله رحمان (تولد 1954م)، سعیده سینوی (تولد 1963م)، جعفرمحمد ترمذی(تولد 1968م)و چهارشنبه دهنوی ( تولد 1950م)
4. محیط ادبی فرغانه با نمایندگان معروف خود، محمد شادی (تولد 1959 م) و ظفر صوفی فرغانی (تولد 1964م)
5. محیط ادبی فرغانه با نمایندگان معروف خود، محمد شادی (تولد 1959م) و ظفر صوفی فرغانی (تولد 1964م)
6. محیط ادبی بخارا با نمایندگان خود، امین جان شکوراف (تولد 1933م) و اسد گلزاده (تولد 937م)
ادبیات معاصر فارسی تاجیکی ماورءالنهر در ازبکستان در شاخه شعر، در قالبهای سنتی و نو دارای نمونههای ارزندهای است. این میراث در قالبهای غزل، دو بیتی نو، رباعی، مخمس و بندرت در قالبهای مثنوی و قصیده دیده میشود.
اغلب شاعران این محیطها در قالبهای شعر نو نیز ـ نیمایی و سپید ـ طبع آزمایی کردهاند. اسد گلزاده و خانم محبوبه نعمتزاده نمایندگان ادبیات کودکان این جمهوری هستند و بالته آرتیقاف، ادش استد، جلیل خالبای، محمد شادی، امینجان شکوراف در نثر آثاری از خود به جا گذاشتهاند.
بازیابی و بازخوانی هویت ملی در آیینه زبان مادری، خویشتنشناسی و دعوت به بیداری ملی، پژواک زخمهای ملت در تاریخ گذشته آن بویژه در صد سال اخیر، افتخار به میراث غنی و شکوهمند نیاکان، یاد کرد و تذکار مفهوم وطن با تاکید بر ادوار فرهنگی و اقلیمی و ذکر ارزشهای آن در حفظ هویت زبانی و ملی مردمان ماورءالنهر، بویژه مناطق باستانی سمرقند، بخارا، فرغانه و ترمذ، ثبت لحظههای عاشقانه، عارفانه و بازگشت به سنتهای دینی و مذهبی، و نگاه اسطورهگرایانه به قهرمانان شاهنامه فردوسی از عمدهترین بن مایههای شعر معاصر فارسی تاجیکی ماورءالنهر در جمهوری ازبکستان است.
دکتر ابراهیم خدایار - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد