قویترین مرد جهان:

هنوز هم نگران آینده‌ام

هرچند پزشکان متخصص امیدوارند قهرمان المپیک برای مداوای کتف آسیب دیده‌اش نیازی به جراحی نداشته باشد، اما اولین تصمیم قطعی درباره بهداد سلیمی این است که فعلا یک تزیق روی کتف او انجام شود؛ تزریقی که نتیجه‌اش مشخص می‌کند او نیاز به جراحی دارد یا خیر.
کد خبر: ۵۳۵۵۹۳
هنوز هم نگران آینده‌ام

دکتر پورکاظمی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره آخرین شرایط بهداد سلیمی به جام‌جم گفت: هدف اصلی ما این است که قبل از جراحی شانه راست بهداد سلیمی اقدام به گرفتن تست‌های تشخیصی کنیم تا با اطمینان بیشتری درباره ارتروسکوپی تصمیم‌گیری کنیم. با توجه به این‌که جراحی کتف بهداد یک جراحی بسته است ما باید از کتف او عکس رنگی می‌گرفتیم. مشکل اصلی هم اینجا بود که به دلیل وزن بالا و حجم بدن این قهرمان امکانات هیچ یک از 17 مرکز MRI تهران برای این کار مناسب نبود. به همین دلیل هم بهداد را به ساوه بردیم و در آنجا از کتف آسیب دیده اش عکس گرفتیم که خوشبختانه جواب این آزمایش و عکس‌های سونوگرافی او همه را امیدوار کرد.

عکس‌ها و آزمایش‌ها، آسیب بخشی از تاندون عضله فوق خاری کتف را نشان می‌دهد، اما ظاهرا میزان این آسیب در حدی نیســت که نیاز به جراحی داشته باشد. به همین دلیل دکترخرسندی، اصلانی، رازی، کیهانی و مرادی که جملگی از فوق‌تخصص‌های سرشناس کتف و دست ایران هستند، تصمیم گرفتند قبل از هر چیز یک ماده ضدالتهاب و تورم در کتف بهداد تزریق شود.

این تزریق چهارشنبه هفته جاری زیر نظر رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی صورت می‌پذیرد. دکتر پورکاظمی در این باره گفت: بهداد سلیمی مبتلا به ﺳﻨﺪروم اﯾﻢ ﭘﯿﺠﻤﻨﺖ است. یعنی عضلات کتفش تحت فشار قرار دارد که این موضوع بی ارتباط با فشارهای سنگینی که در این سه سال به این قهرمان وارد شده، نیست.

سلیمی برای رسیدن به طلای جهان و المپیک به طور استاندارد باید روزی 25 تن وزنه را جابه‌جا می‌کرد که این فشار زیادی را به او وارد کرده است. با این حال جواب تست‌های ارزشمندی که در این یکی دو هفته روی او انجام شده نتایج خوشحال کننده‌ای برای ما داشته است. ما ابتدا روی کتف بهداد تزریق انجام می‌دهیـــم که نتیجه​​اش بعد از 20 روز مشخص می‌شود. او پس از این مدت می‌تواند تمرینــــاتش را از سر بگیرد. البته فیزیوتراپی، آب درمانی و ماساژ هم در برنامه درمانی بهداد وجود دارد. پس از آن واکنش عضله کتف بهداد به فشار تمرینات است که مشخص می‌کند او نیاز به جراحی دارد یا نه.

فعلا نیازی به جراحی نیست

آیا از آسیب‌دیدگی کتف بهداد سلیمی می‌تـــــوان به عنوان بزرگ ترین چالش فدراسیون پزشکی ورزشی در زمان تصدی دکتر پورکاظمی در این فدراسیون یاد کرد؟ رییس فدراسیون پزشکی با تائید این موضوع گفت: بهداد یک قهرمان ملی است که در دو سال اخیر عناوین با ارزشی چون طلای المپیک، جهان و بازی‌های آسیایی را به دست آورده است. این طبیعی است که همه ما نگران وضع سلامت این قهرمان باشیم اما حالا با اطمینان می‌گویم این نگرانی‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است.

برخلاف نظر دکتر پورکاظمی، خود بهداد هنوز نگران است. نگران این‌که دیگر نتواند به سطح آمادگی قبلی خود برسد. او در این باره به جام‌جم گفت: من هم از روند درمانی ام و نتایج آزمایش‌هایی که در این مدت گرفته‌ام، رضایت دارم، اما راستش را بخواهید هنوز این نگرانی را دارم که اگر جراحی کنم دیگر نتوانم آن بهداد سابق شوم. البته جای شکرش باقی است که هرچه به جلو می‌رویم تشخیص‌ها دقیق تر می‌شود، اما باید دو ـ سه هفته دیگر صبر کنیم و منتظر جواب تزریق این هفته باشیم.

البته پاسخ رئیس فدراسیون پزشکی به این نگرانی بهداد تا حدودی امیدوار کننده است. دکتر پورکاظمی درباره این شائبه که گفته می‌شود بهداد پس از جراحی دیگر مثل قبل نخواهد بود گفت: برخلاف این نظر غیرکارشناسی، من معتقدم حتی اگر بهداد جراحی کند بهتر از قبل خواهد شد، چراکه در آن صورت دیگر بدون درد و تورم تمرین می‌کند. شرایط او مثل دونده‌ای است که با وجود رفتن خار به پایش در دوی ماراتن شرکت کرده است. شما مطمئن باشید اگر این خار را از پای او خارج کنند، در مسابقه بعدی بهتر نتیجه خواهد گرفت.

اگر بهداد سلیمی نیازی به جراحی نداشته باشد از 20 روز دیگر تمریناتش را از سر خواهد گرفت و برای حضور در رقابت​های جهانی 2013 آماده می‌شود، اما اگر تشخیص نهایی جراحی باشد او 9 ماه دور از میادین خواهد بود که در این صورت در بازی‌های آسیایی 2014 دوباره روی تخته ظاهر خواهد شد.

رضا پورعالی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها