احمدی نژاد در جمع خبرنگاران:

بحث اصلی مصری ها برقراری روابط با ایران است

رییس جمهورپس از بازگشت از سفر به مصر عصر امروز در فرودگاه مهر آباد و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه در مصر، اهمیت رابطه با ایران و ظرفیت‌هایی که این روابط می‌تواند برای منطقه و جهان ایجاد کند را با شفافیت اعلام می کردند، اظهار داشت: امروز بحث اصلی مصری‌ها برقراری و گسترش روابط با ایران است.
کد خبر: ۵۳۹۱۹۸
بحث اصلی مصری ها برقراری روابط با ایران است

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد مصر را کشوری بزرگ و صاحب فرهنگ و تمدن کهن و بسیار تاثیرگذار در منطقه عربی و اسلامی شمال آفریقا و جهان معرفی کرد و افزود: مصر امروز بیش از 90 میلیون نفر جمعیت دارد و از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برخوردار است و جنبه دیگر اهمیت این سفر نیز این بود که نماینده ملت ایران به مصر سفر کرده بود که این ملت خود همان ویژگی‌ها و برجستگی‌ها را دارد.

وی اظهار داشت: این سفر پس از 34 سال فقدان رابطه، بین دو کشور انجام می شد که در این مدت به دلیل عدم حضور ما در مصر، کسانی که در جهت تخریب ملت ایران عمل می کنند، هر چه خواسته بودند علیه ایران گفته بودند بدون اینکه پاسخی دریافت کنند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه منطقه و جهان در حال تحولات بزرگی هستند و دو کشور ایران و مصر باید در مدیریت این تحولات، نقش آفرینی موثری داشته باشند، تصریح کرد: عنوان این سفر شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بود که موضوعات و دستور کارهای مهمی را نیز در پیش رو دارد از جمله مسائل منطقه، برنامه ها و طراحی های استکباری، واگرایی‌ها که طراحی‌های دشمنان نیز بر روی آنها متمرکز شده و به دلیل وجود برخی گسل‌ها و پافشاری‌هایی که از سوی برخی کشورها بر آنها می‌شود آسیب‌هایی را متوجه منطقه کرده است؛ اما به خاطر شرایطی که بین ایران و مصر حاکم بوده و مسائل منطقه را تحت تاثیر قرار داده خودِ این سفر نیز موضوعیت و اهمیت زیادی یافته بود.

احمدی نژاد ادامه داد: در چهار روز گذشته و در جریان این سفر تقریباً همه اصحاب نظر و اندیشمندان و رسانه ها توجه کامل خود را به سفر نماینده ملت ایران به مصر، روابط این دو کشور و آثار و تبعاتی که این روابط می تواند بر مسائل منطقه و جهان بگذارد متمرکز کرده بودند و به تعبیری می توان گفت که خودِ کنفرانس تحت تاثیر این سفر قرار گرفته بود.

وی در تشریح دستور کارها و دستاوردهای سفر خود از بخش رسمی سفر و شرکت در نشست سران کشورهای اسلامی، اظهار داشت: در طول برگزاری اجلاس، دو سخنرانی داشتم و وزیر امور خارجه و مسئولان حاضر در سفر نیز به بحث و بررسی درباره موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با طرف‌های خود پرداختند که عمده آنها موضوع گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و برخی چالش‌های منطقه از جمله در کشورهای مالی و سوریه بود.

رییس جمهور گفت: در کنار بحث‌های رسمی، گفتگو‌ها و ملاقات‌هایی نیز با مسئولان و مقامات دیگر، کشورها برگزار شد و بنده خودم با 10 نفر از مسئولان دیگر کشورها، ملاقات و گفتگو کردم. همچنین در جریان این سفر نشست سه جانبه ایران، مصر و ترکیه برگزار شد که اقدام بسیار خوبی بود و امیدوارم به زودی منطقه از نتایج آن بهره مند شود.

وی اضافه کرد: فضای کلی حاکم بر نشست روسای جمهور ایران، مصر و ترکیه در جهت همگرایی بود و بحث‌های مبنایی بسیار خوبی مطرح شد و هر سه کشور متعهد شدند، تصمیمات این جلسه را تا اجرای کامل دنبال کنند و امیدوارم در نتیجه اجرای این تصمیمات در صحنه سیاسی منطقه، اتفاقات خوبی بیفتد.

وی تصریح کرد: در یکی از بخش‌های نشست سران کشورهای اسلامی ، نشستی با موضوع فلسطین برگزار گردید که در آن بحث‌های خوبی مطرح شد و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گزارشی از اوضاع فلسطین ارائه کرد و زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها مورد بررسی واقع شد و قرار شد اقدامات مشترکی برای جلوگیری از شهرک‌سازی‌ها و کارهای زشت صهیونیست‌ها انجام شود و گفتیم همه باید به صورت متحد، آرمان فلسطین را دنبال کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه فضای کلی نشست سران در قاهره فضای تفاهم بود، خاطرنشان کرد: اجلاس قبلی سران کشورهای اسلامی در مجموع کمی تند بود و برخی زیاده روی‌ها در برخورد با برخی کشورهای عضو مشاهده می‌شد؛ اما در این نشست فضا معتدل بود که این مسئله متاثر از شرایط حاکم بر منطقه و جهان و البته مدیریت خوبی که در مصر بر جلسه اعمال شد، بود.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود، گفت: البته این سفر به دلایلی که درباره شرایط منطقه و وضعیت روابط ایران و مصر داشت، ماموریت مهم‌تری نیز در خود داشت که برداشتن موانع ذهنی نزد ملت مصر متاثر از حدود 34 سال تبلیغات ضد ایرانی برای برقراری روابط با ایران بود.

 وی تصریح کرد: دیدار با رییس و اساتید و بزرگان دانشگاه الازهر، یکی از اولین برنامه‌های سفر به مصر بود که طی آن بحث‌های بسیار خوبی مطرح شد و البته طبیعی است که در اجلاسی در این سطح برخی گلایه‌ها از افراد ناآشنا و جاهل از دو طرف که البته آنجا دو طرف مطرح نبود بلکه همه در یک طرف قرار داشتیم، مطرح شد.

 احمدی نژاد با اشاره به ملاقات و گفتگوی خود با سردبیران رسانه‌های مصری و نخبگان و فرهیختگان مصر، خاطرنشان کرد: در دیدار با نخبگان مصری، اکثر مسئولین احزاب و گروه‌های سیاسی و فرهنگی مصر حضور داشتند و بحث‌های مختلفی مطرح شد که همه در حول و حوش اهمیت روابط بین ایران و مصر و تاثیرات این روابط بر تحولات منطقه و جهان بود.

رییس جمهور تاکید کرد: در این نشست‌ها گروههای مختلف در موضوع ارتباط ایران و مصر و لزوم برقراری و گسترش روابط، متفقاً نظر مثبت داشتند و تقریباً هیچ گروه یا فردی را ندیدم که با این موضوع مخالفت کند.

دکتر احمدی نژاد گفت: در جریان این سفر همچنین، چندین مصاحبه داشتیم که بعضی از آنها همزمان از چند شبکه تلویزیونی به صورت زنده پخش می‌شدند؛ همچنین مراسمی برای گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد که جمعیت خوبی در آن شرکت کرده بودند و تقریباً همه شخصیت‌های مصری به این مراسم آمده بودند و نماینده رسمی رییس‌جمهور مصر نیز به این جلسه آمده بود و از سوی آقای مرسی با ملت ایران و انقلاب اسلامی اعلام همبستگی کردند.

رییس جمهور ادامه داد: همچنین در این سفر از زیارتگاههای قاهره که به شدت مورد توجه مردم مصر است، زیارت به عمل آمد که در جریان حضور در این زیارتگاهها با مردمی که در این مکان‌ها حضور داشتند ملاقات داشتیم و ابراز احساسات پاک و عمیق این مردم را که به هر حال برشی از جامعه مصر بودند، شاهد بودیم و هر جا که می رفتیم شاهد عشق و علاقه‌ای دوجانبه بین دو ملت بودیم.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه همه در مصر، اهمیت رابطه با ایران و ظرفیت‌هایی که این روابط می‌تواند برای منطقه و جهان ایجاد کند را با شفافیت اعلام می کردند، اظهار داشت: امروز بحث اصلی مصری‌ها برقراری و گسترش روابط با ایران است که در این سفر به پیشنهاد جناب آقای صالحی اعلام کردیم که به زودی روادید سفرهای سیاحتی و تجاری به ایران برای مصری‌ها لغو خواهد شد که اعلام آن تاثیرات بسیار خوبی نیز داشت.

رییس جمهور تصریح کرد: در مجموع در این سفر، پیام دوستی ملت ایران به طرف مصری منتقل شد و یک بار دیگر همه دیدند که همبستگی عمیقی بین توده‌های مردم دو کشور وجود دارد و اگر دو کشور در کنار هم قرار گیرند؛ شرایط منطقه به طور اصولی به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه اصلاح خواهد شد.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه در این سفر اقداماتی دیگر نیز در حاشیه برنامه‌های رسمی انجام شد، خاطرنشان کرد: دیداری با رییس جمهور سنگال برگزار شد که طی آن برای برقراری دوباره روابط، توافق صورت گرفت و بیانیه رسمی آن منتشر شد؛ گفتگوهایی نیز درباره برخی کشورهای دیگر که در روابط آنها با ایران مشکلاتی پیش آمده صورت گرفت که نتایج مثبتی داشت.

رییس جمهور گفت: امروز صبح نیز با اجازه ملت ایران به دیدن مجموعه اهرام و مجسمه ابوالهول و برخی موزه‌های آن منطقه رفتیم. مصر مکان بسیار خوبی برای گردشگران ایرانی است؛ چرا که مردمی مومن، شریف و دوست‌داشتنی دارد و فضای این کشور، فضایی پاک و صمیمی است. مردم این کشور چه مسلمان و چه مسیحی به مردم و راه ملت ایران عشق می‌ورزند.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: در مصر به هر جا که می‌رفتیم شعار برقراری رابطه و اتحاد دو کشور را می‌شنیدیم تا زمینه حل مسئله فلسطین و رفع سلطه صهیونیست‌ها نیز فراهم شود.

رییس جمهور از سازمان‌ها و نهادهای زیارتی و گردشگری کشور خواست تا در تدارک مقدمات پذیرش گردشگران مصری و اعزام گردشگران ایرانی باشند و از نهادهای اقتصادی هم خواست تا برای برقراری و گسترش روابط اقتصادی با فعالان اقتصادی و تجار مصر آماده شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نیما
-
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
۰
۰
اگه این مصری ها بیان تو خاكمون منم با لنگ كفش پذیراشون هستم
بهزاد
-
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
۰
۰
باتشكر فراوان ازشما
بهزاد
-
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
۰
۰
باتشكر فراوان ازشما

نیازمندی ها