رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از 100 قطعه از پرنده نادر گونه اردک سرسفید که در لیست خطر انقراض جهانی قرار دارد در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی ˈکانی برازانˈ این شهرستان مشاهده شد.
کد خبر: ۵۴۵۷۴۳
اردک سرسفید در تالاب کانی برازان مهاباد

کامران حسینی روز شنبه اظهار کرد: این نوع پرنده در سطح جهانی در زمره پرندگان حمایت شده و در معرض خطر در ایران بوده و تحت حفاظت کامل قرار دارد که باید از مناطق تولید مثل آن حفاظت کامل به عمل آید.

وی گفت: این نوع پرنده قبلا به تعداد 10 تا 20 قطعه در تالاب های این شهرستان و عمدتا در تالاب ˈکانی برازانˈ مشاهده می شدند که شمارشان امسال با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

حسینی افزود: وضعیت مناسب بارندگی های سال زراعی جاری موجب شده تا شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به تالاب های و آبگیرهای این شهرستان مهاجرت کنند.

وی گفت: هم اکنون بیش از 30 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزری مهاجر و بومی در تالابهای این شهرستان به ویژه تالاب کانی برازان مشاهده شده اند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست جمعیت، اردک سرسفید در کشور بین چهار تا پنج هزار قطعه برآورد شده است.

اردک سرسفید از پرندگانی است که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان پراکنده است و جمعیت آن بر اساس مطالعات و بررسی‌های سازمان‌های جهانی رو به کاهش است به همین دلیل جزء گونه‌های حفاظت شده و حمایت شده قرار دارد.

این پرنده برای تولید مثل در تالاب‌های شمال غرب کشور از جمله آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مهاجرت کرده و در آنجا تخم‌گذاری می‌کند.

این پرنده همچنین برای زمستان گذرانی علاوه بر این دو استان در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان، خوزستان، فارس و اصفهان نیز دیده شده است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها