در سالی که گذشت خانواده صداوسیما تعدادی از هنرمندانش را از دست داد

می‌روی و گریه می‌آید مرا

حادثه نشان نمی‌دهد. حادثه نشانه می‌رود تا آنچه را رفتن به شبهه‌ای ظن برده بود، به فکری عمیق به‌مرگ تعبیر کند. آنان که نیستند، نشانه‌های بودنشان را سراسر این خاطر پراکنده‌اند و حالا، امید است که نگه می‌داردمان. امید به یادآوری.
کد خبر: ۵۴۹۸۹۴

یادآوری یاد آنان که زندگی را در نوردیدند و مرگ را می‌زیند. امسال نیز به پایان رسید. سال 91 اما خانواده هنر را تنگ‌تر کرده است. 78 هنرمند که 31 نفرشان از خانواده سینما و تئا‌تر است. ۱۶ عضو از خانواده موسیقی، ۱۸ نفر از تجسمی، شش نویسنده حوزه ادبیات و هفت منتقد و پژوهشگر.

از ابتدای سال ۹۱ تا امروز 78 چهره‌ فرهنگی، هنری و ادبی روی در نقاب خاک کشیدند و در این میان سهم صدا و سیما، سینما و تئا‌تر از همه بیشتر بوده است. حمید سمندریان، همایون خرم، ایرج قادری، جلال ذوالفنون، شاپور قریب، علی کسمایی، فهیمه راستکار، جاهد جهانشاهی، فریده لاشایی، مسعود بهنام و... خیلی‌ها را در ناگهانی مرگ به یقین رسانده است.

مرگ نوستالژیک

پروین‌دخت یزدانیان بی‌بی قصه‌های مجید و بازیگر سریال «سرنخ» پس از ابتلا به بیماری آلزایمر، فروردین‌ماه درگذشت.

مرگ او برای بچه‌های ایران، مرگ نوستالژی‌های کودکی و تعلقات خانوادگی بود. دلبستگی به او برای همه بچه‌های ایران دلبستگی به مادربزرگی ا‌ست که بزرگشان کرده است.

امیرهوشنگ قطعه‌ای، مدیر دوبلاژ آثار ماندگار و خالق صدای اسمیگل در فیلم سینمایی «ارباب حلقه‌ها» امسال دارفانی را وداع گفت. وی در مجموعه «سال‌های دور از خانه» نقش توزومی و در «روزهای زندگی» نقش تام را داشت. زنده یاد قطعه‌ای مدیر دوبلاژ کارتون‌های «بلفی و لی‌لی بیت»، «قاشق سحرآمیز»، «ماسک»، «گوریل انگوری» و... بوده است. قطعه‌ای همواره از میان صداهای دوبلاژ صدای انعطاف‌پذیری داشت.

بهروز مسروری، آقا ابراهیم سریال «آشپزباشی» هفتم مهرماه در خانه‌اش بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت. وی را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپردند.

مسروری از بازیگران مجموعه تلویزیونی «روزی‌روزگاری» است که نقش صفربیک را در این مجموعه بازی کرده بود. او در مجموعه تلویزیونی «پشت کوه‌های بلند» نیز در نقش کدخدا حاضر شد.

علی کسمایی، پدر دوبله ایران نیز پس از تحمل یک دوره بیماری طولانی‌مدت در تیرماه درگذشت. دوبله مجموعه‌هایی چون «هزاردستان»، «سربداران»، «این خانه دور است»، «دکتر ژیواگو»، «بانوی زیبای من»، «اشک‌ها و لبخندها» تعدادی از آثار این هنرمند است.

فهیمه راستکار دوبلور پیشکسوت و بازیگر تئاتر و سینمای ایران، آذرماه در خانه‌اش در تهران درگذشت. وی از چندی پیش به بیماری آلزایمر مبتلا بود و پس از 79 سال زندگی، همسرش نجف دریابندری را ترک کرد و به دیار دیگر رفت. او همچنین در مجموعه‌های تلویزیونی‌ «کمند خاطرات»، «بهشت گمشده»، «تهران 11»، «پرده عجایب» و «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» و چند مجموعه دیگر بازی کرده بود. «خانم مارپل»، «سفر پرماجرا»، «اوشین» از مجموعه‌ فعالیت‌های این دوبلور است.

نادیا دلدارگلچین سرانجام در مردادماه پس از 9روز در کما بودن، در پنجاه و دو سالگی در بیمارستان عرفان تهران درگذشت. وی که این سال‌ها از بیماری کلیوی رنج می‌برد، پیش از این در مجموعه «خاله سارا»، «کهنه‌سوار»، «دزدان مادربزرگ»، «پزشکان»، «سه در چهار» و «پس از باران» بازی کرده بود. مرگ او به علت تنهایی‌اش میان هنرمندان و اصحاب رسانه و دلگیری‌اش از آنان از غم‌انگیزترین مرگ‌های سال گذشته بود.

اما دیگرانی چون مجید میرزاییان (بازیگر)، ‌فاطمه طاهری (بازیگر)، عبدالله بوتیمار (بازیگر)، ستار داداش‌پور (بازیگر)، شاپور قریب (کارگردان)، علی نجفی (متصدی لابراتوار)، قاسم اصغری(طراح و مجری صحنه)، ‌محمدحسن نوروزی (مدیر تدارکات)، مسعود بهنام (صدابردار)، منوچهر اخضرپور (بازیگر و بدلکار)، میرمحمد تجدد (بازیگر)، ‌نعمت اسعدالهی (بازیگر) و ‌حمید حمزه ابیازنی (بازیگر و کارگردان) سیاهی این سال را برای اهالی رسانه پررنگ‌تر کرد. امیرحسین ملک (نوازنده ویلون)، اکبر لقا(خواننده)، بهرام سارنگ(خواننده)، حسن کسایی(نوازنده نی)، قاسم جبلی(خواننده)، ‌محمد بیگلری‌پور(آهنگساز)، محمدرضا گرگین‌زاده(آهنگساز)، محمدعلی شرفایی (خواننده و نوازنده) و همایون خرم(آهنگساز) نیز بودند که نوا و صدایشان بارها آرامبخش روزها و شب‌هایمان در صدا و سیما بوده است.

بهار اما نویدی دیگر دارد. شاید فراموشی، نه. شاید بهار و خاطره رنگ‌ها، سال نو را بر این تابلوی هزار رنگ خیال، پررنگ‌تر و زیباتر از پیش ترسیم کند.

نگار حسینخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها