200 دشت کشور در شرایط بحرانی قرار دارند

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حدود 200 دشت از 620 دشت کشور در شرایط بحرانی قرار دارند.
کد خبر: ۵۳۸۴۴۲
200 دشت کشور در شرایط بحرانی قرار دارند

به گزارش ایرنا، علیرضا اورنگی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با تبیین عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از مهم ترین برنامه های این سازمان است به گونه ای که بیش از 55 درصد از اعتبارات سازمان مربوط به این بخش است.

وی، اجرای طرح های مختلف از قبیل عملیات های سازه ای را از برنامه های این سازمان برای پیشگیری از فرسایش خاک برشمرد و افزود: 360 میلیون مترمکعب از طریق طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در سفره های زیرزمینی استحصال و تامین شده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو نیز طرح های سازه ای کوچک مد نظر سازمان مراتع را برای حفاظت از منابع آب و خاک مورد توجه قرار داده است.

اورنگی از تهیه طرح جنگل کاری مشارکتی با هدف حفاظت از جنگل‌ها خبر داد و ابراز کرد: تا کنون برای یک میلیون و 200 هکتار از اراضی طرح جنگل کاری مشارکتی تهیه شده است که در صورت حمایت دولت و با مشارکت بهره برداران و ساکنان منطقه اجرایی خواهد شد.

وی به کاهش 51 درصدی آتش سوزی جنگل‌ها اشاره و اظهار کرد: هماهنگی نهادهای مختلف از جمله سازمان مدیریت بحران کشور، دهیاری‌ها و نیز تجهیز و آموزش مردم دلیل کاهش آتش سوزی است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عرصه های اختصاص داده شده به معادن را 5‌/‌9میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: شش میلیون هکتار از این میزان به طرح بهره برداری اختصاص دارد.

اورنگی خاطرنشان کرد: طبق قانون معادن که پارسال اصلاح شد برای کاهش چالش‌ها و مخاطرات ناشی از بهره برداری از معادن مقرر شده 15 درصد درآمدهای حاصل از پروانه های اکتشاف و 12 درصد پروانه های بهره برداری برای احیا و بازسازی مناطق تخریب شده اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون 16 هزار هکتار کمربند سبز حفاظتی در مناطقی با بیشترین تصرفات ایجاد شده است گفت: این طرح برای افزایش ضریب حفاظتی پوشش جنگل و مراتع اجرا می شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص دلیل کمبود اعتبارات طرح کمربند سبز حفاظتی خاطر نشان کرد: اعتبارات اجرای این طرح تا سال 84 ملی بود اما از آن پس بر عهده شورای برنامه ریزی استان‌ها قرار گرفت بنابر این برای تامین آن باید مسئولان استانی اقدام کنند.

به گفته اورنگی تا کنون 479 هزار هکتار عملیات جنگل کاری و همچنین 25 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده که 7‌/‌8 میلیون هکتار آن در دولت های نهم و دهم عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در ساماندهی مالکیت اراضی ملی در قالب طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات تا سال 91 بیش از 131 میلیون هکتار به نام دولت سند دار شده است.

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه جایگزینی سوخت های مناسب به جای بهره برداری از هیزم و چوب جنگل‌ها در دست اجراست گفت: مطالعات این طرح در سطح 109 میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شده و 22 شعبه فروشندگی نفت، 170 جایگاه توزیع گاز مایع و نصب 43 آبگرمکن خورشیدی نیز در این راستا صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها