نویسنده عربستانی خطاب به مردم کشورش:

اجازه ادامه حکومت آل سعود را ندهید

تحلیل​گران پیش‌بینی می‌کنند تحرکات و جنبش اعتراض مردمی و فعالیت های مدنی درعربستان شدت می​گیرد

فریاد اعتراض در عربستان سعودی بالا گرفت

رژیم حاکم برعربستان به جای اجرای اصلاحات و پاسخگویی به مطالبات برجای مانده مردم این کشور سعی می‌کند با اعمال سرکوبگرانه خود هرگونه صدای اعتراضی را در نطفه خفه کند. از دو سال پیش که موج اعتراضات در عربستان شکل گرفت تاکنون ده‌ها نفر در جریان درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند و این در حالی است که زندان‌های آل سعود انباشته از مبارزان و مخالفان این رژیم است. مقامات ریاض بدون توجه به این خواسته‌ها در حالی که با مشت آهنین به حکومت جابرانه خود ادامه می‌دهند برای دیگر کشورهای منطقه تعیین تکلیف کرده یا برای سرنگونی سایر حکومت‌ها تروریست می‌فرستند. این اقدام رسواگرانه تا آنجا پیش رفته که چند روز پیش روزنامه سعودی الیوم با چاپ مقاله‌ای ضمن انتقاد از اعزام جوانان تندرو عربستان برای جنگ علیه دولت بشار اسد به سوریه، از جوانان عربستانی خواست به جای سوریه برای تحصیل به دانشگاه‌های خارجی بروند!
کد خبر: ۵۵۰۴۶۷

نکته جالب توجه این‌که در میان مفتیان و مبلغان دینی عربستان سعودی نیز نوعی دو دستگی به وجود آمده است. در حالی که گروهی خواستار سرکوب هرگونه تظاهرات معترضان بوده و تحصن زنان را برای مثال «اشتباه و شر بزرگ» می‌دانند برخی دیگر از مبلغان مذهبی عربستان با طرح انتقادهایی خواستار تسریع در روند اصلاحات دراین کشور هستند.

به گزارش ایرنا، سلمان العوده، یک مبلغ سرشناس در عربستان سعودی با محکوم کردن تضییع حقوق شهروندان در این کشور، خواستار اجرای هرچه سریع‌تر اصلاحات شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه العوده که از چهره‌های بارز جریان اسلامگرای «الصحوه» عربستان است روز جمعه در سایت اینترنتی خود نوشت مردم خواسته‌ها و حقوقی دارند و نمی‌توانند تا ابد نسبت به تضییع بخشی از حقوق و یا تمامی حقوق خود ساکت بنشینند زیرا وقتی انسان امید خود را از دست می‌دهد دست به هر کاری می‌زند.

وی با اشاره به خشم ونارضایتی شدید موجود در جامعه عربستان دلیل آن را فساد مالی و اداری، بیکاری، مشکل مسکن، فقر، ضعف بهداشت و آموزش و پرورش ونبود اصلاحات سیاسی دانست و نسبت به ادامه وضع موجود هشدار داد. العوده همچنین افزود: تشدید تدابیر امنیتی در عربستان راه را در برابر هر گونه تلاش برای اجرای اصلاحات خواهد بست.

العوده با اشاره به تجمع ضد حکومتی شهروندان عربستانی گفت که رژیم آل سعود باید بداند اگر خشم مردم افزایش یابد، چیزی جز سرنگونی این رژیم آنها را راضی نخواهد کرد.

شهرهای مختلف عربستان از حدود دو سال پیش صحنه برگزاری تظاهرات برای درخواست آزادی و روی کار آمدن دولتی منتخب برآمده از خواست مردم است.

سرکوب و زندان

روزگذشته، کمیته بین‌المللی آزادی‌های دینی آمریکا (USCIRF) از رژیم سعودی خواست تا محمد بن فهد القحطانی و دکتر عبدالله الحامد دو فعال حقوق بشر بارز عربستان را بدون قید و شرط آزاد کند. به گزارش فارس، دادگاه رژیم سعودی اخیرا جمعیت حقوق مدنی و سیاسی «حسم» عربستان را منحل و اموال و دارایی‌های آن را مصادره کرد. دادگاه همچنین محمد القحطانی و عبدالله الحامد فعالان حقوق بشری و از بنیانگذاران جمعیت حسم را به زندان طولانی مدت محکوم کرد.

جمعیت حسم و اعضای آن بارها از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان شکایت کرده و گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند. محمد القحطانی عضو جمعیت حسم پیش از این تاکید کرد که رژیم سعودی از بهانه و دستاویز مبارزه با تروریسم به عنوان اهرمی برای سرکوب هر گونه مطالبات مردمی استفاده می‌کند. القحطانی گفت: راهی بجز فعالیت سیاسی برای دستیابی و تحقق مطالبات نیست زیرا ملت‌ها با فعالیت سیاسی موفق شده‌اند تا به حقوق خود دست یابند.

رژیم سعودی بویژه در یک ماهه اخیر شمار زیادی از زنان و کودکان را که برای آزادی بستگان زندانی خود در شهر بریده تجمع کرده بودند، دستگیر کرد. منابع حقوق بشری شمار زندانیان سیاسی در عربستان را 30 هزار نفر برآورد می‌کنند. درهمین رابطه شیخ عبدالعزیز آل الشیخ مفتی سعودی گفت: خارج شدن زنان از خانه‌هایشان برای برگزاری تحصن یک اشتباه و شَر بزرگ است. این اولین واکنش مفتی سعودی به تحصن شهر بریده به شمار می‌رود که شمار زیادی از زنان در آن شرکت داشتند.

رژیم سعودی از آزادی این زنان و کودکان به جز دو زن خبر داده است اما منابع مستقل هنوز این خبر را تائید نکرده‌اند. منابع عربستانی موثق گفته بودند که زنان بازداشت شده به‌دست یکی از زندانبانان به نام عواطف الشمری بشدت شکنجه شده‌اند.

چراغ سبز واشنگتن

نشریه معتبرآمریکایی فارین پالیسی درباره سرکوب‌های رژیم آل سعود نوشت:مقام‌های واشنگتن و ریاض درحالی سرگرم تقویت روابط خود هستند که کارشناسان بین‌المللی، فشار کشورهای غربی را برای توقف سرکوب فعالان در عربستان سعودی ضروری می‌دانند. جینی زکریا، استاد مهمان در دانشگاه استانفورد، ماه ژانویه (دی ماه) در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: اکنون زمان مناسبی برای دولت‌های غربی و بویژه واشنگتن است که برای تغییر روش عربستان سعودی در زندانی کردن نویسندگان و فعالان اقدام کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، یکشنبه گذشته به ریاض رفت و درباره مسائل مربوط به سوریه، مصر، یمن، ایران و نیز مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم با حاکمان عربستان گفت‌وگو کرد.

کری در این دیدار، تنها اشاره‌ای کوتاه به موضوع حقوق بشر کرد و بلافاصله پس از آن هم حکومت عربستان را به‌خاطر انتصاب 30 زن در مجلس مشورتی این کشور مورد ستایش قرار داد! وی به موضوع محاکمه فعالان، هیچ اشاره‌ای نکرد. ناظران معتقدند چراغ سبز آمریکا مشوق عربستان برای سرکوب‌های بیشتر است.

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب با توجه به تحولات عربستان سعودی پیش‌بینی کرد که تحرکات و جنبش اعتراضی مردمی و فعالان مدنی در این کشور شدت پیدا خواهد کرد. به گزارش فارس، عبدالباری عطوان در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: پیش‌بینی می‌کنم بعد از سخنرانی شیخ سلمان العوده درباره بازداشت‌شدگان سیاسی تحرکات در عربستان افزایش یابد. وی افزود: بعد از بیانیه شیخ العوده و قدرت و صراحت و جراتش، پیش‌بینی می‌کنم که تحرکات برای درخواست جهت مبارزه با فساد و برپایی عدالت و اصلاحات افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها