غذیه خوب چیزی فراتر از آن غذایی است که ما هر روز مصرف می کنیم. غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی مواد مغذی سالم هستند، نه تنها اشتهای شما را ارضا می کنند بلکه بیماری های مزمن را دور کرده و شما را سالم ، سرحال و جوان نشان می دهند.
کد خبر: ۵۳۶۰۰

واقعا هر روز چقدر مواد مغذی سالم مصرف می کنید؛ آیا آنها را می شناسید؛
بعضی موادغذایی به عنوان ابرغذا یا موادمغذی بسیار قدرتمند معرفی شده اند که وجود آنها در رژیم غذایی روزانه لازم و ضروری است و سلامت فرد را تضمین می کند. این مواد مغذی شامل موارد زیر است:

آنتی اکسیدانها
آنتی اکسیدانها از تخریب و صدمه سلولی جلوگیری می کنند. مصرف موادغذایی غنی از آنتی اکسیدان مثل بادام ، توت فرنگی ، تمشک ، توت سیاه ، شاه توت ، گیلاس ، مرکبات ، هویج ، اسفناج ، گوجه فرنگی و فلفل دلمه باید در رژیم غذایی روزانه در نظر گرفته شود.
برای این منظور بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:
1-در صبحانه خود از بادام و یا میوه های ذکر شده استفاده کنید؛ سعی کنید در ساندویچی که مصرف می کنید حتما گوجه فرنگی وجود داشته باشد، از گوجه فرنگی می توانید در سوپ یا خورش هم استفاده کنید؛ چه اشکالی دارد که در ساندویچ ناهار شما قطعات فلفل دلمه یا چند برگ اسفناج تازه وجود داشته باشد؛!
2-در فواصل بین وعده های اصلی غذا به جای تنقلات از دانه های مغزدار (پسته ، بادام ، گردو و...)، تکه های کوچک هویج ، انگور و سایر میوه جات استفاده کنید.
کلسیم کلسیم یک ابرغذا است که استخوان ها و دندان های شما را قوی می کند. اخیرا تحقیقات نشان داده است لبنیات کم چرب باعث کاهش وزن هم می شود و این دیگر یک خبر بسیار عالی است . یادتان باشد بهترین منابع کلسیم از گاو به دست می آید.
1-روز خود را با لبنیات شروع کنید. حتما در صبحانه شما شیر، پنیر و فرآورده های لبنی وجود داشته باشد.
2-در میان وعده های غذایی خود از ماستهای میوه ای و کم چرب یا ساندویچ های کوچک نان و پنیر استفاده کنید.
3-در طول روز از تعداد وعده هایی که چای می نوشید کم کنید و به جای آن از شیر و یا دوغ استفاده کنید.

فیبر
فیبر یک ماده بسیار مفید برای بدن است. زیرا سطح کلسترول را پایین آورده ، شما را متناسب نگه می دارد و از بعضی سرطان ها پیشگیری می کند.
بهتر است بدانید هر روز باید مقادیر زیادی فیبر در غذای شما وجود داشته باشد.
1-بهتر است از نانی که حاوی غلات است (نان جو و نانهای سنتی حاوی غلات) استفاده کنید.
2-در روز باید 5تا 9وعده میوه و سبزی مصرف کنید. یادتان باشد آب میوه مفید است اما اصلا به اندازه خود میوه ، فیبر ندارد بنابراین مصرف میوه بسیار لازم و ضروری است.
3-حبوبات حاوی پروتئین و فیبر است بنابراین در سوپها، خورش ، سالاد و سایر موادغذایی خود از آنها نیز استفاده کنید.

سویا
سویا باعث کاهش کلسترول شده و به این دلیل در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نقش دارد. سویا کم کم جای خود را در خانواده ها باز کرده است.
اگرچه باید بیش از این به سویا توجه شود. پخت یک وعده غذایی با سویا باید به عنوان یک امر متداول در نظر گرفته شود.
خوشبختانه در غذاهای ایرانی جا برای استفاده از سویا زیاد است زیرا می توان در انواع پلوهای مخلوط، کتلت و کوکو از آن استفاده کرد در صورتی که از ادویه جات و سبزیجات معطر در پخت سویا استفاده کنید طعم خوبی خواهد گرفت.

آب
اکثر ما به حد کافی آب نمی نوشیم. شاید جالب باشد بدانید علت اصلی خستگی و ظاهری ناتوان و درمانده آن است که افراد به حد کافی آب مصرف نمی کنند.
بدن ما بیش از هر چیز دیگری از آب تشکیل شده است و این ماده برای ادامه زندگی حیاتی است.
1-هر روز صبح یک بطری پر از آب با خود داشته باشید و در طی روز جرعه جرعه از آن بنوشید.
2-زیاد به تشنگی اعتماد نکنید. این حس با افزایش سن کم می شود. پس فقط زمانی که تشنه هستید آب ننوشید بلکه مواقعی که احساس تشنگی هم نمی کنید آب مصرف کنید.
علاوه بر آب از آب میوه طبیعی ، شیر کم چرب ، چای و دوغ هم استفاده کنید.
3-موادغذایی آبدار یادتان نرود! از سوپ ، هندوانه ، کاهو، پرتقال ، گوجه فرنگی و... تا می توانید استفاده کنید چون حاوی مقادیر زیادی آب هستند.

غذاهایی سالم برای جلوگیری از آلزایمر
تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف سبزیجات برگ سبز مثل کاهو و اسفناج و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی ، گل کلم و کلم عادی از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.
زنانی که در سنین میانسالی از این مواد بیشتر استفاده کرده اند در سن 70 سالگی و بعد از آن به فراموشی دچار نشده و توانایی ذهنی آنها بسیار خوب حفظ شده است.
طبق بررسی ها، کاهش توانایی شناختی در حافظه ، قضاوت ، آگاهی مثل فراموش کردن جای کلیدها در منزل یا فراموش کردن وظایف روزمره مثل پختن غذا از نشانه های احتمال بروز آلزایمر محسوب می شوند.
قبلا مشخص شده بود غذاهایی که از نظر میوه و سبزیجات غنی است در کاهش احتمال بیماری قلبی نقش دارد و اکنون ثابت شده این مواد در مقابل بسیاری بیماری های مزمن نقش حفاظتی ایفا می کنند که یکی از آنها آلزایمر است.

سبزیجات
برگ سبز و انواع کلم حاوی مقادیر زیادی فولات و آنتی اکسیدان هستند و در بهبود حافظه نقش موثری ایفاد می کنند، البته تمامی میوه جات و سبزیجات در این مساله نقش دارند اما اثر دو ماده ذکر شده بسیار بیشتر از سایرین گزارش شده است.
محققان معتقدند مصرف سبزیجات خطر آترواسکلروز (تنگی عروق) و سفت و سخت شدن شریانها را کم می کند در نتیجه با این کار علاوه بر کنترل فشارخون و کلسترول ، احتمال بروز آلزایمر را کاهش می دهد.
برای جلوگیری از بروز آلزایمر پزشکان توصیه می کنند که سیگار مصرف نشود و افراد یک برنامه ورزشی منظم را در زندگی خود در نظر بگیرند.
ضمنا مصرف موادغذایی حاوی سبزیجات دارای برگ تیره (مثل اسفناج)، گوجه فرنگی ، غلات (جو، گندم و...) و ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است نیز در این رابطه نقش دارد.
پزشکان معتقدند مصرف متعادل شکلات ، ماءالشعیر بدون الکل و آب انگور هم در این رابطه نقش دارد. یادتان باشد طبق بررسی های انجمن آلزایمر، تعداد افراد مبتلا به این بیماری تا سال 2050 به 16 میلیون نفر خواهد رسید بنابراین بهتر است از همین الان جلوی آن را بگیرید.

دکتر محمدعلی تقی پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها