تعطیلات نوروز در پیش است و بسیاری تاکنون برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند،‌ اما فقط برنامه‌ریزی کافی نیست و باید حواسمان به سلامتمان هم باشد. پس بهتر است به نکته‌هایی که از مجله پریونشن درباره تعطیلات انتخاب شده، توجه کنید.
کد خبر: ۵۴۹۶۳۰

خلاصی از حشرات: بسیاری ممکن است سفرهای کوتاه یکروزه یا سفرهای بلند چند روزه را آن هم در طبیعت برای خود برنامه‌ریزی کرده باشند. یکی از مواردی که، بخصوص در مناطق گرم‌تر، باید به آن توجه کنید حضور حشرات ریز موذی در این محیط‌هاست. دکتر ریچارد اوستفلد توصیه می‌کند: برای چهارمیخ کردن این حشرات، مانند ساس‌ و خلاص شدن از شر آلودگی‌های آنها، اگر روز را در طبیعت سپری می‌کنید، حتما استحمام را، البته بیش از یک‌بار در روز، جدی بگیرید.

آلودگی دریا: هوای بهار به هوای ناآرام و بی‌ثبات معروف است. همیشه گوشتان به اخبار هواشناسی باشد، بخصوص اگر به سواحل شمالی یا جنوبی کشور مسافرت می‌کنید. بادهای شدید دریا و کولاک براحتی ممکن است سبب آلودگی آب شود. طبیعی است شنا در دریا و حتی آب‌بازی در ساحل در چنین شرایطی شما را بیمار خواهد کرد.

آفتاب سوزان: اگر ساعات زیادی را بیرون از منزل و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارید، از کرم‌های ضد‌آفتاب دارای شماره SPF بالا استفاده کنید. هر شماره SPF نشان می‌دهد که کرم مورد نظر چند دقیقه می‌تواند شما را در برابر پرتوهای فرابنفش حفظ کند. مثلا اگر SPF کرمی 8 باشد، این کرم به مدت X10=80 (یعنی 80 دقیقه) شما را از پرتوی فرابنفش حفظ خواهد کرد. به این نکته نیز توجه کنید که به ازای هر یک درجه عرض جغرافیایی که به استوا نزدیک‌تر شوید، میزان قرار گرفتن در معرض پرتوی فرابنفش نور خورشید 4 درصد افزایش می‌یابد. پس در سواحل جنوبی کشور بیشتر از سواحل شمالی مراقب باشید.

خودروی داغ: در روزهای آفتابی، اگر شیشه‌های خودرو کاملا بالا و کولر خودرو نیز خاموش باشد، در اثر بالا رفتن بیش از حد دمای داخل خودرو، از مواد ضد‌اشتعال روکش صندلی‌ها ماده‌ای سمی به نام توکسین متصاعد و در هوای داخل اتومبیل منتشر می‌شود. دکتر جف گرهارد، مدیر پژوهش‌های مرکز اکولوژی با ذکر این مطلب می‌گوید: در دمای 27 درجه سانتی‌گراد زیر نور مستقیم آفتاب، دمای هوای داخل خودروی شما ممکن است ظرف یک ساعت تا بیش از 50 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

سالی نو برای ترک عادت ناسالم: حتی اگر تمام تلاش خود را برای خلاص شدن از شر سیگار به‌کار برده‌اید اما موفق نشده‌اید نباید تصور کنید که هرگز قادر به ترک این عادت مضر نیستید. هر کوششی شما را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. اکثر سیگاری‌های سابق دست‌کم پنج یا شش بار به ترک اقدام کرده‌اند تا سرانجام به نتیجه مطلوب رسیده‌اند.

دکتر ژوزف ام.‌اوجیل در توضیح این مسأله می‌گوید: «هر بار که شما اقدام به ترک سیگار می‌کنید، استراتژی جدیدی می‌آموزید که کمک خواهد کرد بالاخره بر سیگار غلبه کنید.»

اما واقعا ربط این مطلب کجاست؟! ممکن است افرادی در حال خواندن این مطلب باشند که قصد دارند از ابتدای سال جدید، مانند بسیاری کارهای مفید دیگر، ترک سیگار را نیز در برنامه خود بگنجانند. اگر چنین است، این مطلب احتمالا به درد آنها خواهد خورد. هر چند خواندنش احیانا ضرری برای اطرافیانشان هم ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها