به گزارش جامجم، اکران نوروزی سال 92 با حدود ده گزینه جدی روبهروست که از این بین سه فیلم جزو آثار سال گذشته است و حتی فیلمهایی مانند «پل چوبی» (مهدی کرمپور) در گروه قدس و «برف روی کاجها» (پیمان معادی) در گروه عصر جدید برای نوروز قرارداد دارند که به گفته سیدضیاء هاشمی رئیس شورای صنفی نمایش قرارداد آنها پذیرفته شده نیست و فقط فیلمهای تولید امسال در نوروز اکران میشوند. و احتمال اکران انیمیشن «تهران 1500» (بهرام عظیمی) که قرار بود عید 91 به اکران دربیاید هم وجود دارد.
از سوی دیگر مسئولان حوزه هنری در تلاش هستند تا فیلم «حوض نقاشی» (مازیار میری) را که یکی از دو فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فیلم فجر بود در سینماهای خودشان و بویژه گروه پردیس سینمایی آزادی به اکران دربیاورند. فیلم سهبعدی «آقای الف» (علی عطشانی) هم قرار است در سینماهای آزادی، ایوان شمس و پردیس ملت روی پرده رود تا مردم شاهد اکران اولین فیلم سه بعدی ایران در نوروز باشند.
همچنین فیلم سینمایی «رسوایی» تازهترین ساخته مسعود دهنمکی که تجربه اکرانهای نوروزی و موفق را زیاد دارد، گزینه دیگری برای اکران نوروزی است.
«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روحالله حجازی که حتی برای اهالی رسانه هم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامد، یکی دیگر از فیلمهایی است که احتمال اکران نوروزیشان وجود دارد. «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» (پوران درخشنده)، «دربند» (پرویز شهبازی)، «چه خوبه که برگشتی» (داریوش مهرجویی) و «قاعده تصادف» (بهنام بهزادی) هم از جمله فیلمهای شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر بوده که برای اکران نوروزی در تلاش هستند.
در شرایطی که فیلمهای فوق در پی اکران نوروزی هستند، باید دید شورای صنفی نمایش بالاخره کدامیک را روانه پرده سینماها خواهد کرد و با چه متر و معیاری ترکیب فیلمهای نوروزی را تعیین میکند.
فیلمهای ایدهآل اکران نوروزی نداریم
نکته جالب ماجرا این است که با وجود چنین حجمی از درخواستها برای اکران نوروزی، سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم معتقد است که این شورا چندان دستش در انتخاب فیلم برای نمایش در نوروز باز نیست.
حبیب کاوش به جامجم گفت، حداقل شما اصحاب رسانه آثار جشنواره فیلم فجر را دیدهاید و میدانید که از میان آنها نمیتوانیم به معیار خاصی فکر کنیم. یک موقع هست که شما دستتان باز است و قدرت انتخاب دارید و بهترینها را انتخاب میکنید، ولی وقتی محدود هستید، مجبورید از گزینههای موجود دست به انتخاب بزنید.
کاوش ویژگیهای فیلمهای نوروز را برشمرد و گفت: بر طبق ایدهآلها، فیلمهای نوروزی باید شاد و امیدبخش باشد و به حال و هوای روزهای عید نزدیک باشد تا مخاطب با دیدنشان لذت ببرد، ولی باید دید چند تا از این فیلمها وجود دارد.
سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره دلایل دخالت این شورا در انتخاب فیلمهای نوروزی گفت: اصول اکران این است که پخشکننده با سینمادار به توافق میرسد و قرارداد اکران را میبندند، ولی در طول سال یکی، دو مورد مثل عید نوروز و عید فطر استثنا هستند چون به دلیل ویژه بودنشان داوطلب زیادی دارند.
او گفت: بنابراین شورای صنفی نمایش ناچار است تا از میان متقاضیان دست به انتخاب بزند مثل کنکور دانشگاهها که به دلیل ظرفیت اندک و تقاضای بالا، انتخاب صورت میگیرد.
اکران دستوری جواب نمیدهد
با وجود این توضیحات که کاوش مطرح کرد، ولی هستند فیلمسازانی که مخالف دخالت شورای صنفی نمایش در اکران سینماها هستند؛ به عنوان مثال مهدی کرمپور، کارگردان «پل چوبی» که تجربه ریاست بر شورای صنفی نمایش را هم دارد یکی از همین فیلمسازان است که به جامجم گفت: اصلا فیلمها نباید انتخاب شوند، قرار بر این است که طبق آییننامه نمایش، اکران آزاد باشد و هر فیلمی میتواند پس از عقد قرارداد با سینمادار به ثبت برسد.
او ادامه داد: سازمان سینمایی میتواند برای کنترل اکران، از ارائه پروانه نمایش به فیلمهای مسألهدار خودداری کند، ولی وقتی فیلمها پروانه نمایش دارند، دیگر هر فیلمی میتواند اکران شود. چون اداره نظارت و ارزشیابی پروانه ساخت فیلمها را صادر میکند، طبیعتا تولید میشوند تا اکران شوند.
کرمپور گفت: من رئیس شورای صنفی نمایش بودهام و حداقل از این قوانین باخبرم. گزینههای اکران، بیشتر به درد مطبوعات میخورد؛ چون هر فیلمی که پروانه نمایش داشته باشد و با سینمادار به توافق برسد، به اکران درمیآید.
او ادامه داد: اگر سازمان سینمایی در اکران دخالت کند، مخالف آییننامه عمل کرده و دیگر اکران آزاد معنایی ندارد.
این کارگردان سینما در پاسخ به این پرسش که چه فیلمهایی برای اکران نوروزی از اقبال بیشتری برخوردارند، گفت: به جای بایدها و نبایدها و دستورالعملها باید اجازه داد، بخش خصوصی راهکار خودش را داشته باشد.
او ادامه داد: وقتی سینمادار، تهیهکننده و پخشکننده با تعامل با هم به یک راهکار و چینش برسند، در نتیجه با یک روند روبهرو میشویم که نه تنها به اکران گلخانهای منجر نمیشود، بلکه مردم را هم جذب میکند. در چنین شرایطی خواست، خواست مردم خواهد بود، نه سازمان سینمایی یا صنوف و....
کرمپور خاطرنشان کرد: ما در مورد اکران دو دهه آزمون و خطا کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بخش خصوصی باید در این باره تصمیم بگیرد. به نظر من هر فیلمی که مردم انتخاب کنند، مناسب اکران نوروزی است، نه فیلمی که با دستورالعمل اکران میشود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفتگوی تفصیلی با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد