اوضاع این روزهای شبه‌جزیره کره به هیچ وجه مساعد نیست و حال پس از چند روز تهدیدهای لفظی، این دو کشور از روز گذشته اقدام به آرایش جدید نظامی در مرزهای خود کردند. به گزارش فارس، یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی گفت روز گذشته کره شمالی دو موشک میان برد دیگر خود را روی سکوی پرتاب در سواحل شرقی خود مستقر کرده‌است.
کد خبر: ۵۵۱۶۰۸

براساس این گزارش، این اقدام کره شمالی حاکی از افزایش احتمال حمله موشکی به کره جنوبی است. این در حالی است که پیونگ یانگ اوایل هفته گذشته نیز یک موشک با برد متوسط موسوم به «موسودان» را در سواحل شرقی خود مستقر کرده بود. این اقدام کره شمالی باعث شد آمریکا یک سیستم سپر موشکی پیشرفته خود را عازم پایگاه نظامی در خلیج گوام کند.

از سوی دیگر، کره جنوبی روز گذشته ناو جنگی مجهز به سیستم‌های راداری پیشرفته را به منظور کنترل رفتارهای موشکی کره شمالی روانه آب‌های شبه‌جزیره کره کرد. به گفته مقامات نیروی دریایی کره جنوبی، سئول یک ناوشکن 7600 تنی با یک رادار جاسوسی که می‌تواند صدها هدف تا شعاع هزار کیلومتری را رصد کند عازم سواحل غرب و شرق شبه‌جزیره کرد. یک مقام ارتش کره جنوبی گفت: اگر کره شمالی موشکی شلیک کند ما می‌توانیم آن را رهگیری کنیم. مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد کره شمالی در وضع آماده برای پرتاب موشک‌های بالستیک با قابلیت‌های جابه‌جایی در جاده است.

وزارت دفاع کره جنوبی همچنین سیستم‌های دفاع موشکی خود را در مرزهای خود با کره شمالی مستقر کرده است. در همین حال گفته می‌شود آمریکا نیروهای ویژه خود را برای جنگ‌های شیمیایی در کره جنوبی مستقر کرده است. مسئولان پنتاگون نیز بتازگی اعلام کردند واشنگتن تهدیدهای موشکی پیونگ‌یانگ را جدی گرفته است و برای پرتاب احتمالی موشک از سوی کره شمالی آمادگی دارد.

در واقع می‌توان دلیل اتخاذ چنین تدابیر شدید امنیتی را تهدید جدید پیونگ یانگ در روز چهارشنبه دانست. به گزارش منابع خبری، خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد دولت این کشور مجوز استفاده از سلاح اتمی را به ارتش این کشور داده است. البته در این میان، کارشناسان مسائل امنیتی و مقام‌های غربی اعلام کردند تهدید به حمله اتمی از سوی کره شمالی به آمریکا که اخیرا مطرح شده است تنها لفاظی است، چرا که این کشور هنوز قادر نیست از سلاح اتمی استفاده کند.

در بحبوحه این اقدامات اعلام شد ژاپن تحریم‌های یک‌جانبه خود را علیه کره شمالی دو سال دیگر تمدید کرد. یوشیهیده سوگا، از مقامات ارشد کابینه ژاپن گفت: «ما ورود همه کشتی‌های کره شمالی را به بنادر ژاپن ممنوع کردیم و نیز هر گونه تبادل تجاری و فناوری با کره شمالی ممنوع است. اعتبار این تحریم‌ها سیزدهم آوریل به پایان می‌رسید اما کابینه روز گذشته خواستار تمدید آنها به مدت دو سال دیگر شد». دور تازه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره پس از آن آغاز شد که کره شمالی همزمان با رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی، تهدیدهای جدیدی را علیه آمریکا و همسایه جنوبی‌اش مطرح کرد.

همزمان با این تحولات پیونگ‌یانگ اعلام کرد نیروگاه اتمی خود به نام یونگ‌بیون را دوباره راه‌اندازی خواهد کرد. در صورت راه افتادن نیروگاه یونگ بیون، این رآکتور می‌تواند حدود 6 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند.

به گزارش روزنامه لوموند، پیونگ یانگ شش ماه زمان نیاز دارد تا نیروگاه هسته‌ای یونگ‌بیون را به طور کامل راه‌اندازی کند. این نیروگاه از سال 2007 تعطیل شده است. کره‌شمالی هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد روند پرشتاب‌تری به توانمندی هسته‌ای خود دهد. زیگفرید هکر، متخصص مسائل هسته‌ای در دانشگاه استنفورد و آخرین فردی که به عنوان یک خارجی به نیروگاه یونگ بیون رفته و آنجا را دیده، در مصاحبه‌ای گفت: در صورت راه افتادن نیروگاه، این رآکتور می‌تواند در حدود 6 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند. این کارشناس مسائل هسته‌ای می‌افزاید: کره‌شمالی در زمانی که وی از آن نیروگاه در سال 2010 دیدن کرده بود، بین 24 تا 42 کیلوگرم پلوتونیوم در اختیار داشته است، یعنی به میزان معادل ساخت چهار تا هشت بمب اتمی. کره‌شمالی پیشتر در توافق سال 1994 با آمریکا این نیروگاه را بسته بود، اما در مقاطعی اقدام به بازگشایی آن کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها