قائم‌مقام و معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت:

توزیع ۳۷۰ کانکس بهداشتی برای عشایر کشور

توسعه زیرساخت های مناطق زلزله زده

پس از گذشت بیش از سه ماه از زلزله آذربایجان شرقی و در حالی که تلاش‌های بسیاری برای تامین معیشت زلزله‌زدگان و ساخت و بازسازی منازل مسکونی آنها صورت گرفته،‌ اکنون توسعه این مناطق از طریق ایجاد زیرساخت‌هایی مانند راه‌های بین شهری و احداث خطوط راه‌آهن در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۳۵۸۳۴
توسعه زیرساخت های مناطق زلزله زده

به گفته بهروز مرادی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، دولت اکنون آماده ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی است و در همین راستا نیز مصوبه‌ای را تصویب کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز به جام‌جم می‌گوید: در همین راستا پیشنهادهایی برای توسعه زیرساخت‌های منطقه به دولت ارائه دادیم که مورد تائید و تصویب قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به توسعه راه‌های بین‌شهری و احداث راه‌آهن و خطوط نیرو اشاره کرد.

احمد علیرضابیگی با بیان این‌که راه دسترسی کنونی مناطق زلزله‌زده، راه مناسبی نیست و تنها یک جاده باریک و آسیب‌دیده، شهر تبریز را به شهرستان اهر یا ورزقان متصل می‌کند، می‌افزاید: تعریض و بازسازی جاده اهر با عنوان بزرگراه اهر ـ تبریز از چندی پیش آغاز شده و تسریع عملیات آن با افزایش اعتبار، اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است و عملیات اجرایی بزرگراه خواجه ـ ورزقان نیز بزودی آغاز و اعتبار مورد نیاز آن نیز تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که پیشنهاد دیگر ما برای توسعه منطقه احداث خط راه‌آهن از ورزقان به بستان‌آباد بود که مورد تائید دولت قرار گرفت و اکنون کارهای مطالعاتی آن آغاز شده است، تصریح می‌کند: با ایجاد این خط ریلی، هم راه‌آهن سراسری به ورزقان می‌رسد و هم این‌که محصول کنستانتره و دیگر محصولات کارخانجات مس ورزقان از طریق این خط ریلی جابه‌جا و براحتی صادر می‌شود،‌ در حالی که این محصولات اکنون از طریق جاده‌های موجود که خطرآفرین نیز هست،‌ منتقل می‌شود.

بیگی به ایجاد خطوط نیرو به عنوان سومین زیرساخت توسعه منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: اکنون 40 درصد مس مورد نیاز صنایع کشور از معادن زیرزمینی ارسباران و ورزقان تولید می‌شود و افزون بر کارخانجاتی که تاکنون برای استفاده از این فلز و محصولات جانبی آن افتتاح شده، کارخانجات دیگری نیز در حال ساخت و اجراست که بهره‌وری مناسب از این کارخانجات و محصولات به دست آمده و ایجاد صنایع پایین‌دست مس در منطقه، نیازمند تامین و توسعه زیرساخت‌های ذکر شده است.

ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز سکونت

در همین حال معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز از ایجاد زیرساخت‌های لازم برای زندگی و سکونت زلزله‌زدگان خبر می‌دهد و می‌گوید: تامین انرژی مناطق زلزله‌زده مانند آب،‌ برق،‌ گاز،‌ ساخت مدرسه، خانه‌های بهداشت، ساختمان‌های عمومی، جاده‌سازی و ساخت راه‌های روستایی از جمله زیرساخت‌هایی است که کار تامین و ساخت بسیاری از آنها بلافاصله پس از وقوع زلزله آغاز شد و برخی از آنها نظیر انرژی اکنون به طور کامل تامین شده است.

محمد اشرف‌نیا در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: اکنون آب،‌ برق و گاز تمام مناطق زلزله‌زده اعم از روستایی و شهری که در خانه‌های نوسازی شده یا درکانکس ساکن هستند، تامین شده و فقط گازرسانی به روستاییانی که پیش از این از انشعاب گاز برخوردار نبودند، ‌در دست انجام است.

بازسازی 95 درصدی منازل زلزله‌زدگان

این مقام مسئول با اشاره به بازسازی 95درصدی منازل زلزله‌زدگان و با بیان این‌که سه نوع تخریب 100 درصدی، 60 تا 100 درصدی و 30 تا 60 درصدی در مناطق زلزله‌زده صورت گرفته، می‌گوید: حدود 5222 خانه حدود 100 درصد و بیش از 4000 مورد حدود 60 تا 100 درصد تخریب شده بود که تمام این منازل شامل 9000 خانه می‌شود، اکنون از نو ساخته و تحویل ساکنان آنها شده است.

اشرف‌نیا با بیان این‌که افزون بر این، 3000 خانه دیگر نیز ساخته و تحویل زلزله‌زدگان شده است، می‌افزاید: 8000 مورد از منازل مسکونی نیز بین 30 تا 60 درصد آسیب دیده بود که کار بازسازی آنها اکنون آغاز شده است.

بیش از آمار کانکس تحویل داده شد

معاون عمرانی استاندار با تائید کمبود کانکس در برخی مناطق و استفاده برخی روستاییان از چادر در این فصل سرد سال می‌‌گوید: در مناطق اهر و هریس حتی یک مورد زندگی در چادر وجود ندارد و تمام اهالی یا در خانه‌های ساخته شده یا در کانکس ساکن هستند،‌ اما در روستاهای ورزقان تعدادی روستا وجود دارد که حدود یکصد خانوار آنها اکنون خانه و کانکس ندارند، اما برای آنها کانکس تهیه کرده‌ و در حال اعزام آن به مناطق مورد نظر هستیم.

اشرف‌نیا با اشاره به دلیل کمبود کانکس در این روستاها خاطرنشان می‌کند: ما طبق آمار سرشماری شده سال 90 و حتی بیشتر از آن کانکس تهیه کرده و در اختیار روستاییان قرار دادیم، اما در عمل مشاهده کردیم روستاهایی که در سال 90 جمعیت آنها فرضا 29 خانوار بود،‌ اکنون با افزایش جمعیت 70 خانواری مواجه شدند و به همین دلیل با کمبود کانکس مواجه شدیم..

فاطمه مرادزاده - گروه ایران

newsQrCode
برچسب ها: کانکس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها