معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به 10 عامل اصلی بیماری در کشور گفت: بررسی‌ تناسب میان برونداد تحقیقات علمی در حوزه علوم بیومدیکال نشان می‌دهد که تحقیقات در راستای کاهش بار بیماری‌ها در کشور است.
کد خبر: ۵۴۸۵۲۴
10عامل اصلی بروز بیماری در کشور

مصطفی قانعی گفت: حدود 22 درصد از تحقیقات علمی کشور در حوزه علوم بیومدیکال به صورت مستقیم مرتبط با مشکلات سلامت و در راستای کاهش بار بیماری‌ها در کشور بوده است.

وی افزود: امروزه وضعیت سلامت مناطق مختلف دنیا با استفاده از شاخص بار بیماری بررسی می‌ شود و به عنوان شاخص تبیین اولویت‌های خدمات بهداشتی، درمانی و تحقیقات علمی معرفی و مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: براساس آخرین مطالعات انجام شده بر روی 291 عامل اصلی مرگ و ناتوانی توسط سازمان جهانی بهداشت، چهار عامل اصلی بار بیماری‌ها در کشور شامل حوادث و سوانح منجر به فوت غیر عمدی شامل حوادث جاده‌ای، برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های قلبی- عروقی و انواع سرطان‌ها است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 22 درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه علوم بیومدیکال به طور مستقیم با 10 عامل اصلی بار بیماری‌ها در کشور مرتبط است.

قانعی با اشاره به رشد چشمگیر تولیدات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: در ابتدای سال میلادی جاری علوم پزشکی بیشترین سهم را از کل تولیدات علمی کشور به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود این روند پر شتاب تولید علم در حوزه علوم پزشکی در راستای حل مشکلات بهداشتی، درمانی و کاهش بار بیماری‌ها در کشور باشد.(مهر)

فهرست علل اصلی بار بیماری‌ها در کشور ایران به همراه شاخص DALY (بر اساس گزارش WHO)

ردیف گروه بیماری بار بیماری به صورتی DALYs به ازای هر هزار نفر
1 حوادث و سوانح منجر به فوت غیر عمدی شامل حوادث جاده ای 12.3
2 اسهال 4.1
3 بیماری‌های قلبی- عروقی 3.3
4 اختلالات عصبی- روانی 1.9
5 بیماری‌های دستگاه تنفسی و عفونت‌های آن 1.8
6 انواع سرطان غیر از سرطان ریه 1.3
7 آسم 1.0
8 بیماری‌های عضلانی- اسکلتی 0.6
9 بیماری‌های التهابی مزمن ریه (COPD) 0.5
10 سرطان ریه 0.1

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها