مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بر اساس سرشماری جدید حیات وحش استان، جمعیت آهوان در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 130 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۴۱۰۸۱
افزایش 130 درصدی جمعیت آهوان سالوک اسفراین

حسین آبسالان افزود: در سرشماری پاییز سال جاری که به منظور برآورد شمار جمعیت گونه ها و مقایسه آن با سال های گذشته و با هدف برنامه ریزی برای حفاظت بهتر از حیات وحش خراسان شمالی در پارک ها و مناطق حفاظت شده استان انجام شد، بر اساس نتایج حاصله میزان جمعیت آهوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین نسبت به سال گذشته 130 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این سرشماری گونه های شاخص حیات وحش نظیر پلنگ، آهو، کل و بز، قوچ و میش، روباه، گرگ، گراز، خرس قهوه ای و ... مورد سرشماری قرار گرفتند، اظهار داشت: سرشماری بر اساس مشاهده مستقیم انجام شد و در این روش پس از تعیین مسیرهای هر منطقه، گروه های سرشماری با حرکت در مسیر مشاهدات خود را ثبت کرده و این اطلاعات در نهایت جمع بندی و آنالیز می شد.

به گفته آبسالان در سرشماری سال جاری در منطقه حفاظت شده و پارک ملی سالوک، هزار و 475 راس آهو سرشماری شد در حالی که این تعداد در پاییز سال گذشته 625 راس برآورد شده بود.

وی این افزایش شمار جمعیت آهوان در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین را نتیجه تلاش شبانه روزی ماموران یگان حفاظت این اداره کل و همکاری مردم و دوست داران محیط زیست دانست.

آبسالان اظهار داشت: منطقه حفاظت شده سالوک در شمال غربی اسفراین با مساحت 11 هزار و 670 هکتار؛ پستاندارانی چون آهو، گرگ، قوچ ومیش، کل و بز، پلنگ، ‌کفتار، روباه، گراز، شغال، تشی، خرگوش، سمور، سنجاب زمینی و گورکن و پرندگان شاخصی چون کوکر، چکاوک، کبک، تیهو، باقرقره، سسک و ‌جغد دارد.

وی افزود: همچنین بخش شرقی منطقه حفاظت شده سالوک که خود از سال 1352 تحت حفاظت بود؛ در سال 1381 به پارک ملی ارتقا یافت و این پارک با مساحت هشت هزار و 231 هکتار دارای گونه های شاخص قوچ و میش اوریـال و پـازن و بـز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اضافه کرد: پلنگ، گراز، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، گربه پالاس، سمور سنگی، تشی، کبک، کبک دری، تیهو، کوکو، قرقاول، چکاوک، انواع سسک ها، کوکرها، سهره ها، سارگپه ها، بحری، کفچه مار و مار آتشی از دیگر گونه های مهم جانوری این منطقه محسوب می شوند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محیط بان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
۰
۰
آخه درفصل بهاركه زادوولدی دركارنیست چگونه امكان رشد۳۳درصدی حیات وحش وجودداردچون افزایش زادوولددربهاراست مگراینكه قوچ های نرنیزبدستورشمازاییده باشندشمامخاطبان رابچه حساب كرده اید؟؟؟؟؟؟؟؟

نیازمندی ها