ابوترابی فرد:

حضور رئیس جمهور برای ارائه لایحه بودجه الزامی نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلف قانونی دولت در به تأخیر انداختن ارائه لایحه بودجه سالانه کشور اظهار داشت: رئیس جمهور طبق ماده 213 آیین نامه باید همراه با لایحه بودجه خلاصه ای از گزارش اقدامات انجام شده توسط دستگاه های اجرایی در خصوص برنامه 5 ساله پنجم توسعه به مجلس ارائه کند که این تکلیف قانونی امروز انجام نشده است.
کد خبر: ۵۴۴۹۲۳
حضور رئیس جمهور برای ارائه لایحه بودجه  الزامی نیست

محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکرات و اعتراض برخی نمایندگان در خصوص نحوه ارائه لایحه بودجه سالانه کشور به مجلس گفت: ما باید رعایت شأن آحاد مردم را داشته باشیم. نهادهای نظام همگی برآمده از رأی و نظر مردم هستند و تفاوتی بین نهادهایی مانند دولت، مجلس و قوه قضائیه نمی بینیم.

وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: تذکرات برخی همکاران مانند آقای ندیمی در خصوص رعایت شأن مجلس و نمایندگان درست است. سخن ما می تواند فرهنگ ساز باشد و باید با مراقبت و دقت بیشتری در محضر خداوند و ملت داشته باشیم و واژه‌هایی به کار ببریم که بر شأن خودمان و مجلس و ملت بیفزاید.

نایب رئیس اول مجلس در ادامه اظهار داشت: باید سطح آرامش روحی و روانی در کشور بیشتر شود و مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند آرامش روحی و امنیت روانی از حقوق ملت است.

وی خطاب به نمایندگانی که در خصوص نحوه ارائه لایحه بودجه از سوی دولت با توجه به غیبت رئیس جمهور تذکر و یا اخطار داشتند، گفت: این تذکرات و اخطارها می تواند خارج از همین چارچوبی باشد که آرامش جامعه را بر هم می زند.

ابوترابی همچنین در خصوص ارائه لایحه بودجه سالانه و چند دوازدهم گفت: طبق مفاد 186 و 188 آیین نامه که به صورت شفاف بیان شده است دولت موظف است لایحه بودجه سالانه را تا 15 آذر ماه هر سال به مجلس بیاورد و نحوه رسیدگی آن نیز یک شوری است.

وی گفت: برای حضور لایحه بودجه، حضور شخص رئیس جمهور الزامی ندارد.

نایب رئیس اول مجلس در ادامه اظهار داشت: در آیین نامه داخلی آمده است که دولت موظف است تا 15 آذر هر سال بودجه را بیاورد و چون ما از این تاریخ فاصله گرفته‌ایم یک تخلف آشکار از قانون انجام گرفته است.

وی در خصوص لایحه چند دوازدهم بودجه نیز گفت: ماده 188 آیین نامه به صراحت بیان می کند چنانچه لایحه بودجه سالانه تا 15 آذر به مجلس تسلیم نشد دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بدهد و این لایحه را نیز می تواند شخص رئیس جمهور و یا معاونان وی به مجلس تقدیم کنند.

ابوترابی با اشاره به ماده 213 برنامه 5 ساله پنجم توسعه گفت: دستگاه های اجرایی موظفند گزارشی را سالانه در این خصوص به معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور ارائه دهند و این معاونت نیز می بایست گزارش عملکرد مذکور را با توجه به نظر نهایی به شخص رئیس جمهور بدهد تا بعد از ارزیابی تحقق اهداف برنامه به اطلاع رئیس جمهور برسد.

وی در ادامه افزود: رئیس جمهور مکلف است گزارش دستگاه های اجرایی در خصوص تحقق اهداف برنامه 5 ساله پنجم توسعه را به صورت خلاصه و همراه با لایحه بودجه سالیانه کشور در 15 آذر هر سال به مجلس آورده و علاوه بر آن خلاصه‌ای از این گزارش را نیز به نمایندگان ارائه دهد.

نایب رئیس اول مجلس با بیان اینکه تذکر نمایندگان در خصوص عدم حضور رئیس جمهور برای ارائه خلاصه ای از گزارش برنامه پنجم توسعه و همچنین تسلیم لایحه بودجه سالانه وارد است، گفت: این تکلیف قانونی توسط رئیس جمهور انجام نشده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فخرایی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
۰
۰
رئیس جمهور،منتخب كل مردم ایران است.نماینده مجلس منتخب حوزه انتخابیه.رئیس جمهور با اقدامات اجرایی ومشكلاتش دست وپنجه نرم می كند.نماینده با اتصویب قانونی كه قابلیت اجرایی ندارد.

نیازمندی ها