یک کارشناس غربی ضمن اشاره به اینکه، پدیده فقر در عربستان به شکل چشمگیری گسترش یافته است، درباره وقوع انقلاب و شعله ور شدن آتش خشم مردمی علیه آل سعود هشدار داد.
کد خبر: ۵۴۷۰۶۴
آتش زیرخاکستر در عربستان؛ وقوع انقلاب نزدیک است

فقر در عربستان سعودی از یک مسئله اجتماعی به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است که امکان دارد خطراتی را برای رژیم آل سعود در پی داشته باشد. کسانی مانند بروس ریدل مشاور سابق اوباما که مسائل عربستان سعودی را پیگیری می کنند، به این مسئله هشدار داده اند. این مقام آمریکایی نیز وقوع انقلاب را در عربستان سعودی پیش بینی کرده بود. پدیده فقر در این کشور بحث و بررسی های بسیاری را در میان جوانان سعودی در شبکه های اجتماعی که این امکان را به آنها می دهد تا نظرات خود را ابراز کنند، به وجود آورده است.

تصاویر فقر در عربستان سعودی با زحمت فراوان و با وجود محدودیتهای شدید، از طریق شبکه های اجتماعی در اینترنت منتشر می شود. این در حالی است که رسانه های این رژیم با خجالت بسیار و حتی با سانسور و نشان ندادن حقیقت سختی که اقشار گسترده عربستان از آن رنج می برند، به این پدیده می پردازند.

در صفحه های شبکه های اجتماعی، تصاویری از فقرای عربستان به طور مستمر پخش می شود که یا از سطلهای آشغال غذا می خواهند یا در صف های طولانی می ایستند تا از طریق تامین اجتماعی، شکم خود را سیر کنند.

یکی از فعالان عربستانی در خصوص این مسئله  می گوید: فقر عیب به شمار نمی رود و منحصر به یک ملت نیست. اما مشاهده این تصاویر در یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان که از منابع نفتی برخوردار است، عیب و ننگ است.

این در حالی است که شماری از مردم عربستان، اعضای بدن خود را در معرض فروش قرار می دهند تا بتوانند زندگی آبرومندی را برای خانواده خود فراهم کنند. این مسئله تا جایی است که یک شهروند سعودی تصمیم دارد یکی از کلیه های خود را بفروشد تا تعهدات مالی خود را که در سالهای گذشته حقوق کامل ماهانه خود را به آن اختصاص می داده است، بپردازد.

گسترش پدیده فقر در عربستان، نگرانی همپیمانان این کشور به ویژه آمریکا را برانگیخته است. زیرا آمریکا بیم آن دارد که این پدیده به خشم و نفرت مردمی تبدیل شود که احتمال می رود حکومت آل سعود را در معرض خطر قرار دهد. همچنین مراکز مطالعات راهبردی و مسئولان سابق آمریکایی به این مسئله هشدار داده اند.

شعله ور شدن آتش اعتراضات مردمی

گزارشی که بروس ریدل کارشناس امور سیاسی در مرکز " سابان"در امور خاورمیانه نوشته بود، درباره آتش زیر خاکستری که امکان دارد به یک انقلاب بینجامد، هشدار داد. به طوری که بروسل می گوید: 60% از عربستانی هایی که در سن 20 سالگی یا کمتر از آن هستند، امیدوارند کاری برای خود فراهم کنند. همچنین 70% از عربستانی ها نمی توانند مسکنی برای خود دست و پا کنند و 40% از آنها نیز زیر خط فقر هستند.

این در حالی است که خانواده پادشاهی که متشکل از 25 هزار امیر و شاهزاده است، سرزمین های آباد را برای خود بر می گزینند و آیین نامه ای دارند که بر اساس آن به برخی از آنها حقوق و برخی دیگر اموالی اختصاص می یابد.

ریدل در ادامه افزود: مشکلی که روز به روز در عربستان بغرنج تر می شود، تعداد زنان تحصیل کرده ای است که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود تا به گروه زنان بیکار بپیوندند. آنچه عمق مشکل را نشان می دهد این است که زنان 60% از تحصیل کردگان عربستان را تشکیل می دهند و تنها 12% از آنها توانسته اند شغلی برای خود فراهم کنند.

نویسنده این مقاله بر این باور است که رژیم آل سعود در آینده ای نه چندان دور با چالش غافلگیر کننده ای روبرو خواهد شد که از مسئله جانشینی نشأت می گیرد.

این کارشناس در پایان اظهار داشت: رژیم آل سعود به زودی وارد دنیای دیگری خواهد شد که سران آن مشروعیت گذشته را حتی در داخل خانواده خود از دست می دهند.

گلن گرینوالد در روزنامه " گاردین" انگلیس نوشت: هشدار ریدل در خصوص وقوع انقلاب در عربستان سبب شده است، واشنگتن، پادشاه عربستان را تشویق کند تا اصلاحاتی را به وجود آورد، زیرا سرنگونی رژیم آل سعود شکستی سنگین برای آمریکا در خاورمیانه به وجود خواهد آورد. (مهر به نقل از روزنامه الوطن سوریه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
حدیثی است كه میگوید وقتی در بلاد عربی جنگ و خونریزی باشد منتظر ظهور قائم ما باشید.

نیازمندی ها