جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» بار دیگر خالد مشعل را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کرده است.
کد خبر: ۵۵۱۳۵۰
ابقای مشعل در ریاست دفتر سیاسی حماس

یکی از مقامات ارشد جنبش حماس که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، شورای حاکم این حزب فلسطین شامگاه دوشنبه (اول آوریل، ۱۲ فروردین)، در نشست خود در قاهره، پایتخت مصر، خالد مشعل را برای چهار سال دیگر به سمت رهبر سیاسی حماس برگزیدند.

مقامات حماس روزهای یکشنبه و دوشنبه در قاهره بودند تا رئیس دفتر سیاسی جدید این جنبش فلسطینی را انتخاب و با سران مصر درباره روند آشتی با جنبش فتح محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، بحث و تبادل نظر کنند.

هنوز مشعل به طور رسمی پیشنهاد پذیرش مجدد این سمت را رد یا قبول نکرده است اما در صورت پذیرفتن آن، مشعل برای چهارمین بار رئیس دفتر سیاسی حماس و عالی‌ترین مقام این جنبش فلسطینی خواهد شد.

حماس و فتح، در سال ۲۰۱۱ میلادی، توافق‌نامه آشتی ملی امضا کردند که هنوز اجرا نشده است. قرار بود بر مبنای این توافق‌یک دولت انتقالی، پیش از برگزاری انتخابات مجلس در سال گذشته (۲۰۱۲) تشکیل شود، اما این روند متوقف شد.

جنبش فتح و حماس، احزاب رقیب سیاسی فلسطین، ۱۷ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی، بعد از دو سال وقفه، درباره احیای روند رایزنی درباره توافق‌نامه آشتی و وحدت تا پایان همان ماه به توافق رسیدند.

شکاف و اختلاف میان این دو گروه فلسطینی، بعد از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین در ژانویه ۲۰۰۶ میلادی، آغاز شد.

این منازعه در نهایت حاکمیت حماس را به منطقه فلسطینی نوار غزه محدود کرد؛ جنبش فتح نیز دفاتر خود را در کرانه اشغال‌ شده فلسطین بنا کرده و بر این منطقه احاطه دارد.

رژیم اسرائیل نیز از سال ۲۰۰۷ میلادی، در واکنش به پیروزی حماس در این انتخابات و به منظور اعمال فشار و انزوای بیشتر این جنبش فلسطینی، منطقه غزه را تحت محاصره همه جانبه و هدف حملات مرگ‌بار قرار داده است.

محاصره تحمیلی رژیم اسرائیل بر غزه، حدود ۱.۷ میلیون ساکن این منطقه را از دسترسی به حقوق اولیه‌ای چون حق آزادی تردد، حق اشتغال با حقوق مناسب و نیز حق برخورداری از بهداشت و آموزش محروم کرده است. (پرس تی وی)
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها