هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال

مجیدی استقلال را در صدر نگه داشت

4 تیم مدعی امیدوارند با عبور از حریفان در دور اول حذفی به نیمه نهایی برسند

امیدواری مدعیان در دور اول حذفی

لیگ برتر بسکتبال وارد حساس‌ترین مرحله خود شد.بازی‌های دور اول حذفی از بیست و ششم بهمن ماه آغاز می‌شود و هشت تیم که مجوز حضور در این مرحله را به دست آوردند به دیدار یکدیگر می‌روند. در پایان مرحله اول که 18 هفته به طول انجامید پتروشیمی بندرامام در صدر ایستاد و فولادماهان اصفهان و مهرام در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. همیاری زنجان چهارم شد و تیم‌های شهرداری گرگان، دانشگاه آزاد، صنایع پتروشیمی ماهشهر و البدر بندرکنگ مکان‌های پنجم تا هشتم را در اختیار گرفتند. تیم‌های استقلال زرین قشم و نفت سپاهان تهران نیز در مکان‌های نهم و دهم از ادامه رقابت‌ها بازماندند. در دور اول بازی‌های حذفی این دیدار‌ها به صورت برنده دو از سه بازی برگزار می‌شود. پتروشیمی بندر امام با البدر بندر کنگ، فولاد ماهان با صنایع ماهشهر، مهرام با دانشگاه آزاد و همیاری با شهرداری گرگان.
کد خبر: ۵۳۸۸۰۱

90 بازی در مرحله اول

لیگ برتر بسکتبال در سه ماه و با انجام 90 بازی مرحله اول خود را پشت سر گذاشت. در رقابت‌های امسال از همان ابتدا تیم‌ها به لحاظ کیفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول پنج تیم بالای جدول بودند و گروه دوم تیم‌های ششم تا دهم. هر چند در آخرین روز دیدارها شهرداری گرگان مهم‌ترین اتفاق لیگ را رقم زد و با جداشدن از مکان‌های پایین جدول رده‌بندی خود را در جایگاه پنجم قرار داد. این اتفاق در شرایطی روی داد که بیشتر پیش‌بینی‌ها در خصوص رتبه پنجم پیرامون دانشگاه آزاد می‌چرخید. دانشگاه آزاد در دور برگشت، درست عکس نتایج شهرداری گرگان را داشت. هر چقدر تیم گرگانی برد، تیم تهرانی باخت و سرانجام جای خود را در رده بندی به شهرداری داد.

امیدواری مهرام

از دیگر اتفاق‌های لیگ برتر در مرحله اول، فاصله مهرام از صدر جدول بود. هر چند در بازی‌هایی که به پلی‌آف ختم می‌شود جایگاه نهایی تیم‌ها در مراحل ابتدایی ملاک تعیین‌کننده‌ای نیست، اما مهرام بعد از حوادث بسیار توانست در رتبه سوم بعد از پتروشیمی بندر امام و فولاد ماهان اصفهان به آرامش نسبی برسد. مهرام با انتخاب سرمربی تیم ملی به جای مصطفی هاشمی، سرمربی قبلی خود که با او به افتخارات بزرگی مانند قهرمانی ایران و آسیا رسیده بود، انتقادهای زیادی را ابتدای فصل متوجه خود کرد. حواشی داوری، کمیته انضباطی برای ملی‌پوش‌های این تیم و باخت فنی و جریمه بچیروویچ نشان می‌دهد مهرام روزهای آرامی را در بازی‌های رفت و برگشت سپری نکرده است. آنها با دو بازیکن خارجی امیدوارانه به بازی‌های حذفی وارد می‌شوند.

مدعیان شهرستانی

در سوی دیگر اتفاق‌های مهرام، مدعیانی قرار گرفته‌اند که بازی‌های حذفی را محلی برای جولان خود می‌بینند. پتروشیمی بندرامام در روزهای پرحاشیه بسیاری از تیم‌ها بهترین نتایج را گرفت و آن بالا نشست تا احاطه کاملی روی سایر تیم‌ها داشته باشد. بازیکنان خوب خارجی و جمعی از برترین‌های بسکتبال ایران در این تیم جنوبی وعده روزهای خوب‌تر را در لیگ برتر دادند.

فولاد ماهان اصفهان فراز و نشیب‌های بعد از یارگیری ابتدای فصل را با شکست به مدعیان تمام کرد به این امید که در بازی‌های حذفی بتواند کنترل تیمی بیشتری داشته باشد. تیم اصفهانی در دور اول حذفی مشکل چندانی ندارد، اما در راند دوم بازی، این تیم با مهرام می‌تواند اوج حساسیت‌های این فصل لیگ برتر در نیمه نهایی باشد. البته به شرطی که مهرام برابر دانشگاه آزاد به برتری برسد. آنها یک بار به مهرام باختند و یک بار هم بردند تا چیزی از بازی رو در روی دو تیم از یکدیگر پنهان نماند.

مدعی دیگر امسال، همیاری زنجان است. آنها در دور اول با شهرداری گرگان بازی می‌کنند. همیاری مجموعه‌ای کامل است با بازیکنان باتجربه و خارجی. همیاری برای پلی‌آف لیگ برتر بسکتبال یک خارجی دیگر را اضافه کرده است تا همراه فاجاردو بتواند ابزارهای تهاجمی خود را بیشتر کند.

با این چهار تیم که همه از برتری‌شان در دور اول و راهیابی آنان به مرحله نیمه نهایی صحبت می‌کنند، مراحل پایانی لیگ برتر جذاب‌تر از همه مراحل قبلی می‌شود.

در حسرت بازی‌های ملی

بازی‌های بسکتبال غرب آسیا در میانه لیگ برتر بسکتبال سروکله‌اش پیدا شد. این بازی‌ها برای بسکتبال ایران ارزشی ندارد. تیم ملی بسکتبال سهمیه بازی‌های جام ملت‌های آسیا سال 2013 مانیل را با قهرمانی در کاپ آسیا گرفت. این بازی‌ها برای دو تیم دیگری که می‌خواهند به جام ملت‌ها معرفی شوند، برگزار می‌شود. این تیم‌ها را نیز از پیش می‌توان حدس زد؛ لبنان و اردن. بسکتبال ایران با آوازه‌ای که در آسیا دارد باید میزبان رقابت‌های بزرگ قاره باشد اما فقر در توسعه زیر ساخت‌ها، عامل بازدارنده‌ای برای قبول میزبانی‌هاست. حتی فیبا ـ آسیا با امکانات اندک ایران مجوز میزبانی جام ملت‌ها را برای ایران صادر نکرد و بعد از این که جنگ میزبانی بازی‌های تابستان آینده بین لبنان و فیلیپین را فیلیپین برد، تنها حسرت میزبانی جام ملت‌ها برای بسکتبال ایران به جا ماند.

در رقابت‌های غرب آسیا که از روز پنجشنبه آغاز می‌شود تیم ایران همراه اردن، لبنان و عراق حضور دارند. سوریه هم قرار بود در این بازی‌ها شرکت کند، اما مسائل سیاسی در این کشور مانع حضور سوری‌ها در تهران شد. ایران روز اول با اردن بازی دارد و در روزهای دوم و سوم بازی‌ها به ترتیب با عراق و لبنان دیدار می‌کند.

تیم ملی بسکتبال تاکنون در تهران به هیچ عنوان قهرمانی دست نیافته است و بازی‌های غرب آسیا می‌تواند این مهم را برای بسکتبال ایران رقم بزند. از طرفی سال‌هاست دل طرفداران بسکتبال برای تماشای بازی‌های تیم ملی در ایران لک زده است. تیم ملی سال‌هاست در ایران بازی نکرده بلکه بیشتر تدارکات و بازی‌های بین‌المللی این تیم خارج از ایران برگزار شده است. بنابراین بازی‌های غرب آسیا می‌تواند از این منظر که پای تماشاگران را به تالار آزادی می‌کشاند قابل توجه باشد.

چند پرسش از فهرست بچیروویچ

همان روزی که مهمت بچیروویچ، سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت باید با تمام قوا در بازی‌های غرب آسیا شرکت کرد تکلیف این بازی‌ها را برای همه روشن نمود. او چند دیدگاه را در معرفی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی در نظر گرفت. هر چند انتقادهایی نیز به فهرست بچیروویچ وارد است.

مثلا او قبل از نشستن روی نیمکت مهرام ادعا کرده بود، این تیم پنج بازیکن تیم ملی دارد و حضورش به عنوان سرمربی این تیم باشگاهی می‌تواند در بالابردن سطح بازی مهرامی‌ها تاثیر گذار باشد. وقتی سه ماه از حضور بچیروویچ در مهرام گذشت در فهرست دعوت‌شدگان او به تیم ملی فقط نام سه بازیکن مهرام دیده شد. در این فهرست سوالاتی نیز درباره غیبت سعید داورپناه و موسی نبی‌پور مطرح است. همین‌طور حامد سهراب‌نژاد که با وجود خداحافظی باز هم به تیم ملی دعوت شد. درست مثل بازی‌های ملت‌های آسیا در سال 2011 که ماتیچ کاری کرد تا حامد سهراب‌نژاد خداحافظی‌اش را پس بگیرد. در هر حال از بین این نفرات بود که سرمربی اسلوونیایی تیم ملی بسکتبال 12 نفر را برای بازی‌های غرب آسیا انتخاب کرد.

صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، امیر صدیقی (مهرام تهران)، حامد آفاق، حامد سهراب‌نژاد، روزبه ارغوان و بهنام یخچالی (پتروشیمی بندر امام‌(ره))، آرن داوودی (همیاری زنجان)، اوشین ساهاکیان، جواد داوری و اصغر کار‌دوست (فولاد ماهان سپاهان)، محمد جمشیدی، وحید دلیرزهان و صالح فروتن (دانشگاه آزاد)، یونس لاله‌زاده (صنایع پتروشیمی ماهشهر) و محمد یوسف‌وند (بندر کنگ)‌، نفرات دعوت‌شده به تیم‌‌ملی بسکتبال را تشکیل می‌دهند.

محمد رضاپور ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها