کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست شناسنامه‌دار می‌شوند

نمایندگان مجلس، اداره ثبت ‌احوال را مکلف کردند تا ضمن ثبت کودک یا نوجوان تحت سرپرستی در اسناد سجلی زوجین، شناسنامه جدیدی برای او با درج نام زوجین سرپرست و نام و نام خانوادگی سرپرست صادر کنند.
کد خبر: ۵۴۱۷۸۷
کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست شناسنامه‌دار می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، ضمن اصلاح ماده 22، سه تبصره را به این ماده الحاق کردند که این لایحه با 180 رای موافق، پنج رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 250 رای به تصویب رسید.

بر این اساس پس از صدور حکم قطعی سرپرستی، مفاد حکم از سوی دادگاه به اداره ثبت احوال ابلاغ می‌شود. اداره ثبت احوال مکلف است که نام کودک یا نوجوان بی‌سرپرست را در اسناد سجلی زوجین سرپرست وارد کند و همچنین شناسنامه جدیدی برای کودک یا نوجوان تحت سرپرست با درج نام زوجین سرپرست و نام و نام خانوادگی سرپرست صادر کند.

در تبصره ذیل این ماده نیز ذکر شده است که اداره ثبت احوال مکلف است سوابق هویت و نسبت واقعی طفل را در پرونده وی حفظ کند.

در تبصره 2 این ماده نیز آمده است در صورتی که والدین کودک یا نوجوان تحت سرپرستی مشخص بوده ولیکن در قید حیات نباشند و به تشخیص دادگاه، تغییر نام والدین به مصلحت وی نباشد، مفاد حکم بدون تغییر نام والدین در شناسنامه کودک یا نوجوان تحت سرپرست درج می‌شود.

در تبصره ذیل این ماده نیز قید شده است، اجرای این ماده به موجب آیین‌نامه‌ای است که به وسیله سازمان ثبت‌ احوال کشور با همکاری سازمان بهزیستی تهیه می‌شود و ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها