روزنامه سعودی:

دنیا حق دارد به ما بخندد

روزنامه سعودی الحیاة نوشت: هرگاه افراط گرایی سعودی ها در برخورد با مسایل اجتماعی را می بینم، آرزو می کنم که کاش حوادث این روزها با صدا و تصویر ضبط و در آرشیو نگه داری شود تا بعد از گذشت ده ها سال، مردم ما آن را ببینند و به خود بخندند.
کد خبر: ۵۳۸۴۹۰
دنیا حق دارد به ما بخندد

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه سعودی الحیاة در شماره امروز (سه شنبه)، در یادداشتی به قلم "هانی الظاهری" با اشاره به تصورات واپس گرایانۀ عربستانی ها در برخورد با فناوری روز؛ و تغییر موضع تدریجی آنها می نویسد:چه کسی باور می کند که سعودی ها کمتر از 10 سال پیش، در مورد استفاده از تلفن همراه اختلاف بسیار داشتند و به صدور فتوای تحریم و منع تلفن های همراه دوربین دار روی آوردند؟ چه کسی باور می کند که بسیاری از سعودی ها چندین سال پیش در مدارس و دانشگاه ها و بیمارستان ها، کتابچه و جزوه های هشداردهنده منتشر می کردند تا دانشجویان را از خطر "بلوتوث" بر حذر دارند؟

دو دهه پیش از آن هم در کتابخانه ها و مراکز فروش نوارهای صوتی و تصویری اسلامی،  تابلوهای هشداری نصب شده بود که بر روی آن جملاتی نظیر "دختران مسلمان! از تلفن دوری کنید!" نقش بسته بود. این به هیچ وجه یک لطیفه نیست بلکه واقعیتی است که میزان عقب ماندگی یک جامعه را نشان می دهد.

نویسنده الحیاة در ادامه آورده است: «سالانه ده ها "لطیفه" به «جعبۀ پدیده های ممنوع اجتماعی عربستان»، افزوده می شود که جهانیان را به خنده وا می دارد، ولی  سال ها و یا چندین دهه زمان نیاز است تا برای خود ما مایه تمسخر شود.

 این امر نشان دهنده میزان عقب ماندگی ما از تمدن جهان معاصر؛ و نیز بیانگر آن است که عقب ماندگی به نداشتن تکنولوژی نیست، بلکه از  طرز تفکر نشأت می گیرد و آنچه بر میزان این ارتجاع و عقب ماندگی می افزاید، همراهی طرف های ذی ربط با خواسته های مرتجعانه و مشروع خواندن آنهاست. بهترین دلیل بر این مدعا، اقدام گمرک عربستان است که در هنگام بحث و جدل ها درخصوص دوربین  تلفن همراه، موبایل های مردم را در مرزها برای مدت کوتاهی مصادره کرد.

الان که این مطلب را می نویسم، بریده ای از روزنامه نیویورک تایمز پیش روی من است که به تاریخ 26 دسامبر سال 1963م. (پنجاه سال پیش) باز می گردد و  در آن خبری منتشر شده مبنی بر این که در آن روز، گروهی از "مطوعه" (داوطلبان) در اعتراض به پخش صدای مجری زن از رادیوی عربستان در مقابل کاخ ملک فیصل در ریاض تجمع کرده بودند و خواستار توقف فوری آن بودند. در این خبر همچنین آمده است که ملک فیصل با معترضان دیدار کرده  و به آنها گفته بود که رسول اکرم (ص) هم صدای سخن گفتن زنان را می شنید و از آن منع نکرده بود. سپس از آنها پرسید: مگر اینک در صدای زن چه تغییری رخ داده است؟!مسلما معترضان پاسخی برای این سوال نیافتند و این امر بر درخواست مرتجعانه آنها خط بطلان کشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
احمد
-
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
۰
۰
این وهابی ها هم مایه ننگ اسلام هستند وهم موجب خنده دنیا
RASHA
-
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
۰
۰
مثل داستان ویدیو و ماهواره دركشور خودمون .نكنه كه ماهم بعدازسالها به خودمون بخندیم ؟
قاسم
-
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
۰
۰
باعرض شرمندگی مانظرات خوانندگان رو كجا میتونیم ببینیم

نیازمندی ها