مردم ایران اسلامی روز گذشته با غریو «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند و بار دیگر حماسه وحدت و حضور را به نمایش گذاشتند و پاسخی کوبنده به فشارها و تهدیدات دشمنان دادند.
کد خبر: ۵۳۹۶۵۲

 به گزارش خبرگزاری‌ها، راهپیمایی عظیم  22 بهمن روز گذشته از ساعت 9 صبح در تهران و همزمان در 930 بخش، شهر و شهرستان و 4000 روستای کشور ‌آغاز شد.

بیش از 220 خبرنگار خارجی و 1600 خبرنگار داخلی، همچنین شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی، شبکه‌های برون‌مرزی و شبکه‌های تلویزیونی دیگر کشورها مراسم 22 بهمن را به صورت مستقیم پوشش خبری ـ تصویری دادند.

راهپیمایان در تهران در طول مسیر راهپیمایی به سمت میدان آزادی با حمل پلاکاردهای «تا آخر ایستاده‌ایم» حمایت خود را از نظام فریاد می‌زدند.

همچنین برخی از راهپیمایان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «من انقلابی‌ام» حمایت قاطع خود را از سخنان اخیر مقام معظم رهبری که به دولت آمریکا فرمودند من دیپلمات نیستم یک انقلابی‌ام نشان دادند.

در عین حال برخی از مردم با توجه به وقایع اخیر یکشنبه مجلس و رفتارهای برخی مسئولان شعار «دشمن ملت ما تفرقه و نفاق است» اعتراض خود را به رفتار برخی از مسئولان ابراز داشتند.

برنامه‌های مختلف

در طول مسیر راهپیمایی دیروز برنامه‌های متنوعی برای اقشار مختلف برگزار شد و توزیع پوستر شهدای هسته‌ای، شهید مصطفی احمدی‌روشن، مسعود علی‌محمدی، رضا قشقایی و مجید شهریاری در مسیرهای راهپیمایی 22 بهمن از جمله اقداماتی بود که به مناسبت سی ‌و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت. راهپیمایان تهرانی در طول مسیر راهپیمایی پرچم 1500 متری ایران را از حوالی میدان انقلاب به سمت میدان آزادی بر بالای سر خود گرفتند و از آن رد شدند.

همچنین راهپیمایان در این راهپیمایی پرچم و نماد رژیم صهیونیستی را که روی آن عدد 666 و ستاره یهود نقش بسته بود به آتش کشیدند و خشم خود را نسبت به این رژیم غاصب نشان دادند. در مسیر‌های مختلف این راهپیمایی بویژه خیابان‌های منتهی به میدان آزادی، آدمک‌های نمادین آمریکا و اسرائیل نیز به عنوان نماد استکبار جهانی به آتش کشیده شد.

نمایش ماکت کاوشگر پیشگام

در همین حال همزمان با برگزاری این مراسم، ماکت کاوشگر پیشگام در مسیر میدان آزادی به نمایش گذاشته شد. همچنین بنرهایی از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه رباتیک به نمایش عموم گذاشته شده بود که در آن ضمن اشاره به دستاوردهای ایران در عرصه رباتیک به معرفی بخشی از این دستاوردها پرداخته شده است.

اجرای کنسرت بزرگ سمفونی انقلاب در مسیر راهپیمایی مردم تهران، سقوط چتربازان نیروهای مسلح، اجرای سرود توسط رزم‌نوازان دژبان ارتش جمهوری اسلامی، اجرای سرود توسط گروه سرود 22 هزار نفری جوانان دانش‌آموز از دیگر برنامه‌هایی بود که راهپیمایان تهرانی نظاره‌گر آن بودند.

برگزاری مراسم رسمی

مراسم رسمی یوم‌الله 22 بهمن در میدان آزادی تهران با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط یکی از قاریان ممتاز بین‌المللی و اجرای سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران راس ساعت 10 و با حضور خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، مسئولان لشکری و کشوری و تعدادی از سفرا و کارداران و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم و مهمانان خارجی و علما و شخصیت‌های فرهیخته فرهنگی، سیاسی کشورهای اسلامی در تهران آغاز شد. همچنین سران قوا، اعضای هیات دولت، رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان کشوری نیز همگام و همراه با آحاد مختلف مردم، در این مراسم شرکت کردند.

احمدی‌نژاد: اسلحه را از روی ملت ایران کنار بکشید تا گفت‌وگو کنیم

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در این مراسم در اجتماع میلیونی مردم تهران سخن می‌گفت انقلاب اسلامی را یک تحول عظیم انسانی دانست و گفت: انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین حادثه پس از نهضت رسول خاتم حضرت محمد(ص) است.

وی با اشاره به این‌ که این انقلاب پس از 34 سال همچنان زنده و بانشاط به حرکت و حیات بالنده خود ادامه می‌دهد، گفت: ‌انقلاب اسلامی یک حرکت تاریخی برای نیل به آرمان‌های الهی انسان است که امروز در همه عالم در جریان است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستیابی ایران به انرژی مسالمت‌آمیز هسته‌ای گفت: امروز ایران هسته‌ای شده و دشمنان ملت ما ناراحت هستند.

وی با اشاره به این‌ که دشمنان ایران امروز با ادبیات بهتری صحبت می‌کنند و می‌خواهند با ایران گفت‌وگو و مسائل را حل کنند، افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نمی‌شود شما اسلحه‌ای را بالای سر ملت ایران نگاه دارید و انتظار گفت‌وگو داشته باشید.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این ‌که گفت‌وگو برای تقویت همگرایی و همکاری است و نباید از گفت‌وگو به عنوان وسیله‌ای برای تحمیل نظرات استفاده کرد، خطاب به کشورهای غربی گفت: به صراحت به شما می‌گویم اصلاح بیان و گفتار لازم است، اما کافی نیست. شما اسلحه را از روی ملت ایران کنار بکشید من خودم با شما گفت‌وگو می‌کنم. رئیس‌جمهور اظهار کرد: باید متوجه باشند که همه تلاش خود را کردند جلوی هسته‌ای شدن ملت ایران را بگیرند، اما نتوانستند؛ اما امروز چطور می‌توانند این دستاورد را از چنگ ملت ایران بیرون بیاورند؛ من به آنها اعلام می‌کنم که هرگز چنین نخواهد شد.

رئیس دولت دهم گفت: امروز دشمنان ما با همه وجود در تلاش هستند تا با فشار از پیشرفت ملت ایران جلوگیری کنند، اما نمی‌توانند. امروز نه‌تنها هیچ قدرتی نمی‌تواند کوچک‌ترین تحمیلی به ملت ایران داشته باشد، بلکه این ملت از حقوق اساسی خود سر سوزنی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

برای اولین بار موجود زنده به فضا پرتاب کردیم

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این که بخش زیادی از دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب به دست آمده است، گفت: برای اولین بار در این دولت توسط متخصصان ایرانی موجودی زنده را به فضا پرتاب کرده و سالم برگرداندیم.

احمدی‌نژاد با بیان این که یکی از اهداف انقلاب ایجاد پیشرفت، عمرانی و آبادانی در کشور است، افزود: قبل از انقلاب 36 میلیون جمعیت داشتیم، شش میلیون بشکه نفت در روز تولید که 5/5 میلیون بشکه آن صادر می‌شد، اما اکثر امور خراب بود و اکثر ملت در فقر به سر می‌بردند.

رئیس‌جمهور با بیان این که امروز و در شرایط عادی، متوسط روزانه صادرات نفت کشور 5/2 میلیون بشکه در روز است، گفت: امروز صادرات نفت کمتر از نصف و جمعیت دو برابر شده و اگر کاهش قیمت ارزهای جهانی را هم به آن اضافه کنیم، درآمد سرانه حاصل از صادرات نفت قبل از انقلاب تا امروز بیش از پنج برابر کاهش یافته است، اما وضع عمران و آبادی کشور با آن زمان قابل مقایسه نیست. احمدی‌نژاد با اشاره به این ‌که بزودی ماهواره جدید ایران در مدار 36 هزار کیلومتری زمین قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در ساخت و پرتاب ماهواره جزو کشورهای محدود و معدود دنیا هستیم که همه چرخه را خودمان می‌سازیم، آن را پرتاب، مدیریت و هدایت می‌کنیم.

مخالف‌ها با طرح هدفمندی یارانه‌ها

در بخش دیگر رئیس‌جمهور با بیان این که مرحله اول طرح عظیم تحول اقتصادی با نام هدفمندی یارانه‌ها با موفقیت اجرا شد، گفت: البته برخی در داخل و خارج تلاش می‌کنند عظمت و هوشمندی ملت در اجرای این طرح را مخدوش کرده و همه مشکلات تاریخی اقتصادی و فشارهای دشمن را بر دوش این طرح تخلیه کنند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موفقیت دولت در کاهش مصرف سوخت گفت: در سال 1385 متوسط مصرف بنزین روزانه 75 میلیون لیتر بود و با وجود این که امسال تعداد خودرو، تعداد موتورسیکلت و میزان مسافرت دو و نیم برابر شده، اما مصرف بنزین کمتر از 63 میلیون لیتر در روز شده است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر رشد قبلی ادامه می‌یافت، امروز باید 135 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شد که این به معنای 17 میلیارد دلار واردات بنزین است.

تاکید بر وحدت و همبستگی ملی

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کشورهای غربی با تاکید بر این که اکنون دیگر زمان تقابل و درگیری نیست، اظهار کرد: بهترین حالت برای ما و شما تعامل و همکاری است. البته برای شما بهتر است هر چند که همه سود خواهند برد، اما شما از درگیری ضرر خواهید دید.

رئیس‌جمهور با یادآوری این که انقلاب برای ایجاد فرصت رشد و تکامل همگانی است، تصریح کرد همه باید مراقب خودمان باشیم، من به خودم و بقیه می‌گویم مسئولیت خطرناک است و مقامات حکومتی، فرصتی برای بهره‌مندی مادی و شخصی نیست.

احمدی‌نژاد، انقلاب را برای بر هم زدن تبارگرایی و دایره بسته قدرت و مدیریت دانست و ادامه داد: همه باید مراقبت کنیم و با کوچک‌ترین نشانه‌های بازگشت به دوره قبل از انقلاب قاطعانه برخورد کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد امروز همه باید کمک کنند و به وحدت بیشتری نیاز داریم و همه باید همراهی کنند تا خادمان در دولت بتوانند مشکلات کشور را حل کنند و فشار سنگین تحمیلی را از دوش مردم و کشور بردارند و انتظار نیست که دولت هم از خارج و هم از داخل تحت‌فشار باشد. احمدی‌نژاد گفت: البته در مورد مسائل اخیر و برخی موضوعات داخلی صحبت‌هایی وجود دارد که باید با ملت در میان بگذارم، اما به خاطر این که کام ملت عزیزمان در سالروز شیرین پیروزی انقلاب تلخ نشود و به خاطر رهبر عزیزمان آن را به وقت مناسب دیگری در آینده موکول می‌کنم.

انتخاب حاکمان حق ملت است

رئیس‌جمهور درباره انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت: انتخابات و انتخاب حاکمان حق ملت است و کسی فکر نکند که رای مردم فقط یک کاغذ است، زیرا آرای مردم تجمیع اراده‌ها و همت‌های مردم است.

رئیس‌جمهور با بیان این که امروز هم باید نظر جمعی ملت را بهترین شمرد،‌ گفت: همه سلیقه‌ها بیایند، کسی خود را جای مردم نپندارد و با کوته‌بینی تصور نکند که می‌تواند جای مردم تصمیم بگیرد. احمدی‌نژاد با تاکید بر این که هر کسی را که ملت برگزیند، او بهترین انتخاب و گزینه است،‌ اظهار کرد: هر کس را که پشتوانه رای بالای مردم را با خود همراه کند، باید بهترین گزینه دانست و همگی باید به رای مردم احترام بگذاریم.

رئیس قوه قضاییه: پیوند مردم با ولایت همیشگی است

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز با حضور در جمع راهپیمایان یوم‌الله 22 بهمن گفت: این حضور در سال‌جاری که تحریم‌های آمریکا و ایادی آن افزایش پیدا کرده یک پیام مهم دارد و پیام خاص این حرکت پرخروش مردم این است که کشورهای غربی و سلطه‌گر بدانند که ما ایستاده‌ایم و هستیم و پیوند مردم با ولایت همیشگی است.

وی خاطرنشان کرد: مردم با این حرکت عظیم خود موفق می‌شوند تا همه شرارت‌های مستکبران را پشت‌سر بگذارند و در مسیرقله‌های کمال حرکت کنند.

تاکید قطعنامه بر اصل فصل‌الخطاب بودن رهبری

در پایان راهپیمایی با‌شکوه 22 بهمن قطعنامه‌ای در 10 بند قرائت شد.

راهپیمایان در این قطعنامه ضمن تجدید عهد و پیمان ناگسستنی خود با آرمان‌های امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب، رمز تداوم حرکت سرافرازانه انقلاب اسلامی را تمسک به ولایت مطلقه فقیه دانسته و هرگونه تلاش و اقدامی که بخواهد اصل «فصل‌الخطاب بودن» منویات رهبری را خدشه‌دار سازد، شدیدا محکوم کردند. این قطعنامه حفظ وحدت را تکلیف شرعی همه مسئولان کشور دانسته و هرگونه تلاش از سوی هر شخص و جریانی برای مخدوش کردن اتحاد و انسجام ملی و بر هم زدن آرامش عمومی کشور و انجام بداخلاقی و کشاندن اختلاف‌ها به میان مردم را بازی در زمین و پازل دشمن عنوان کرد.

شرکت‌کنندگان همچنین در این قطعنامه از مسئولان و کارگزاران نظام خواستند تا با اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی و راهبرد جهادی در صحنه تولید ملی، سناریوی شیطانی دشمن را خنثی و آن را به عرصه‌ای برای شکست بدخواهان انقلاب اسلامی تبدیل سازند.

در این قطعنامه همچنین خطاب به اعضای گروه 1+5 آمده است تنها راه پیشرفت مذاکرات آینده پذیرش حقوق ایران اسلامی و پرهیز از دخالت رویکردهای ظالمانه است.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی 22 بهمن همچنین تلاش‌های قوای سه‌گانه در توجه به مشکلات اقتصادی و پرداختن به دغدغه‌های فرهنگی و حرکت به سمت نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی را ناکافی دانسته و از مسئولان خواستند با اخلالگران اقتصادی کشور قاطعانه‌‌تر از گذشته برخورد کنند.

هاشمی‌رفسنجانی: تا آخر پای نظام و رهبری ایستاده‌ام

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تا نفس دارم، پای ماموریت و تکلیف خود درباره نظام و رهبری ایستاده‌ام.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همزمان با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با سایت شخصی‌اش افزود: مودت و برادری من و رهبری از همان ابتدا تا امروز مصداق عینی اخوت فی الله است که خیلی‌ها از ابتدای انقلاب تا امروز سعی کرده‌اند بر اقوال سیاسی رایج بر آن خدشه وارد کنند که به فضل الهی و به دعای خیر امام راحل(ره) ناکام مانده و خواهند ماند. وی با اشاره به این‌ که احساس برادری با رهبر معظم انقلاب در طول همه سال‌ها از دوران مبارزه تا امروز نه‌تنها لحظه‌ای کم نشده، بلکه به آن افزوده شده است، تصریح کرد: خناسان اختلاف‌افکن داخلی و خارجی هم به هر نیتی که بر طبل اختلاف من و رهبری می‌کوبند، بر طبل تو خالی می‌کوبند چرا که تا امروز لحظه‌ای ایشان را تنها نگذاشتم و ان‌شاءالله تا زمانی که زنده‌ام، نخواهم گذاشت.

هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: تا نفس دارم پای هر ماموریت و تکلیفی درباره نظام و رهبری ایستاده‌ام. دشواری‌ها برای ما در عرصه اخوت فی‌الله محلی از اعراب ندارد. وصیت امام بر ما کنار هم ماندن بود و تا زنده‌ایم بر آن عهدی که با امام بسته‌ایم، استوار می‌مانیم. وی اضافه کرد: ما روزهای بسیار دشوارتر از امروز را با همراهی هم پشت‌سر گذاشته‌ایم. از خدا هم خواسته‌ام روزی نباشد که من باشم و ایشان نباشد؛ چرا که حتی فکر حضور بدون ایشان هم بشدت به من احساس تنهایی می‌دهد.

بازتاب راهپیمایی 22 بهمن در رسانه های جهانی

حضور مردم ایران در مراسم راهپیمایی 22 بهمن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان بخصوص رسانه‌های غربی داشت.

آسوشیتدپرس این گونه گزارش داد: ایرانی‌ها برای گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد انقلاب سال 1979 که یک پادشاهی طرفدار غرب را کنار زد و جمهوری اسلامی را روی کار آورد، در سراسر این کشور راهپیمایی کردند. »

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: «مردم ایران در سراسر این کشور در راهپیمایی شرکت کردند تا سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی سال 1979 را گرامی دارند.»

رویترز نوشت: ‌ احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در سی‌وچهارمین سالگرد انقلاب اسلامی اعلام کرد که کشورش بر سر برنامه هسته‌ای خود تحت فشار مذاکره نمی‌کند اما اگر فشارها از این کشور برداشته شود، حاضر به مذاکره است.

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز نوشت: صدای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در سراسر ایران به گوش رسید.

برخی رسانه‌های خبری نظیر شینهوا، الجزیره و سانا بر حضور حداکثری ملت ایران و اعلام حمایت آنها از رهبری متمرکز شدند. به عنوان مثال، خبرگزاری شینهوا در این زمینه نوشت: «مردم ایران در شهرهای مختلف با حمل پلاکاردهایی در حمایت از رهبران ایران، با هجوم به خیابان‌ها، انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.»

شبکه الجزیره نیز با اشاره به حضور مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن نوشت: «در تهران، تظاهرکنندگان با تکان دادن پرچم‌ها و پلاکاردهایی در حمایت از رهبران ایران در میدان آزادی تجمع و از حکومت ایران حمایت کردند. راهپیمایان همچنین شعار مرگ بر اسرائیل نیز سر دادند و بعضی از آنها تصاویری از آیت‌الله علی خامنه‌ای با خود داشتند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها