نماینده ورامین در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

مذاکره با آژانس زمینه ساز گفت و گو 1+5 است

رئیس سازمان انرژی اتمی: ضرورت دارد در گفت‌وگوها از طرح نکات اختلاف‌برانگیز اجتناب شود

توصیه‌های ایران به آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی در آستانه مذاکرات امروز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسئولان آژانس توصیه کرد در نحوه تعامل با ایران دقت بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۵۴۰۲۹۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، فریدون عباسی گفت: مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید توجه کنند که متاسفانه سیستم آنها امنیت کافی ندارد.

وی با تاکید بر این‌که ورود ایران به مذاکره درباره ابعاد احتمالی نظامی(PMD) با وجود امنیت نداشتن حفظ اطلاعات محرمانه اعضا در آژانس، امتیاز بزرگی برای ارتقای نقش آژانس در سطح جهانی است، افزود: ضرورت دارد در گفت‌وگوها عاقلانه‌تر بحث شود و برای رسیدن به اطمینان متقابل و ابهام‌زدایی، از طرح نکات اختلاف‌برانگیز اجتناب شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به هجمه رسانه‌های استکباری علیه برنامه‌های تحقیقاتی این سازمان در دستیابی به نسل‌های پیشرفته سانتریفیوژها گفت: تمام فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران برابر مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و زیر نظر دوربین‌های آژانس انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: مطمئن باشید هرگونه اعلام رسانه‌ای در خصوص فعالیت‌های سازمان پس از اطلاع دقیق آژانس صورت می‌گیرد و در واقع رسانه‌ها چیزی را کشف نمی‌کنند اما نکته جالب توجه اینجاست که نشت اخبار محرمانه کشورمان مدت کوتاهی پس از حضور بازرسان و اطلاع آنها صورت می‌گیرد.

عباسی در خصوص نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز گفت: با وجود اطمینانی که از ایمنی هسته‌ای در این نیروگاه وجود دارد، انتظار می‌رود با حصول اطمینان از عملکرد نیروگاه، تحویل موقت آن به بهره‌برداران ایرانی در آینده نزدیک صورت پذیرد.

ناکارتس: برای از بین بردن اختلافات تلاش می‌کنیم

هرمان ناکارتس، معاون مدیر کل آژانس انرژی اتمی و رئیس هیات مذاکره‌کننده با ایران هم دیروز در حال ترک فرودگاه وین به مقصد تهران گفت: در مذاکرات با مقامات ایرانی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و از بین بردن اختلافات تلاش خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ناکارتس با هیات همراهش در فرودگاه وین در جمع خبرنگاران گفت: اختلاف‌نظرها وجود دارد و ما سخت تلاش می‌کنیم تا این اختلاف‌ها را از بین ببریم.

ایران آماده رسیدن به توافق با آژانس است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم دیروز از آمادگی ایران برای رسیدن به توافقی جامع با آژانس خبر داد.

رامین مهمانپرست دیروز در نشست خبری در واکنش به برخی اخبار مبنی بر احتمال ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت، این اقدام را اشتباه خواند و افزود: این‌که موضوع هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد به اقدامات جدید منجر شود، روش اشتباهی است که متاسفانه تاکنون دنبال کرده‌اند و اساس این حرکت، غیرمنطقی و غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین با تائید اخبار منتشره مبنی بر این که ایران بخشی از ذخیره اورانیوم 20 درصدی خود را به سوخت برای مصرف در رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کرده است، گفت: این کار در حال انجام است و تمام گزارش‌های آن به صورت کامل برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است.

مهمانپرست درخصوص اجازه بازدید از پارچین در دور جدید مذاکرات قبل از تدوین مدالیته جدید افزود: طبیعی است که اگر در این مجموعه توافقی شکل گیرد، بخشی از آن شامل رفع نگرانی‌ها و ابهامات آژانس خواهد بود که بازدید از سایت نظامی پارچین می‌تواند یکی از این موضوعات باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها